• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-09-01 15:54:19 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-09-01 15:22:19 följande:
    Jag hoppas barnen piggnar till snart inshaAllah.
    Tack för dina 'välönskningar'!
  • oOHalalOo

Sanningens väg skrev 2009-09-01 20:48:44 följande:

Tack för dina 'välönskningar'!
    Det var så lite, jag hoppas att natten blir lugn och att den nya dagen som kommer bär med sig piggare barn inshaAllah.
  • The straight way

Amiras mamma

Du ville ha vettiga svar sade du?

Här får du vettiga svar:

Ayatollah Khu¨i var en stor rökare, han tyckte inte att rökning var haram. Ps: han röker framför stora ayatollor som Sistani

Ett videoklipp till, Khui´i tyckte om att röka Rothman, en väldigt stark typ av cigaretter

Ayatollah Khui´i röker framför ayatollah Sistani

www.maktoobblog.com/userFiles/f/_/f_a12/images/7ay35405.jpg

Fler bilder på Ayatollah Khui´i och han röker, ps: hans egen webbsida

www.alkhoei.net/arabic/&gid=12

Ayatollah Khamanei´i röker pipa

www.maktoobblog.com/userFiles/f/_/f_a12/images/53855017.jpg

Hussain Khomaini, barnbarn till Ayatollah Khomaini röker

www.maktoobblog.com/userFiles/f/_/f_a12/images/66157463.jpg

Ayatollah Khui´i tillåter opiumodling och tillverkning av heroin. Det här hittar man i boken Sirat Al-nadjat, volym 2, sida 417. Här kan man läsa fatwan, under nr 417. Ps: webbsidan är shitisk
    www.yasoob.com/books/htm1/m001/06/no0646.html

För er som inte vet vad grand ayatollah betyder:

"Ayatolla, ayatollah eller ayatullah (arabiska آية الله, persiska آیت‌الله "Guds tecken") är hederstitel för framstående islamisk dignitär inom shia (tolvsekten) med både religiös och politisk betydelse.[1] Benämningen ges till de bäst utbildade rättslärde. " Nationalencyklopedin

Grand ayatollah Khui´i eller Kho´i
    en.wikipedia.org/wiki/Abu_al-Qasim_al-Khoei

al-khoei.org/khoei.asp

Grand ayatollah Khamenei

en.wikipedia.org/wiki/Ali_Khamenei

Grand ayatollah Sistani

en.wikipedia.org/wiki/Ali_Sistani

• The straight way
    minmamma skrev 2009-09-01 18:53:11 följande:
    Hahaha, tack för skrattet "The straight way", du vet inget om shia... Ha en fortsatt trevlig Ramadan allihop!
    Jag vet inget om shia? Ska vi försöka testa varandras kunskaper i shiismen?

Ramadan mubarak till dig
  • oOHalalOo

Amiras mamma

Vill bara säga något kort.
    Om vi nu är överens om att det är förbjudet att röka, även under Ramadan, om du så säger att dessa män gör det på sin fritid, så ger ju inte det direkt ett gott intryck av dem. Vare sig de röker 'i tjänsten' eller på sin fritid. Det känns ju lite som dubblemoral om du förstår hur jag menar. Att vara muslim är ju att försöka göra sitt yttersta att leva som man lär, även om ingen av oss är perfekt.

Ordet wahabist används mycket slarvigt och tyvärr syster så är det ofta shia som använder det i förnedrande syfte genetmot sina sunni bröder och systrar. Och det är trist att se det. Jag är inte speciellt insatt i vad det är även om jag blivit kallad för det flera gånger. Men vad jag förstår så handlar det om att hitta tillbaka till den genuina tron, dvs basera tro och handlingar på Koranen och Sunnah. Och hur kan man tycka det är fel? Att det är något att förakta, och tala illa om i så fall? Jag tycker det är för lätt att falla i fällan att slänga anklagelser hit och dit som inte borde sägas alls. Låt oss ta in lärdom och utgå från det och sedan vidare ta våra steg utifrån det.

Nej jag ser ingen smutskastning, utan jag ser bara ett försök att visa vad som händer. Vad jag reagerar på är om någon säger 'det är förbjudet att röka' och sen visar upp sin synd med att röka, det är dubblemoral och den synden borde givetvis istället döljas och inte visas för andra. Förstår du hur jag menar? Alla KAN synda, eftersom ingen av oss som har skapats är syndfria. Men vi behöver inte basunera ut våra brister och fel för det. Det är mellan Allah (swt) och oss själva.

Så det finns ingen som skrattar åt någon syster. Jag tror att vi istället är flera som tycker vi inte borde ha läst detta i just den här tråden. Inget fel på diskussionen i sig, för det är viktigt att ta upp olika ting som är i fokus för oss. Men inte kanske just i Ramadan-tråden. Det är DEN som är viktig för oss nu, där vi borde kunna stödja och peppa varandra och dela ut tips osv under denna mycket

• oOHalalOo

Ooops tryckte för fort....

....under denna mycket viktiga månad, Ramadan.

Allahs (swt) frid över alla och må Han vägleda oss på den raka vägen, ameen.

Ramadan Mubarak

• Amiras mamma

Halal:

Att kalla salafi för samma sunniter som övriga muslimer är ett stort misstag.Men du kanske inte tar illa upp om någon blandar ihop er,men sunnimuslimer och wahabist/salafi är inte samma gren av islam.Dom vill inte att shia och sunni ska samarbeta eller finna en bro mellan sig och gör allt som TSW visat sig vara kapabel till för att försöka förstöra.

Ang sistani så är han den mest följda inom shiaislam.Han har sina uttalanden om haram/halal som måste överrensstämma med koranen,sunnah och hadith på arabiska och engelska sidor för att dom som är giltliga ska kunna delas av så många som möjligt.Kopierade arabiska sidor utan länk till något annat språk eller möjlighet att kontakta någon är fejk eller ej godkända fatwor.Och typiskt för wahabies är att försöka komma med så mkt lögn som möjligt och då blir det falska fatwor tex.

Att följa en marijah som har högt utbildad inom rättsvetenskap och som är den mest kunniga är en regel för att kunna den muslimska välfärden ska vara i fokus.

Al Sadr,ayatollah khui jag vet inte fler b-personer som TSW försöker med är ingen som shia följer.Al-Sadr tex har jag hört från många shia som ska beskriva honom att han är en knarkare men att han har hjälpt shiiterna mot wahabisterna i Irak genom krig.Men att följa honom religöst är bara töntigt att ens försöka koppla honom till och det bevisar bara att Tsw inte vet vad han pratar om.

För övrigt tas imamerna upp flitigt av TSW och han förnedrar oss som tror på dom och följer dom vilket är tråkigt då jag inte förnedrat er kalif omar tex.Här är en länk som borde får er att se bevis från Koranen om våra Imamer och som kanske kan få er att ge oss mer respekt inshAllah.Kom ihåg länken är till för att ni ska inse varför vi håller fast vid att tro på dom inte för att ni ska ändra er,jag bryr mig inte om vad ni tror på,men ingen ska förnedra mig genom att skriva nedvärderande om varken imam Ali eller amam Mehdi för den delen heller.Men när någon kommer i underläge verkar det vara enda saken som kommer på.
    Länken är 3 sidor som en konversation mellan en sunni och shia..

www.noorislam.net/sv/index.php&Itemid=174&topic=1819.0

InshAllah kommer domedagen inom kort och vi får alla sota för våra snedsteg och felande uttalanden.

Ramadan Kareem till dig också må Allah ta emot din fasta och böner inshAllah!

oOHalalOo skrev 2009-09-02 11:41:19 följande:
    Amiras mammaVill bara säga något kort. Om vi nu är överens om att det är förbjudet att röka, även under Ramadan, om du så säger att dessa män gör det på sin fritid, så ger ju inte det direkt ett gott intryck av dem. Vare sig de röker 'i tjänsten' eller på sin fritid. Det känns ju lite som dubblemoral om du förstår hur jag menar. Att vara muslim är ju att försöka göra sitt yttersta att leva som man lär, även om ingen av oss är perfekt. Ordet wahabist används mycket slarvigt och tyvärr syster så är det ofta shia som använder det i förnedrande syfte genetmot sina sunni bröder och systrar. Och det är trist att se det. Jag är inte speciellt insatt i vad det är även om jag blivit kallad för det flera gånger. Men vad jag förstår så handlar det om att hitta tillbaka till den genuina tron, dvs basera tro och handlingar på Koranen och Sunnah. Och hur kan man tycka det är fel? Att det är något att förakta, och tala illa om i så fall? Jag tycker det är för lätt att falla i fällan att slänga anklagelser hit och dit som inte borde sägas alls. Låt oss ta in lärdom och utgå från det och sedan vidare ta våra steg utifrån det.Nej jag ser ingen smutskastning, utan jag ser bara ett försök att visa vad som händer. Vad jag reagerar på är om någon säger 'det är förbjudet att röka' och sen visar upp sin synd med att röka, det är dubblemoral och den synden borde givetvis istället döljas och inte visas för andra. Förstår du hur jag menar? Alla KAN synda, eftersom ingen av oss som har skapats är syndfria. Men vi behöver inte basunera ut våra brister och fel för det. Det är mellan Allah (swt) och oss själva. Så det finns ingen som skrattar åt någon syster. Jag tror att vi istället är flera som tycker vi inte borde ha läst detta i just den här tråden. Inget fel på diskussionen i sig, för det är viktigt att ta upp olika ting som är i fokus för oss. Men inte kanske just i Ramadan-tråden. Det är DEN som är viktig för oss nu, där vi borde kunna stödja och peppa varandra och dela ut tips osv under denna mycket
  • Amiras mamma

Ok du är inte wahabi men du kallar salafi för dina bröder och systrar..om du vet vad wahabi,salafi är vill du inte bli kallad som en bror till dom.Precis lika lite som shiamuslimer är bröder och systrar till haloias.Dom är en sekt i våra grenar av Islam.

Nej du borde söka mer faksta om det du skriver för sistani och ayatollah khoi och al-Sadr besitter inte samma religösa kunskap och har lika många års studerande i rättskunskap om Islam..

The straight way skrev 2009-09-02 11:47:39 följande:

Amiras mammaVad har du lagt fram hittills? Ingenting, bara ord. Jag är inte wahabist eller salafit, men önskar vara det nu för att du inte hittar vettigare svar än att stämpla andra för titlar du försöker uppvisa som nedlåtande. Jag tycker salafiterna gör bra att avslöja vad shiismen döljer som prostitution, sexuella övergrepp på barn, knark som hasch och heroin etc. Du vet inte vad du pratar om när du säger "ayatollah Khoi har INTE den lärda kunskapen inom fiqh för att vara i samma höga position som tex Sistani " Han hade samma status och position som Sistani (grand ayatollah). Sistani som röker och som tillåter shia att röka även under ramadhan, bara de röker 3 cigaretter gör inte fel egentligen enligt den shitiska läran. Han sade att han inte hittade stöd för rökningsförbud för att utfärda ett röksförbud, Som sagt Amiras mamma, du gör shiismen en otjänst när du försvarar den sekten. Det är den läran som nedvärderar sina anhängare men jag har full förståelse för ditt försvar. Du är ju ny konvertit till shiismen och kan inte veta allt om den. Jag hoppas du nån dag upptäcker vilken grym shiismen är och vilka hycklare ayatollorna är från Khui´i till Sistani till Muqtada som kommer att vara en ayatollah inom snar framtid.Bilderna på dina ayatollor och referenserna från deras fatwor säger att du har svårt med att bemöta dem. Hade jag varit i din sits hade inte försvarat dem. Det är som att säga att dessa ayatollor har fel och du har rätt. Jag hoppas det att din röst får gå fram för du verkar vara vettigare än alla ayatollor och mullor och hojattullor.
  • oOHalalOo

Amiras mamma

Jag har ingen lust att ge mig in i den här typen av diskussioner. Jag har själv vid ett tillfälle varit medlem i ett forum för shia-muslimer och det var inte direkt något bra upplevelse jag fick med mig därifrån. Därför avstår jag i möjligaste mån att lägga tid på den typen av argument och frågeställningar, för min egen del.

Jag ser inte att the straight way har försökt förstöra något, utan tar upp ting som finns tillgängliga på nätet, och sen får ju var och en lägga ihop om 1+1 blir 2 eller nåt annat.

När det gäller uttalanden på arabiska så tror jag mest det är en praktiskt sak, dvs det är ingen som översätter till t.ex. engelska eller franska så att det skulle kunna nå fler människor. En stor brist givetvis, men där kan man ju alltid bättra sig. Så dra inte snabbt slutsatsen att det handlar om oärlighet. För en sunni får inte ljuga, och gäller det de som är 'ansiktet utåt' så blir pressen till att avhålla sig från sån ännu större givetvis, då det blir vår Domare som får säga Sitt sen. Så döm inte för snabbt.

'Umar är även den del av din islamiska historia syster, även om du klara honom för 'er'.

Jag har inte sett någon skriva nedvärderande om Ali (må Allah swt vara nöjd med honom) i den här tråden. Då har antingen du eller jag missat nåt. Ali är den som vår profet (fvmh) tog hand om och han är en av de första muslimerna. Han har bara goda ord att få från en sunni-muslim.

Sant, när Domedagen är här går det inte att backa bandet och säga, 'jag visste inte'. Då får vi istället redogöra för våra val och steg.

Ameen till din dua'.

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-02 12:16:25 följande:

Ok du är inte wahabi men du kallar salafi för dina bröder och systrar..om du vet vad wahabi,salafi är vill du inte bli kallad som en bror till dom.Precis lika lite som shiamuslimer är bröder och systrar till haloias.Dom är en sekt i våra grenar av Islam. Nej du borde söka mer faksta om det du skriver för sistani och ayatollah khoi och al-Sadr besitter inte samma religösa kunskap och har lika många års studerande i rättskunskap om Islam.. The straight way skrev 2009-09-02 11:47:39 följande:
    Nej jag är inte salafi (de du kallar för wahabi) men tänker bli det för att avslöja den shitiska sekten som är uppfunnen av juden Ibn Sab´a enligt Jews encyklopedia
    www.jewishencyclopedia.com/view.jsp&letter=A

Åter igen, vad är en haloias för något? På arabiska betyder det nått om sötsaker och bakelser. Vill du att jag ska förstå vad du menar får du väl skriva de arabiska orden rätt innan du ber mig söka fakta.

Otroligt att du även skriver att Al-Khui´i inte har samma kunskaper och position som Sistani. De båda är grand ayatollor och hade samma utbildning.

en.wikipedia.org/wiki/Grand_Ayatollah

Han är dessutom Sistanis företrädare. Jag har inte hittat bättre källor än wikipedia.

"Grand Ayatollah Sayyid Abul-Qassim al-Khoei (November 19, 1899 ? August 8, 1992) was one of the most influential Twelver Shi'a Islamic scholars (marja), and the predecessor to Grand Ayatullah Sayyid Ali Al-Husayni Al-Sistani. "
    en.wikipedia.org/wiki/Abu_al-Qasim_al-Khoei
Svar på tråden Ramadhan