• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Ohanna

Ett hus! Ett hus har trillat ned i knät på oss! I förrgår ringde en kompis till Daniel som äger en gård och frågade om vi var intresserade av att hyra ett hus på deras mark. Så vi var där igår kväll och tittade och det var så fint! De håller iofs på att renovera just nu men vi gick igenom rum men och de berättade hur de tänkt göra i alla rum.

Huset i tre plan på är på 140kvm (tror jag) med 4 sovrum, gillestuga och kök. Det finns en stor carport och ev kunde ägaren sätta upp en vägg så att Daniel får ett litet MC garage där han kan mecka. Gården liggar 6km söder om centrala jönköping så att cykla till stan tar ca 25 min, gå tar väl drygt 1h. Annars är det knappt 2km till råslätts centrum där 1;ans buss går, och där dagis, willys, vårdcentral etc finns.

På första planet, som är i suturäng finns gästrum (el datarum) gillestuga som är ommålad i vitt och nylagt golv etc (för att få bort den murriga gillestugakänslan. Gillestugan har 3 stora fönster emot ängarna som omger gården) nykaklat badrum, tvättstuga, stort förråd och carporten. På andra planet finns köket, stor hall, miniklädkammare, mini toalett och ett stort sovrum. På tredjevåningen finns 2 st rum med snedtak (barnrum?) och en gigantisk hall där man kanske kan ha lekhörna till barnen eller ställa datorn om man vill ha gästrum istället för datrum på bottenplanet.

Det mesta är nytt och fräscht. De har målat de flesta taken i vitt, ska tapetsera/måla väggarn och har lagt nya golv. Det enda som inte kommer göras är köket där det är gamla furuluckor. Men de ska byta bänkskiva och sätta nytt kakel i köket så det funkar kanske ändå. I alla fall, hyran för detta hus är 5500kr! Vi tycker det låter superbilligt! Då ingår vatten och värme. El står man för själv.Vad säger ni som tittar på att köpa hus, vilken boendekostnad räknar ni med per månad?

Det enda kruxet är att vi måste bestämma oss innan söndag eftersom de egentligen lovat en annan kille huset men de kom fram till att de heööre vill ha en barnfamilj. Våra (ev) hyresvärdar har varit kompisar med Daniel och hans gäng i över 15år och de har en dottar på 4 1/2 år och en liten i ugnen med BF i feb. Det bor lite fler barn på gården men inen i Moas ålder. Sen är det knappt 1 km genom skogen till en annan av Daniels kompisar som fick en liten i juni (hon med blindtarmsoperationen) . Så jag har SÅN beslutsångest just nu! Trivs ju så bra att bo här på gräsgahen. Trivs med att bo så centralt, att kunna promenera ned till stan etc. Men vi har ju bara en 2a och måste ju ändå flytta om 1-2år. Om vi köper hus så hamnar vi iofs ändå utanför stan i typ norrahammar, barnarp etc..

Vad tror ni- 5500 är väl en superbillig boendekostand för en 5;a med trädgård, carport?

• Ohanna

Tack för alla tips om Moas ny matvanor! Ska börja med att ge henne middag och om någon vecka även en grötfrukost. Moa åt kyckling igår för första gången- smaskigt tyckte hon!

Jeaxx; vad fick ni ge på atteviks? Har de såna nu oxå tror ni?

Någon som vet när babykvällen börjar på BP ikväll? Har de några speciella erbjudanden?

• Caranlachiel

Ohanna: Jag tycker det låter helt suveränt! Låter bra på alla sätt och vis, och bra också att ni hyr för då behöver ni inte bekymra er om att behöva sälja om ni om ett par år hittar ett hus ni vill köpa istället. Jättebekvämt ju! Jag säger slå till.

• Ohanna

Caran; Igår var jag lite osäker, i och med att det dök upp så fort. Jag har ju tänkt att vi ska bo här ett par år till och har ju då tänkt att "Moa kan gåpå dagis där... Daniel kan ju gå hit och leka med Moa när han är pappaledig.... nästa ssommar kan vi cykla till farmor med Moa... " etc... Så blir allt upp o nedvänt. Men idag känner jag att vi nog ska slå till För det är ju ett toppentillfälle!

• Caranlachiel

Ohanna: Det är det verkligen. Blir nästan lite avundsjuk.

• fru Ingeborg

Ohanna är det vid lockebo då? Jag hade slagit till låter som hel ok pris. Tänk bara på att elen ofta är dyrare än vad man tror Är det norrahammars dagis som gäller så hade jag definitivt tagit det. Snilleblixten är ett superdagis!!

Vet inte om det är ett måste men det låg en lapp om anmälan till babykvällen på BP när jag var där häromdagen. Tänkte om någon missat... har väl svårt att tro att de nekar någon i o för sig

usch sitter här och har beslutsångest om jag ska plugga eller inte.. känns bara blä..

• jeaxx77

Ohanna: Åh vad roligt med ett hus bara sådär!! Klart ni ska prova på lite lantluft ett tag!

Jag fick ge 2500 ( nypris på årets modell är 3799) så jag är jättenöjd Jag fick sista exet de hade MEN de har kampanj just nu på nya modellen från 2800 tror jag.

• Ohanna

Fru I, Caran, Jeaxx: Jo jag vet! Det är så spännande! Gården heter Hällstorp och ligger 600m från Lockebo på Hällstorpsvägen (den från råslätt till norrahammar)Det närmaste dagiset är på Råslätt och det ska vara jättebra! ANnars finns det i Barnarp eller Hovslätt. Vi får se var vi sätter henne. Kanske i närheten av var jag kommer jobba istället. Men vet ju inte var det är någonstans än bara

Jeaxx; Ok då ska, vi dit å titta i em! Tack för infon!

• Ohanna

Är det någon speciell tid som gäller på BP ikväll? Är det efter deras ord stängning eller?

• fru Ingeborg

Ohanna: Åker förbi där ganska ofta (alltid när jag ska in till stan ) så kanske 20min promenad från mig! Jag hade inte tvekat en sekund om jag vore dig
    Har beslutsångest... plugga städa jobba eller plocka ihop scrapsaker inför träff på lördag?

Vi ska åka 4mammor till Kumla på scrapträff på lördag åker vid 7 o hemma vid 24 typ Ska bli så kul!!

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09