• Amazina

Boende i Schweiz del 9

Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 9
  • kaj04

räkmamman:
    kan bara instämma med föregående talare...

jag har turen att kunna jobba kvällar o helger inom restaurantbranschen, för min lön skulle annars oxå gå åt till dagis. sen har vi inget dagis i niederweningen o yannick behöver bara passning före o efter lekis... skulle bli rätt jobbigt att organisera o jag är glad att jag slipper!

fortsätter man att räkna märker man att eftersom jag skulle jobba mer, skulle jag ju tjäna mer o då betalar jag ju högre skatt o till sist blir det inget kvar till mig o jag är utbränd o ser aldrig mina barn (lite drastiskt kanske...)

• ellen2008

Hej, vilken trevlig tråd ! Jag bor i Corsier precis utanför Genève med man och 2 barn (4 år och 20 månader). Har bott här i snart 15 år... Jag jobbar heltid så vi har valt att ha en aupair. Hon bor på studenthem i stan och jobbar heltid hos oss. Anton som är 4 går i skolan 4 dagar i veckan och Filippa som är 20 månader går på öppen förskola 2 dagar i veckan. Det funkar jättebra tycker jag. Välkommen till Genève / Nyon ni som precis flyttat hit. Vore kul att träffas någon gång!!

• Ain

Hej ellen2008, och välkommen till traden.

Jag undrar om vi inte har träffats nagon gang, för jag tycker jag känner igen dina barns namn? Har du varit pa nagon träff med svenska mammor? Eller är det bara jag som fatt för mig att jag känner igen namnen ?

• Mamba

Måste fråga er lite kring vaccin och svininfluensan.

Vet ni om det kommer bli massvaccination i Schweiz? Kommer man bli kallad eller får man boka in sånt själv?
    Jag har varit inne på pandemia.ch och tittat och försökt hitta information men hittar ingenting...

• Ain

Tyvärr vet jag inte det, men jag har hört att det ska finnas vaccin till alla i alla fall och att det även gäller "utlänningar" (det är informationen vi fick till den diplomatiska delegationen jag jobbade pa tom igar). Däremot har vi inte ännu fatt information om hur det ska ga till. Jag skulle gissa pa att man inte blir kallad, utan att man far kontakta sin läkare för att fa ett recept. Men det är ju bara gissning.

Jag snabbsökte lite och hittar heller inte nagon info, sa kanske de inte har gett ut den ännu helt enkelt. Hittade i alla fall info om att de kommer att göra en prioriteringslista pa vilka som ska fa vaccinet först om det inte finns nog till alla i en första omgang (typ som i Sverige da).

• HannaS83

Ellen 2008: Jag träffar gärna andra svenskar med barn geneve-nyon omradet. öppna förskolan e det natt svenska kyrkan haller i?

Jag hade tänkt ga med i svea som har nan miniklubb som träffar varannan vecka i omradet. E det nan som har erfarenhet utav den? Eller tips pa andra bra grupper/ aktiviteter?

• HannaS83
    Pistou skrev 2009-08-20 00:12:33 följande:
    .....Alla småstäder som ligger längs sjän ser så otroligt mysiga ut från tågfönstret......

....Är det svårt att komma igång med eget i Schweiz? Är det mycket byråktrati och pappersexercis? Lite tips tas emot med öppna armar.....!
    [/citat]

Alla de sma byarna runt lake leman e jätte mysiga! Min man e egenföretagare fast inom retaurangbranchen. Jag tror inte det behövs särsilt mycket för att starta eget säkert mindre complicerat än i sverige!
  • Ain

svenska kyrkan har ingen öppen förskola i Geneve. Däremot tror jag de har nagot i Lausanne där ju församlingsgarden ligger. Men man kan följa med pa norskarnas barnträffar om man vill.

Jag har inte varit pa sveas miniklubb eftersom jag jobbat fram till i dag (det var dagtid), men jag har haft lite kontakt med dem som är med där eftersom jag var med pa "svenska mammor" träffarna vi hade innan sommaren (och vi hade delvis gemensam mailinglista). Nu har hon som höll i dem flyttat till London sa jag vet inte hur det kommer att bli med det (svenska mammor) i framtiden.

Det finns annars massa saker, fast de flesta pa engelska eller franska saklart. Gymboree finns ju, olika bebe nageurs (bebissim) och bebismusik, en inomhuslekplats (yatuland, inte säker pa stavningen), kiddie club, dessutom endel parker med djur och sadär, bla en mellan geneve och Lausanne (har glömt namnet just nu) och en i närheten av St. Georges kyrkogarden i Geneve.

Kanske vi ska ta en liten Geneveträff ocksa?

• Castellino

Då var man äntligen på plats!
    Känns både jättekul, spännande, skrämmande, nervöst och utmanande på samma gång...

Ain:
    Vilken bra idé med en Geneveträff!! Skulle vara en toppen start på vår vistelse här i Geneve....
    Vad säger ni andra som är i krokarna? Visst låter det trevligt!!

• Ain

Synd att vädret just blev sämre här da Castellino Men det är väl fint ända

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9