Boende i Schweiz del 9
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Välkommen till del 9 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Ja det första året hemma kan vara lite tufft, det är ju skillnad sen när de inte är bebisar längre och faktiskt kan vara med på endel aktiviteter. Då blir inte det där akuta behovet av social kontakt lika stort
Vad bra att du har ett så flexibelt jobb och arbetsgivare!
Ska du ha heltid från december?
Jag tycker det är svårt, för jag börjar väl också känna att det är dags för mig snart. Om vi ska bo här nere ett tag måste jag komma på något jag kan göra och hua det är inte lätt. Vet nån här hur det funkar med studier tex på Universität Zurich?
Jag har liksom inte jätte stort sug efter att jobba på Migros kanske (inte för att det är ngt fel på det så klart) men skulle vilja börja med något lite smått. Ska plugga på distans via Sverige men det gör ju inte mig ännu mer integrerad direkt
Nån som känner till nån floristutbildning i ZH området förresten? Vad kan det kosta med utbildning och så?
Mamba, ingen aning hur det är med studier.
Amazonas, ja, jag jobbar ju fortfarande fulltid sâ i sâ fall en lunchfika! Âker till Sverige imorrn men är tillbaks nästa fredag. Kram!
Oj vad många som flyttar härifrån...
Vi har inga planer på att göra det, trivs med att ha Sverige som sommar-resemål Kom hem från Sverige i förra veckan och vi sa båda att nu kan vi verkligen kalla Schweiz "hemma" för det är skönt att komma tillbaka och man har liksom hittat sin plats här. Trivs faktiskt väldigt bra här nere, speciellt efter vi flyttade till större lägenhet, närmre jobbet och barnen har börjat dagis mm och lär sig språket. Vi frågade Alvin (3 år) om han ville flytta till Sverige en dag (för han frågar alltid om var alla bor och varför), då svarade han "nej, min har det bättre här i Freienbach". Så är det...
Amazonas: skönt med ett så flexibelt jobb att du kan börja lite smått redan nu
Mamba: de allra flesta utbildningar på universitetet kräver att man kan tyska, man får göra ett språkprov innan man börjar om man inte har ett erkänt tyskadiplom (en del fortsättningskurser finns på engelska, lättaste är väl att kontakta internationella kontoret på uni för att kolla vilket utbud som finns).
Sedan finns det ju Berufsfachschule om du vill bli florist (även det på tyska), sökte på google på floristutbildning och då kom denna länken upp; www.florist.ch/index.php
Annars finns det ju privata högskolor på engelska (vet inte om det finns inom de områden du vill läsa), men det kostar en hel del.
Jag har också sökt en internetbaserad kurs i Sverige nu, börjar om någon vecka (får väl se om jag får all info och kurslitteratur tills dess)... lite hjärngymnastik är aldrig fel!
Fika/lunch är jag gärna med på... är barnfri måndagar & onsdagar (tills slutet av oktober iaf), så jag kan träffas både med/utan barn.
Helena S skrev 2009-08-17 11:23:45 följande:
Amazonas:
Kurser på svenska universitet söker man via www.studera.nu , sedan klickar man i att man bara vill ha internetbaserade kurser (fast obs att vissa av dessa kurser har obligatoriska träffar, andra inte... behöver man skriva en tenta, med tidskrav mm, så kan man göra det på distans tex på konsulatet i Zrh).
Om du vill ansöka för höstterminen har ju ansökningstiden redan gått ut, men du kan leta reservplatser på antingen www.studieplatser.nu eller vart och ett av universiteten. Det finns oftast alltid platser kvar på kurserna... speciellt om du söker till mindre högskolor/universitet.
Räkmamman: grattis till graviditeten. Jättekul!
hej tuntalisa, det var ett tag sedan!
har du lite tips för barn i lugano?
vi ska ner sista helgen i augusti för min man ska ta sig en träningsrunda med cykel... dom har typ triathlon med jobbet o han ska cykla o innan dess vill han provcykla sträckan som är utanför lugano. nu har hans arbetskamrat bokat in oss billigt på villa sassa o jag kommer att vara själv med mina 2 för några timmar.
har du tips till oss eller kanske till o med lust att träffas?
Hej hej Jag bor ocksa i Schweiz!
E hemma med min 6m gamla kille och skulle gärna hitta andra svenska mammor! Jag bor i Nyon ( mellan Geneve o Lausanne) Det verkar som de flesta bor i tyska delen...
E det nan som bor i franska?