• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 10:15:36 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-30 22:15:09 följande:
    Det är stora ayatollor som tillåter rökning och hasch, Amiras mamma. Wahabister är sunni muslimer precis som ayatollorna Sistani och Khui´i är shia, vart ville du komma?
    Först så nej,dom är inte muslimer precis som vi.En vanlig sunnimuslim skulle aldrig sparka på någon som ber till Alla genom att göra sin dagliga bön för att ta ett exempel..du vet vad jag menar..

Sen istället för att kopiera ditt långa inlägg så svarar jag här. Jag har länkat dig en sida i mina förra inlägg med dom marija som räknas som dom man följer.Alla förbjuder hasch eller andra beroendeframkallande droger.Och när det gäller rökning säger alla att det är haram under fastan och rökning bryter fastan.Och dina återkommande nedlåtande uttryck om att följa en marija kan jag rekommendera dig denna videoföreläsning som talar om personer som dig och din felaktiga syn på våra marija.Du tror man följer blint men detta kanske kan upplysa dig lite bättre.

Meningen med mina inlägg var inte att förstöra ramadan-tråden alls,utan du kommer felaktiga uppgifter och jag förklarade för dig att shitiska grenen inte representerar alla shiamuslimer som du verkar tro..det är just det som jag ville få fram och viktigt att du understryker om du ska prata illa om en del av shiaIslam.

videlänken:

www.martyren.se/
  • Amiras mamma

Sen TSW så sammanfattas al-Sadr såhär av religös synpunkt: Normalt värderas ålder och bildning högt inom den shiitiska befolkningen i Irak. Utifrån dessa kriterier har al-Sadr inte den legitimitet som krävs för att vara religiös ledare. Han är inte ayatollah, som sin far, utan bär den lägre titeln hojatoleslam. Dock hänvisar hans anhängare till hans far och farbror och deras religiösa legitimitet.

Så vad han utfärdar för något rör inte shia i ryggen,trodde du var mer insatt än så..

Och enligt shia är det haram att härma någon lärd som gör haram..man ska inte härma någon alls utan mer kan du läsa i min videolänk.

• The straight way

Amiras mamma

Salafiterna är sunni muslimer. Du har just dömt dem vara kuffar. Ja de får sparka ut shiter från deras moské om de ser en shia tillber någon annan än Allah. De har sina fulla rätt att värna om den monoteism de omfamnar.

Sedan ditt snack om dina länkar som jag svarade på och har ingen lust att ge dig samma svar igen.

Varje shia måste ha en marji´i för att förstå sin religion bättre för att uppdatera sig för nya fatowr av ayatollornas. Det är inte bara koranen och haditherna shia följer, ayatollornas ord är lika heliga som koranen. De är syndfria dessa ayatollor, imamernas efterträdare.

Den shitiska grenen = shia muslimer.

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-08-31 10:53:06 följande:

The straight way skrev 2009-08-31 10:42:18 följande: Du har så fel så det bara skiner om det märks att du är medveten om det. Du vet själv,och det kan alla läsa om för den tråden finns i religiontråden,att dom wahbister som sparakde ut den shiamuslimen gjorde det när han bad sin dagliga dugur-salat.Istället för att lägga pannan på gålvet där alla gick barfota ville han lägga sin panna på lera som är torkad.Då en bit toalettpapper också hade varit lika rent då det är gjort av träd från naturen men han hade sin turbah med sig om han skulle vara tvungen att be ute,men han fann mosken och bad då där..wahabisterna sparkade honom medans han gjorde sudjud till Allah.Som alla muslimer gör i sin duhur-bön. Ja,hur kan vi förstå Kornane helt själva utan kunskap?Nej på sånt vis uppstår terrorister och andra idioter.För att utöka din kunskap om dom rättlärda rekommenderar jag dig videolänken.
    Du har inte mer rätt genom att dra upp en berättelse trots du inte var med för att smutskasta salafiterna. Vad jag vet har de inga problem med shia som ber hos dem, men de blir jäkligt arga om de ser nån i deras lokaler tillbedja någon annan än Allah. Detta diskuterade vi innan, onödigt att dra samma visa igen. Jag har också skrivit till dig att ni shia slår ihop era böner så jag tror inte att ni skulle missa er bön om ni fördröjer duhur och slå ihop den med Asr.

Jag behöver inte kolla dina länkar som inte säger mig ett skit. Ta du och studera arabiska och läs själv vad shia gömmer i sina källor som ni shitiska konvertiter inte har tillgång till eller inte kan läsa med egna ögon.

Nu tycker jag du ska lägga ner ditt snack om shia, tråden handlar inte om deras lära. Ramdhan för oss betyder att avstå från mat, dryck, sex och även rökning, och om shia tillåter rökning är det inget som intresserar oss.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 10:55:53 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-31 10:40:57 följande:
    Du struntade i ayatollorna Sistanis och Al-Shui´is fatwor om att tillåta rökning och kom med ett obetydligt svar om Muqtada. Jag är mer insatt i dig i den lära du följer därför ber jag dig kolla wikipedia som du citerade och se vad Hojatoleslam betyder: (from Arabic: حجة الإسلام& #8206; ḥujjatu l-Islām) is an honorific title meaning "authority on Islam" or "proof of Islam", given to Twelver Shī?ah clerics. It was originally applied only to leading mujtahids, but from about the start of the 19th century came to be used by all clerics following the creation of the title Ayatollah for top Twelver mujtahids." "EducationHawza students start their studies learning fiqh, kalam, hadith, tafsir, philosophy and Arabic literature. After mastering these levels they are given the Hojatoleslam title, and can start becoming mujtahid by studying advanced textbooks known as satḥ, and research courses known as kharij."Med mujtahid betyder det att Muqtada har rätt enligt Hawza att utfärda fatwor. Men han gör haram enligt dig precis som ayatollorna som tillåter det tillfälliga äktenskapet gör. Alla dessa höra religiösa och välutbildade ayatollor och hojatolislam gör haram när de tror på mut´a men inte dig, en svensk kvinna som inte har varit shia så länge.
    Nej du pratar om en man som ingen följer i religöst syfte.Han är en extremist shiamuslim.Han hör inte till dom man ska följa i religöst syfte trodde jag hade förklarat det ellerhur?
  • Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-08-30 22:18:49 följande:
    Jaha hur går det med Ramadan och allt som bör hinnas med under dessa välsignade dagar för er? Jag har för min del lite försökt fokusera på Koranläsning och har kommit en bit på väg, går lättare att läsa i år alhamdulillah. Övning ger färdighet som det heter. Men idag måste jag tillstå att jag har varit törstig säkert 4 timmar före det blev tid att bryta fastan. Jag fick för mig jag skulle städa lite mer ordentligt på förmiddagen, det var varmt och jag såg ut som en solmogen tomat i ansiktet och som om jag för övrigt skulle ha kommit ut ur duschen, så svettig var jag. Visste jag skulle få betala för det, och det fick jag. Men alhamdulillah vad härligt att sen få dricka! Idag blev det både vatten och mjölk för min del när jag väl fick dricka. Fortsatt fin Ramadan till er alla.
    Var hittar man dig någonstans? Och hur kommer det sig att du "pratar" svenska?
  • The straight way

Amiras mamma skrev 2009-08-31 11:03:34 följande:

Nej du pratar om en man som ingen följer i religöst syfte.Han är en extremist shiamuslim.Han hör inte till dom man ska följa i religöst syfte trodde jag hade förklarat det ellerhur?
    Han är hojatolislam och hans fatwa är godkänd enligt den utbildning och status han har oavsett vilka politiska åsikter han har. Dessutom fördömdes inte hans fatwa av andra ayatollora och hojatollor. Han har legitimerat hasch bland shiterna i Irak och haschmarknaden har blivit hans räddning där. Ta och kontakta fantasifiguren Sisiatni och be honom utfärda en fatwa som fördömer Muqtada istället.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-08-31 11:07:39 följande:

Amiras mamma skrev 2009-08-31 11:03:34 följande:
    Han är hojatolislam och hans fatwa är godkänd enligt den utbildning och status han har oavsett vilka politiska åsikter han har. Dessutom fördömdes inte hans fatwa av andra ayatollora och hojatollor. Han har legitimerat hasch bland shiterna i Irak och haschmarknaden har blivit hans räddning där. Ta och kontakta fantasifiguren Sisiatni och be honom utfärda en fatwa som fördömer Muqtada istället.
    Att följa någon som inte är lika lärd och kunnig när det existerar andra lärda är fel inligt shia.Man går efter den som har mest kunskap något som du uppenbarligen inte visste.Så den som vill göra rätt för sig följer dom stora lärda marijah.Och alla dessa fördömer all slags knark över huvud taget.Vad är det som är sårt att förstå med det?
  • oOHalalOo

Sanningens väg skrev 2009-08-31 11:07:25 följande:

Var hittar man dig någonstans? Och hur kommer det sig att du "pratar" svenska?
    Någonstans i denna vida värld. Ta inte illa upp för jag inte svarar bättre än så, alla som frågar får oftast samma svar. Jag är svensk, därav svenskan.
  • Amiras mamma

Men snälla TSW,

För att en fatwa ska vara giltlig ska den stämma med Koranen,sunnah och hadither och inget av det du skriver stämmer med det.Ingen lärd som man anser sig ska följa tillåter knark öht,ingen lärd som man ska följa tillåter mutha utan regler för detta,och återigen ingen lärd som anses så pass högutbildad som man ska följa tillåter rökning under ramadan.Det är DU som vänder på orden och får det till det.För du får gärna ta fram vart Sistani säger vi tillåter rökning under ramadan.Damm i munnen är saker som att lukta på parfym,andas in mjöl eller andas in rökning och detta avbryter fastan.Det kan du skicka en fråga till Sistani själv om du vill.

Jag fastar Ramadan men jag har aldrig kallat muslimer för kuffar,jag har sagt att wahabister ej är muslimer i den grad andra inriktiningar som shia och normala sunni är.

Så du måste förstå varför jag forsätter i din ramadan tråd när du skriver så fult språk till mig och förnedrar min tro.Du kallar att vi följer sagofigurer och tilltalar vår imam mehdi nedlåtande och det kan alla läsa hur du beter dig och hur din ton är i jämförelse mot min.Frågan är varför du blir så arg och sjunker till en lägre nivå när jag ger dig länkar på vad imamat är för något och vad det innebär att följa en rättslärd.I dom länkarna ser du att det inte alls är som du beskriver det och det har jag sagt hela tiden tt anledningen jag skrev här var att du utrycker dig fel och osanning eller om det beror på okunskap.

The straight way skrev 2009-08-31 12:10:26 följande:

Amiras mammaAtt du inte visste vad hojatolislam betyder att du har föga kunskaper i den shitiska läran, men att du gång på gång kallar mina inlägg som missinfo och osanningar trots jag lade fram bevis på att allt du skrev här var inte rätt är vad du ska sluta med. Du fastar Ramadhan antar jag, du har hittills kallat muslimer för kuffar och lögnare. Varför gör du så? Jag vet att den shitiska läran är hjärntvätteri med en massa berättelser som fantasifigurer och absurda fatwor som tillåter män penetrera kvinnor tillfälligt mot betalning, rökning, hach och även rökning under Ramadhan och inte tala om ayatollah Khomeini som tillät pillande i flickebebisars könsorgan, men att den tillåter att stämpla andra muslimer som kuffar av nya konvertiter hade jag ingen aning om. Du frågar mig "Vad är det som är svårt att förstå med det?" Jag ställer frågan till dig, har du svårt med att förstå att rökning inte är haram enligt stora ayatollor? Har du svårt med att förstå att den stora ayatollah Al-Madjlisi rökte hasch och tillät den även under de icke obligatoriska fastedagarna? Har du svårt med att förstå att den shitiska läran tillåter män pilla på flickebebisars könsorgan enligt khomeini? Har du svårt med att förstå att den som förkastar mut´a är inte muslim, enligt den shitiska läran? Har du svårt med att förstå att ayatollornas fatwor är en lag precis som koranen? Du har tydligen svårt med att förstå en massa i den lära du säger dig ha konverterat till.
Svar på tråden Ramadhan