Boende i Schweiz del 9
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Är det föresten nån som har koll på hur man gör sig av med grovsopor i Zürich? Finns det nån tipp? Vi vill bli av med lite gamla stolar och dyl som inte går av gömma i en züri-sack.....
Vet att det finns en tipp i Adliswil... vet inte var du bor, men kolla in
www.stadt-zuerich.ch/content/ted/de/index/entsorgung_recycling/abfall/entsorgen_wiederverwerten/recyclinghoefe/recyclinghoefe_wie_wo.html
jäklar vinlken lang länk!
Tack!
räkmamman:
om du hellre bakar med torrjäst är en påse i sverige 14gr o motsvarar 2 påsar här som är 7gr vardera.
pergobruden:
i wallisellen kan man åka med sopor av alla slag, ställer bilen på en våg o sen betalar man efter kg.
www.kmuellerag.ch/
här gjorde jag mig av med många kilon innan vi flyttade hit
Tippen i Adliswil är bra och billig. Använde den mycket när vi bodde där. Brukar kosta 2-5CHF, vi har nog aldrig betalat mer. Där vi bor nu är minimum beloppet 20=(
Om ni åket till Adliswil bör ni kolla upp öppentiderna, vill minnas att de är konstiga.
Ang jäst.
Jag kör alltid ett paket Ch jäst, 42 gram när det ska vara 50 gram. Ibland karvar jag av och väger så det blir exakt 50 g, om jag har hemma. Funkar toppenbra!
Vi hittade nån slags tipp att slänga saker i när vi flyttade sistens som man vägde bilen på. Var i närheten av Wallisellen. Ganska dyrt dock...(CHF 30 för ingenting...)
Annars om stolarna inte är trasiga eller så, kan man ge bort dem till Heilsarmee. Det gjorde vi med en hel del. de kan både komma och hämta och man kan lämna...
Man fâr en vouncher av "sop-amten" en gâng om âret ocksâ sâ man kan âka och dumpa en last gratis
Jag har hört an gammal skröna om att man första mândagen varje mânad ar ställa ut grovsopor, gamla möbler etc. är det nâgon som vet?
Och en frâga till, vi ska byta blöjsort, ska börja potträna och vill att hon ite är alltför torrr och bekväm utan ska märka att det blir blött och vill byta. Nâgra tips pâ bra blöjmärken? Har köpt de dyraste pâ maknaden hittils (Pampers Active Fit) lika dyrt som guld ungefär
Tack för jästtipsen förresten!! Torrjäst är det som är lättast att ha hemma
Tror man kan ställa ut stolar osv på gatan och skriva att någon får ta dom om dom vill... är det inne i Zrh så är det oftast någon som tar med sig dom. Annars tror jag det är som räkmamman skriver att sopbilen hämtar det om det står kvar (det borde stå i sopkalendern vilka dagar det är).
Semush:
hej
Vi har gett vaccinen till både Alvin o Lovisa. Läkaren vi hade i Wollishofen rekommenderade att ta den och sa att den kommer att ingå i vaccinprogrammet för eller senare... i USA var det väl standard att ge det tex och i Sverige är det väl en tilläggsvaccin om jag har förstått det rätt.
Räkmamman;
Vi använde samma blöjor (pampers) men började sätta barnen på pottan efter dom sovit, ätit (och med jämna mellanrum däremellan) och till slut ville de gå själva för dom märker att det är blöt i blöjan även om blöjan torkar snabbt. Alvin ville iofs alltid ha på sig blöjan även om han kissade på pottan men en dag sa han att han var stor och ville inte ha blöja mer och på den vägen är det. Lovisa däremot skrek så fort hon fick på sig blöja efter hon hade gått på pottan. Nu har hon ju bara nattblöja (sedan typ 3 månader tillbaka), men hon vaknar tom på natten och skriker när hon kissar i blöjan, tycker det är obekvämt.
Annars har jag hört att tygblöjor kan vara bra för att försöka få barnet torrt...