• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way

"Ang sistani så är han den mest följda inom shiaislam."

Inte bara han, det finns 20 grand ayatollor till som har samma utbildning och kunskaper som Sistani. Dessutom är det inte haram med rökning (det var vad frågan handlade om) enligt Sistani. Han tillåter rökning även under ramdhan. Sug på det du...

Vad gäller salafiter så är de sunni muslimer som följer profeten och hans följeslagare. De är hatade av rafidhah (shia) eftersom de brukar avslöja den sekten och ayatollornas hyckleri och dubelmoral. De är mina bröder och systrar som jag respekterar högt

Ja jag är emot rafidhismen (shia) eftersom den lära har bidragit med en massa fördomar mot islam från tillåtelse av sexuella övergrepp på bebisar till knark även under fastan. Och inte tala om det tillfälliga äktenskapet hos shia som spridit könssjukdomar och tvingade kvinnorna att ha det som ett yrke (prostitution). Amiras mamma tycker inte att mut´a (det tillfälliga äktenskapet) är halal men Sistani och alla ayatollorna tycker det är en del av den shitiska läran. Amiras mamma är ett typiskt exempel på personer som "plockar russinen ur kakan.".

Förnedra imam Ali är vad shia gör genom att beskriva honom ha gudomliga egenskaper så som att veta det osedda som Allah gör. Shia beskriver också Ali som feg när hans fru attackerades och fick missfall - enligt deras källor. Vi sunni tror på att Ali var profetens kusin och svåger. Han var den fjärde kalif i islam, inte en fegis, inte Gud heller. Vi tror också på Mehdi men inte den som gömt sig i en brunnför 1400 år sen som bara träffar ayatollor och mullor men inte vanliga folket.

• Amiras mamma

Om du inte har sett nevärderande saker om imam Ali har du inte varit uppmärksam nog syster.TSW skriver att hela shiaislam är en gren som inte räknas som muslimer..varför?-mkt tal om imamatet i hans inlägg.Så visst har vi en salafi/wahabi bland oss annars skulle han resonera som dig syster eller vårflickan 84,eller som mina sunnimuslimska väninnor.

oOHalalOo skrev 2009-09-02 12:40:38 följande:
    Amiras mamma Jag har ingen lust att ge mig in i den här typen av diskussioner. Jag har själv vid ett tillfälle varit medlem i ett forum för shia-muslimer och det var inte direkt något bra upplevelse jag fick med mig därifrån. Därför avstår jag i möjligaste mån att lägga tid på den typen av argument och frågeställningar, för min egen del. Jag ser inte att the straight way har försökt förstöra något, utan tar upp ting som finns tillgängliga på nätet, och sen får ju var och en lägga ihop om 1+1 blir 2 eller nåt annat. När det gäller uttalanden på arabiska så tror jag mest det är en praktiskt sak, dvs det är ingen som översätter till t.ex. engelska eller franska så att det skulle kunna nå fler människor. En stor brist givetvis, men där kan man ju alltid bättra sig. Så dra inte snabbt slutsatsen att det handlar om oärlighet. För en sunni får inte ljuga, och gäller det de som är 'ansiktet utåt' så blir pressen till att avhålla sig från sån ännu större givetvis, då det blir vår Domare som får säga Sitt sen. Så döm inte för snabbt. 'Umar är även den del av din islamiska historia syster, även om du klara honom för 'er'. Jag har inte sett någon skriva nedvärderande om Ali (må Allah swt vara nöjd med honom) i den här tråden. Då har antingen du eller jag missat nåt. Ali är den som vår profet (fvmh) tog hand om och han är en av de första muslimerna. Han har bara goda ord att få från en sunni-muslim. Sant, när Domedagen är här går det inte att backa bandet och säga, 'jag visste inte'. Då får vi istället redogöra för våra val och steg.Ameen till din dua'.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 13:15:27 följande:

"Ang sistani så är han den mest följda inom shiaislam."Inte bara han, det finns 20 grand ayatollor till som har samma utbildning och kunskaper som Sistani. Dessutom är det inte haram med rökning (det var vad frågan handlade om) enligt Sistani. Han tillåter rökning även under ramdhan. Sug på det du...Vad gäller salafiter så är de sunni muslimer som följer profeten och hans följeslagare. De är hatade av rafidhah (shia) eftersom de brukar avslöja den sekten och ayatollornas hyckleri och dubelmoral. De är mina bröder och systrar som jag respekterar högtJa jag är emot rafidhismen (shia) eftersom den lära har bidragit med en massa fördomar mot islam från tillåtelse av sexuella övergrepp på bebisar till knark även under fastan. Och inte tala om det tillfälliga äktenskapet hos shia som spridit könssjukdomar och tvingade kvinnorna att ha det som ett yrke (prostitution). Amiras mamma tycker inte att mut´a (det tillfälliga äktenskapet) är halal men Sistani och alla ayatollorna tycker det är en del av den shitiska läran. Amiras mamma är ett typiskt exempel på personer som "plockar russinen ur kakan.". Förnedra imam Ali är vad shia gör genom att beskriva honom ha gudomliga egenskaper så som att veta det osedda som Allah gör. Shia beskriver också Ali som feg när hans fru attackerades och fick missfall - enligt deras källor. Vi sunni tror på att Ali var profetens kusin och svåger. Han var den fjärde kalif i islam, inte en fegis, inte Gud heller. Vi tror också på Mehdi men inte den som gömt sig i en brunnför 1400 år sen som bara träffar ayatollor och mullor men inte vanliga folket.
    Jag kommer klistra in dom som anses vara marijah och sen är det upp till dig eller er som läser vilka av dom som har den höra utbildningen som räknas för att kunna vara en marija som tänker på islams välfärd.Du klistrar och kopierar men du vet inte fakta om personerna.vad har al-Sadr med marijah att göra?Vet du ens reglerna för att en fatwa ska få gälla?

www.islamopedia.se/index.php&view=category&id=29:efterlevande-maraji-raettslaerda&Itemid=18&layout=default
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 14:52:04 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-02 14:26:36 följande:
    Du vänder kappan efter vinden Amiras mamma. Jag sade inte att al-Sadr är en ayatollah, jag sade att Al-Sadr kommer att bli det. Vi snackar om de stora ayatollor Sistani och Khoi och Madjlisi.
    Men khomeini var aldrig lärd inom religionen på samma sätt som sistani,och khoi lärdes upp av sin pappa..dom har inte samma grad av religöst kunnande som sistani forfarande..
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 14:48:37 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-02 14:18:18 följande:
    Skrev jag att det är roande att läsa dina inlägg? Verkligen. Det är så shia gör när en sunni kritiserar deras sekt. De anklagar personen vara wahabi. Bara så du vet så är shiismen en sekt enligt de sunnitiska lärda. En lära som strider mot islam. Vi sunni muslimer är kuffar enligt dina ayatollor och du kommer hit med fräcka anklagelser? Om jag hade varit salafit hade jag skrivit det med stolthet, men tyvärr är jag inte det och jag tänker seriöst på att anamma den salafitiska läran och engagera mig mer i att avslöja den shitiska sekten.
    nej jag har aldrig kallat dig wahabi förrens du kallade salafi(wahabi för dina bröder..från och med då kallar jag dig wahabi och du fortsätter skriva att du vill vara en fast jag har lagt ut länkar från ditt älskade wikipedia på wahabi då min länk från en shiasoda inte dög..du vill fortfarande vara wahabi säger du och det skrämmer mig och säkert många rätttrogna sunnimuslimer.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 15:05:04 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-02 15:00:04 följande:
    Hörrdu, du sprider osanningar, jäkligt hemska. Khomaini var mer lärd än Sistani och har fler anhängare än Sistani och Khoi tillsammans. Khoi var Sistanis företrädare, en marji som irakierna följde och efter hans död ersattes han av Sistani. Att du skriver att de inte har samma religiositet betyder inget annat än att du sprider osanningar för att vinna poäng. Hur vet du att de inte var religiösa som Sistani? Vad är det i Sistani som gör honom bättre än dem? Alla tre är grand ayatollor och alla hade samma utbildning.
    Nej alla hade inte samma utbildning och skulle du läsa mina länkar och inte ignorera dom skulle du se att jag har rätt.Jag pratar inte om anhängare,jag pratar om kunnighet inom rättsvetenskap och den som är bäst kunnig att utfärda lagar.
  • Jmia

Amiras mamma, talar du inte arabiska?

• Jmia
    The straight way skrev 2009-09-02 15:36:48 följande:
    Bra fråga. Jag glömde att hon kunde arabiska, var väl vad hon skrev innan om jag inte minns fel. Jaja vända kappan efter vinden är det vad det handlar om.
    Ja jag försöker bara hänga med i svängarna, men det är sannerligen inte lätt.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 15:10:33 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-02 15:02:01 följande:
    Jag älskar inte wikipedia alls, du fick länkarna i brist på annat och du som klagade på att jag postade länkar på arabiska borde vara tacksam att du får länkar på de språk du förstår. Salafiterna är mina bröder, men det betyder inte att jag anammar samma lära som dem. Den lära jag följer är inte heller mjuk mot den shitiska sekten. Våra stora imamer Abu Daowd och imam Abu Ali är mest hatade av dina ayatollor, de var inte salafiter i den benämning du tror veta om dagens salafiter. Nej ärligt talat blir jag skrämd när jag befinner mig där det finns shia. Er sekt tillåter prostitution, sexuella övergrepp mot bebisar, hasch, heroin, rökning ja allt hemskt. Jag blir också förbannad när någon talar om att terroristerna i Hizboollah är muslimer. Din sekt är inte en del av islam å var snäll och sprind inte såna missinfo om islam genom att referera till den shitiska sekten. Sunnimuslimer är verkligen trötta på att försvara sig mot missuppfattningar som shia har med att göra.
    Men deras sekt är acceptabel från din sida menar du? För varför beskriver du inte wahabister som likadana som sunnimuslimer annars?

Du ger aldrig en länk där dom giltliga fiqhfrågorna existerar.Du kopierar sidor från Gud vet var eller från böcker skrivna av någon ayatollah men inte från deras giltliga utlåtanden som gått över till andra marijah också.Det är lite komiskt att läsa..
  • Amiras mamma
    Jmia skrev 2009-09-02 15:34:59 följande:
    Amiras mamma, talar du inte arabiska?
    Nej jag är konvertit.
Svar på tråden Ramadhan