• Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • Ain

Castellino: Man gar bara dit Jag inboxar länkarna. Och OM man inte skulle ha nagra noter finns det även där. Men det är bättre om man skriver ut dem själv.

• toca

Tack för välkomnandet!
    Har jag rätt i att det bara är Tuntalisa här som bor i Tessin? Henne har jag haft lite kontakt med och hon har skrivit fantastiska mail med info om allt möjligt som vi undrat över. Man blir så glad av att bli så vänligt bemött av andra utlandssvenskar! Vi kommer förresten tom att bo i samma område i Lugano. Och våra äldsta barn är lika gamla. Jag kommer bli hennes nya igel.....

• Ain

toca: jo, jag tror det. De flesta bor i tyska delen och sa är vi nagra som bor i Genevetrakten ocksa. Fast nu blir vi faktiskt fler och fler i Geneve

• NorthernStar

jag tycker att det var en jättetrevlig träff! Brukar det vaa varannan vecka? jag läste någonting om det på SWEA men det beror väll på om någon kan arrangera. Julius var jättetrött när vi kom hem. han verkar inte fått någon allvarligare förkylning som tur är.

Efter en dag när jag varit ute svämmar tvättkorgen över.. Ni vet säkert hur det är.!

• toca

Kul med träff! Hoppas ni hade roligt!

Jag sitter och surfar efter svenskar i Luganoområdet och hoppas hitta lekgrupper eller svensk "skola" så att svenskan kan bevaras hos sonen. Nu bor vi nära München och här finns allt sådant, så man är lite bortskämd.
    Någon som har koll på Waldkindergarten i Schweiz förresten? Sonen är på ett utomhusdagis tre förmiddagar i veckan nu och det hade vi gärna fortsatt med. Fast fem dagar och en bit in på eftermiddagen också.

• bukaka

Hej! Är det någon som fortf läser denna tråd?
    Jag, min man och vår dotter (2 år) kommer att bo i Geneve från september 2013 till januari 2014. Min man kommer att ha praktik i staden. Hur hittar vi bostad? Alla tips välkomnas! För oss räcker det med ett blygt litet boende. Är det någon som kan ge oss råd? 

• HannaS83

Hej! Jag vet inte om det kanske finns en nyare tråd men det verkar ju fungera fortfarande. Kul att ni ska flytta hit, det är ett fantastiskt land, för att leta bostad kan jag rekommendera www.immostreet.ch eller home.ch vill ni bo inne i Geneve kan det vara ganska svårt att hitta snabbt, annars kan jag rekommendera nyon som är en jättemysig "förort" även coppet är väldigt populärt. Det finns tåg in till Geneve, från nyon tar det ca 10-15min. Säg till bara om du har fler frågor!

• bukaka
    HannaS83 skrev 2013-05-15 19:11:48 följande:
    Hej! Jag vet inte om det kanske finns en nyare tråd men det verkar ju fungera fortfarande. Kul att ni ska flytta hit, det är ett fantastiskt land, för att leta bostad kan jag rekommendera www.immostreet.ch eller home.ch vill ni bo inne i Geneve kan det vara ganska svårt att hitta snabbt, annars kan jag rekommendera nyon som är en jättemysig "förort" även coppet är väldigt populärt. Det finns tåg in till Geneve, från nyon tar det ca 10-15min. Säg till bara om du har fler frågor!
    Hej! Jo, jag har postat i en annan tråd också. Tack för ditt svar!!! Vi funderade faktiskt på Nyon också. Vi tänkte bara att om mannen kommer att vara på jobbet hela dagen, skulle det vara bra om jag och dottern kunde bo på någon plats där vi kunde ha något att göra, där det skulle kännas både tryggt och roligt :) Coppet verkar så fint! :) Enligt google =)
  • bukaka
    HannaS83 skrev 2013-05-15 19:11:48 följande:
    Men vet du om det är enkelt eller bara enklARE att hitta bostad i t.ex. Coppet? Finns det alltid ledigt där? :)
  • HannaS83

Skulle nog mer säga enklare... Båda är väldigt populära! I nyon finns det mer att göra (har bott där tidigare) där kan du gå mycket om du tycket om det. Massa lekparker finns med, badstrand m.m Om du bor i coppet är du närmare Geneve men måste ta bilen mer för att handla mat t.ex. Båda är väldigt internationella. Det finns nått forum som heter något i stil med "english speaking mums in Vaud" ( vaud är cantonen brevid Geneve) både nyon och coppet ligger i vaud) där är det ibland nån som blivit omplacerad och måste flytta snabbt.

• bukaka
    HannaS83 skrev 2013-05-16 10:30:23 följande:
    Skulle nog mer säga enklare... Båda är väldigt populära! I nyon finns det mer att göra (har bott där tidigare) där kan du gå mycket om du tycket om det. Massa lekparker finns med, badstrand m.m Om du bor i coppet är du närmare Geneve men måste ta bilen mer för att handla mat t.ex. Båda är väldigt internationella. Det finns nått forum som heter något i stil med "english speaking mums in Vaud" ( vaud är cantonen brevid Geneve) både nyon och coppet ligger i vaud) där är det ibland nån som blivit omplacerad och måste flytta snabbt.
    Tack för dina tips. Men om vi inte har någon bil, är det bättre att välja Nyon än Coppet?
    Skulle du kunna länka till det forumet? Jag hittade inte det! :( 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 9