• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Melike

Amiras mamma han sa faktiskt inte att alla shia muslimer gör så! tom. jag uppfattade det så som han sa att endel röker och tycker det är ok, sen får man ju göra sin egen uppfattning... varför tar du åt dig så mkt.. snälla va tålmodiga och respektfulla det är ramadan!! Jag anser inte alls att han spred falsk kunskap... när jag va yngre så fick jag inte ens lukta på parfym då trodde mamma att fastan skulle avbrytas... och vi är sunni muslimer så det är så olika vilket man än är! vi är alla muslimer glöm inte det...

• Jmia

Saklighet snälla. Ingen har påstått att en annan ljuger. Tålamod och förståelse är nyckelord, speciellt under Ramadan.
    Ingen har sagt att "alla" shia gör på det sättet. Vi ska inte missförstå varandra i onödan.

• Melike

6. vara kvar i Hadath al-akbar ända till morgonbönen med mening
    vad innebär detta??

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-24 00:59:34 följande:

I Iran råder det den shitiska grenen. Enligt den är det inte haram att röka och många shia röker även under fastan. De hävdar att rökning inte avbryter fastan eftersom det är bara mat och drycker man skall avstå under fastan, rökningen ingår inte i dem.
    TSW detta skrev du som jag reagerar på..du skriver som du kan se att i Iran råden den shitiska grenen.Om du inte drar alla shia över samma kam som du nu hävdar att du inte gör så var god skriv det då,annars skrev du den shitiska grenen och detta sammanfattar ju hela shia.Men ar du något annat får du gärna skriva mer utförligt på hur du ser på shitiska grenen.Du har ju egna erfarenheter av den shitiska läran och då syftar jag på den personen vi pratade om när vi mejlade varandra.Hon gör mkt haram att tex be till Imam Ali som du berättade för mig.Men det är inte den shitiska läran för att ta ett exempel.Precis som ni guidas av omar guidas vi av Imam Ali och att be till någon annan än Allah är haram.Så att sammanfatta till er som inte förstod varför jag tog illa upp..så skrev du TSW att DE hävdar i den SHITISKA LÄRAN att det inte är haram.När det i själva verket hör till en av dom saker som bryter fastan..som jag skrev i länken ett tjockt lager damm..
  • Amiras mamma

Shitiska grenen ska det stå..att nämna shitiska grenen och dra alla över samma kam är fel.Som att jag dömer alla sunni efter wahabism..

• oOHalalOo

Jaha hur går det med Ramadan och allt som bör hinnas med under dessa välsignade dagar för er?

Jag har för min del lite försökt fokusera på Koranläsning och har kommit en bit på väg, går lättare att läsa i år alhamdulillah. Övning ger färdighet som det heter. Men idag måste jag tillstå att jag har varit törstig säkert 4 timmar före det blev tid att bryta fastan. Jag fick för mig jag skulle städa lite mer ordentligt på förmiddagen, det var varmt och jag såg ut som en solmogen tomat i ansiktet och som om jag för övrigt skulle ha kommit ut ur duschen, så svettig var jag. Visste jag skulle få betala för det, och det fick jag. Men alhamdulillah vad härligt att sen få dricka! Idag blev det både vatten och mjölk för min del när jag väl fick dricka.

Fortsatt fin Ramadan till er alla.

• Amiras mamma

Glömde tillägga att hasch är haram enligt alla marija.Men det är själva najisat som är skillnaden..alkohol på kläder måste tvättas medans hasch eller andra droger inte har samma konsistens och det är det som är skillnaden.Så jag hoppas jag har förklarat den vilseledande meningen om att hasch är tillåtet.

• The straight way

Amiras mamma

Vi muslimer guidas endast av Allah och Hans profet. Vi tror inte på att Umar var syndfri som ni tror på att era imamer och ayatollor är/var. Ayatollorna är också syndfria enligt den shitiska läran, de är imamernas efterträdare och deras ord är lag för shia. Dessa ayatollor legitimerar det tillfälliga äktenskapet som du förkastar. På samma sätt bör du tänka på att eftersom dessa varelser legitimerar en sådan horrible sak som inte har med islam att göra , kan mycket möjligt tillåta annat hemskt som rökning.

Du säger att rökning är haram och det är bra, men det ändrar inte det faktum att dina ayatollor Sistani och Khui´i du har som marji´i tillåter rökning, även under fastan. Rökning är inte damm, fattar inte hur du fick det att jämföras med damm. Om du hade provat att röka och att vara i öknen i en blåsig dag hade du förstått att damm inte är samma sak som rökning, i så fall avbryts vår fastan med passiv rökning eller med avgaser.

"Glömde tillägga att hasch är haram enligt alla marija."

Ayatollah Al-Majlisi brukade röka hasch, även under den icke obligatoriska fastan.
    dhr12.com/img/3/2_1232662983.jpg

Al-Sadr i Irak tillåter hasch han också. Han hävdar att hans sista träff mer er Mehdi fick tillåtelse att röka hasch. Muqtada Al-Sadr hävdar att Mehdi sade att hasch botar sjukdomar och gör en gladare och närmare Allah och att den är endast tillåten till Mehdis armé. Mer om ämnet hittar man i hans fatwa här
    www.ee77ee.com/vb/imgcache/23869.jpg

Jag tycker du ska lägga ner denna diskussion som inte har med min tråd att göra. Ta upp dessa saker med ayatollorna istället och kräva att de ändrar på sina vilseledande fatwor, inte med mig.

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-08-30 22:15:09 följande:

Shitiska grenen ska det stå..att nämna shitiska grenen och dra alla över samma kam är fel.Som att jag dömer alla sunni efter wahabism..
    Det är stora ayatollor som tillåter rökning och hasch, Amiras mamma. Wahabister är sunni muslimer precis som ayatollorna Sistani och Khui´i är shia, vart ville du komma?
  • The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-30 22:18:49 följande:
    Jaha hur går det med Ramadan och allt som bör hinnas med under dessa välsignade dagar för er? Jag har för min del lite försökt fokusera på Koranläsning och har kommit en bit på väg, går lättare att läsa i år alhamdulillah. Övning ger färdighet som det heter. Men idag måste jag tillstå att jag har varit törstig säkert 4 timmar före det blev tid att bryta fastan. Jag fick för mig jag skulle städa lite mer ordentligt på förmiddagen, det var varmt och jag såg ut som en solmogen tomat i ansiktet och som om jag för övrigt skulle ha kommit ut ur duschen, så svettig var jag. Visste jag skulle få betala för det, och det fick jag. Men alhamdulillah vad härligt att sen få dricka! Idag blev det både vatten och mjölk för min del när jag väl fick dricka. Fortsatt fin Ramadan till er alla.
    Ju varmare väder desto mer svettas man så visst känns det mer för de som inte har det svalt som vi har i norden.

Må Allah acceptera din strävan!
Svar på tråden Ramadhan