• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Melike

så synd att man ska behöva läsa sånt här på fastande mage! Har tappat respekten för er båda! ni kunde ha fortsatt via mail, vi andra behöver inte ta del av er diskussion som är helt OT!!!!! det verkar ju som att det är lönlöst att diskutera med varandra så varför fortsätter ni??? fortsätter det så här tänker jag inte skriva här mer!

• The straight way

Melike

Ha det bra och må Allah acceptera din fastan!

• oOHalalOo

Efter denna genomgång av olika uppfattningar så hoppas jag att vi nu är redo att återvända till Ramadan och hur vi gör det bästa av det som återstår av det inshaAllah. Må Allahs (swt) frid ingjuta sig i våra hjärtan och må Han vägleda oss på den raka vägen, ameen.

"Our Lord! Forgive us our sins and our transgressions (in keeping our duties to You), establish our feet firmly, and give us victory over the disbelieving folk." (3/147)

Om man vill lyssna på den:
    athan.islamicfinder.org/sounds/alemran_147.mp3

• Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-08-31 13:07:16 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-08-31 11:07:25 följande:
    Någonstans i denna vida värld. Ta inte illa upp för jag inte svarar bättre än så, alla som frågar får oftast samma svar. Jag är svensk, därav svenskan.
    Nej, jag tar inte illa upp. Är bara så nyfiken i en strut.
  • Sanningens väg

Idag är det jättejobbigt att fasta. Barnen är magsjuka.

• oOHalalOo

Sanningens väg skrev 2009-08-31 16:58:25 följande:

Nej, jag tar inte illa upp. Är bara så nyfiken i en strut.
    Oki doki.

Men oj vad jobbigt med magsjuka. Det blir så mycket passning och tvätt, så förstår det har varit jobbigt. Jag hoppas att dom kryar på sig och snart känner sig bättre inshaAllah.
  • Amiras mamma

TSW ,jag framställer inte dig som lögnare,jag säger rakt ut att du uttrycker dig felktigt om shia.Och att det bekanskapskrets du har av shia är riktigt fel.Shia får inte be till Imamerna eller Profeterna,endast Allah men har du andra erfarenheter av någon sort shirk så ska du inte mena på att så är hela shiaislam.Det har jag sagt tusen ggr nu att det är min anledning att jag skrev här från början-du uttrycker dig felaktigt på den lilla erfarenhet du har av shiamuslimer som för den delen gör haram.

Sistani tillåter inte alls 3 cigaretter /dag utan har själv sagt att bara genom att bära parfym har vi brutit fastan,eller andas in mjölet vi bakar bröd med eller röka innan maghrib.Men visst kan jag vidrebefodra dina länkar.Men fatwor kan utföras men om det blir en godkänd fatwa så ska det stämma överrens med koranen,sunnah och hadith så du kan finna många fatwor men dom som gäller är det som alla följer och som då även blir att gälla för andra marijah än sin egen.Men som sagt då ska det stämma med koranen,hadith och sunnah innan.

Snälla TSW du griper förtvivlat efter halmstrån för att ens kunna ha något vettigt att svara mig med,och det ser alla nu.Jag vet till och med att sunni inte tillåter självmordsbombningar och det gör inte shia heller.Men du ser inte skillnaden för du ser terrorister shia som sunni spelar ingen roll du ser dom som muslimer.Det är skillnaden mellan oss,och övriga sunni för den delen också.Bara wahabister ser terrorister/extremister som muslimer.Men för oss shia räknas dom inte ens som muslimer för dom gör haram oavsett gren av Islam.Så du får skriva vad du vill om oss shia du ser bara löjlig ut när jag har förklarat varenda påstående du försöker komma med.

Nu hoppas jag att det har gått fram till dig TSW och till övriga som inte förstår för den delen heller att fatwor kan utdelas men dom som blir giltliga är dom som överrensstämmer med det jag har skrivit ovan.För att kunna förstå krävs det att man söker kunskap och genom våra marijah har vi fått vägledning,men man ska inte följa någon blint utan man SKA enligt Allah söka kunskap själv också.Men många som inte förstår shia tror att man följer någon blint men Allah vet vårat syfte med allt vi gör och inshAllah kommerdomedagen inom kort då vi alla får se vem som har levt i okunskap eller inte.

The straight way skrev 2009-08-31 16:32:59 följande:

Men vad är det här för något? Jag har bett Amiras mamma lägga ner sin diskussion om shia och rökning men hon fortsätter med att framställa mig som lögnare. Hon fortsätter också att kalla mina salafitiska bröder och systrar vara kuffar fast hon bett Allah lära oss att inte döma andra. Dvs hon har redan dömt en del muslimer vara kuffar och mig som lögnare. Det blir mitt sista svar till Amiras mamma. "För att en fatwa ska vara giltlig ska den stämma med Koranen,sunnah och hadither och inget av det du skriver stämmer med det.Ingen lärd som man anser sig ska följa tillåter knark öht,ingen lärd som man ska följa tillåter mutha utan regler för detta,och återigen ingen lärd som anses så pass högutbildad som man ska följa tillåter rökning under ramadan."Bilder och fatwor jag lade in motbevisar dina påstående. Din Sistani som du följer tillåter 3 cigaretter under fastan och enligt din Bahlool-länk har Sisiatni inte hittat stöd för rökningsförbud. "Det kan du skicka en fråga till Sistani själv om du vill."Hans fatwa om att det är tillåtet att röka 3 cigaretter under fstan som berört irakierna finns på webben. www.islammemo.cc/2006/09/09/11759.html"Jag fastar Ramadan men jag har aldrig kallat muslimer för kuffar,jag har sagt att wahabister ej är muslimer i den grad andra inriktiningar som shia och normala sunni är."Det här är lite intressant. En svensk konvertit som inte varit muslim länge dömer salafiterna vara kuffar. Jag kan säga dig att salafiterna är mer normala muslimer än shia faktiskt. De tillåter tex inte självmordsbombning som shia gör, de anser inte det är legitimt att åka till väst och bomba byggnader och ta livet av oskyldiga, de anser inte det är legitimt med prostitution som shia gör, de anser inte att det är ok att tillåta byxmyndiga män pilla på små flickebebisars könsorgan som shia gör, de anser inte det är tillåtet att röka hasch som er ayatollah Madjlisi och hojatollah Muqtada gjorde/ gör, de anser inte att imamerna är syndfria som man ska tillbe dem, de anser inte det är tillåtet att tillbedja vid gravar som shia gör etc etc etc. "Så du måste förstå varför jag forsätter i din ramadan tråd när du skriver så fult språk till mig och förnedrar min tro."Nej du har missförstått mig totalt Um Amira. Det är din egen tro, den shitiska läran som förnedrar dig och förnedrar islam. Det är dina ayatollor du följer som sänker sina anhängare till en låg nivå genom att tillåta dem göra absurda handlingar så som prostitution, Sexuella övergrepp mot flickebebisar, hasch, rökning och avgudadyrkan. Jag tycker du ska tänka en gång till varför jag är emot shiismen. Shiismen som frodas i Iran och Irak föder terrorister och extremister som USA och hela väst försäker motarbeta. Jag vill inte på något sätt att icke muslimer i väst ska uppfatta att den shitiska läran är vad islam lär. Den är en skam som måste motarbetas av alla, inte minst av oss sunni muslimer.Du frågar varför jag blir arg? Jag blir skitförbannad då din lära tillåter sexuella övergrepp mot bebisar, prostitution och extremism. Sistani må Allah förgöra honom ger terroristen Muqtada legitimiteten att härja och mörda civila irakier. Ingen av ayatollorna fördömde Muqtadas handling mot irakierna och du vill att jag ska vara lugn? Det handlar om oskyldiga kvinnor och barn som utsätts för sexuella övergrepp tack vare den shitiska läran. Jag förstår inte hur en person som växte upp i det toleranta Sverige anammar en sådan lära. Sverige har för länge sen varit tolerant mot oskyldiga och framför allt kvinnor och barn. Men som sagt, den shitiska läran är hjärntvätteri och inget annat. Okunskap är fult och att fortsätta yttra okunskap är ännu fulare.
  • The straight way

Amiras mamma skrev 2009-08-31 18:11:16 följande:

blablabla
    Ok.
  • Amiras mamma

har nog blivit fel med din citering..har aldrig skrivit bla bla bla..

• The straight way

Inga fel i citatet Amiras mamma. Nu får du lugnt vandra vidare med Allahs beskydd.

Svar på tråden Ramadhan