• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo

Miss Helena

Tack, vad fint av dig att vilja önska det. Det uppskattas verkligen, det var rart av dig.

• Nellee
    oOHalalOo skrev 2009-08-29 23:47:49 följande:
    Miss HelenaTack, vad fint av dig att vilja önska det. Det uppskattas verkligen, det var rart av dig.
    Det är så lite så Hoppas du mår bra och att din fasta går som du önskar. Du känner att Allah vakar över dig gumman. Du är en av de trevligaste här på fl och Han kommer att belöna dig.
  • oOHalalOo
    Nellee skrev 2009-08-29 23:54:37 följande:
    Det är så lite så Hoppas du mår bra och att din fasta går som du önskar. Du känner att Allah vakar över dig gumman. Du är en av de trevligaste här på fl och Han kommer att belöna dig.
    Jo tack det går mycket bra alhamdulillah. Du är mycket vänlig och jag tackar dig för dina fina ord. Må alla som strävar på olika sätt för att få ta del av Hans Barmhärtighet belönas för sin avsikt, ameen.
  • Melike

The straight way skrev 2009-08-29 14:39:25 följande:

Kan det vara så att du inte drack tillröckligt? Du vet att du kan avbryta din fasta när du får ont i huvudet att du inte orkar mer? Ja din man ska visst ta smällen, vad är män till om inte för det.
    det har gått bra, det va bara den dagen då det va som värst! jag drack jätte mkt, ser alltid till att dricka mer än 1 liter vatten efter iftar till sahur... nu har jag inte så jätte ont i huvudet bara värk i kroppen, idag hade jag t.ex ont i ryggen och benen det värker liksom. är det fler som känner så? det gör så ont, att jag nästan vill besöka läkare... Jag får ändå styrka att fortsätta Allahs belöning känns sötare än ipren

Man kan alltså avbryta fastan vid huvudvärk?? trodde inte att man kunde det.
  • Amiras mamma

Ramadan kareem till er alla!Jag fick starta ett nytt konto men jag är fortfarande ummAmira som ni ser till er som kommer ihåg mig.Läste en sak som TSW skrev som jag störde mig på extremt mkt då han sprider osanning bland er.Han skrev att shiamuslimer röker innan maghrib och tycker inte att det bryter fastan.Än en gång drar han alla shia över samma kam och för att han vet shiamuslimer som gör så så betyder det inte att alla shia gör så.Här där jag bor och i min familj är det INGEN som anser att rökningen inte skulle bryta fastan så bara en okunnig människa röker innan maghrib.Ville bara framföra detta då det dörekommer mkt smutskastning och osanning om shia.InshAllah kommer Allah lära oss alla någon gång att inte döma alla efter vad någon annan gör..inshAllah..

• The straight way

Amiras mamma

Jag skrev inte alla shia muslimer gör det, jag skrev "en del" och lade fram deras argument om hur det kom sig att rökning inte avbryter fastan. Egentligen låter det lite logiskt (åtminstone utifrån det shitiska perspektivet) att rökning inte avbryter fastan då rökning inte räknas som föda eller dricka som går ner till magsäcken.

Att du anser att rökning är haram är det bara att gratulera, men det betyder inte smutskastning att nämna andra shia som inte håller med. Det råder även tvist om mångt och mycket bland shia. De är inte en homogen grupp. När du skriver att jag sade osanning om shia och rökning ger du sken av att jag ljuger, det är inte gudsfruktigt. Bilderna jag visade där mullor röker påvisar att jag talar sanningen.

Insha Allah kommer Allah att lära dig att inte döma andra.

• The straight way
    Melike skrev 2009-08-30 00:27:53 följande:
    Man kan alltså avbryta fastan vid huvudvärk?? trodde inte att man kunde det.
    Det kan man. En del lärda tyckte att det även ok att avbryta fastan om man fått ont i fingret eller tanden.
  • Amiras mamma

TSW

Du skriver att dom flesta tillåter rökning under Ramadan..jag ger dig en länk där det sägs motsatsen:www.bahlool.se/2009/08/22/ramadan-4-fragor-svar/ Bland shiamuslimer följer dom flesta sistani som förbjuder tjockt damm att andas in-dit rökning räknas.

En annan länk från våra shialärda..www.islamopedia.se/index.php&view=article&id=104%3Avad-kan-bryta-fastan&catid=1%3Afiqh&Itemid=79

Så det jag menar är att du kanske inte är så bekant med den shitiska läran ändå..det finns 2 shiamuslimer..dom som dyrkar imam Ali och till och med fastar 2 veckor efter utsatt ramadan-tid för att det ska infalla med imam Alis martyrskap,ochdet finns normala shia som är lika mkt muslimer som sunni.

InshAllah kommer vi alla till insikt någon gång att försöka förklara och berätta på fina vis skillnader om man nu vill dra upp det som du hatar så mkt..eller så lägger man upp några bilder på ayatollor som röker och skriver att så gör shiamuslimer..

• Amiras mamma

Nu funkar inte länkarna men gå in på www.islamopedia.se sen fiqh frågor och fastan och se vad jag menar om du inte tror mig.

• Sanningens väg

Inte tjafsa i Ramadantråden nu

Svar på tråden Ramadhan