• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Jmia
    Amiras mamma skrev 2009-09-02 15:41:50 följande:
    Nej jag är konvertit.
    Sa du inte att du är Ummamira?
  • A l m A

Assalamu alaikum

Hoppas alla mår bra :)

Ser att ni är mitt uppe i diskussion, hittade er tråd först idag så jag tänke hänga med lite. (jag håller mig undan wahabi temat ;))

Och till att börja med har jag en, helt off topic, och säkerligen väldigt dum fråga, men jag frågar iaf. Vitvinsvinäger, det är väl inte ok att använda i mat iom att det är gjort på vitt vin?

Må Allah ta emot era fastan och böner.

//Alma

• A l m A

och tack till den som tipsade om getbanken i början av tråden ;)

• pilliss
    A l m A skrev 2009-09-02 16:24:05 följande:
    Assalamu alaikumHoppas alla mår bra :)Ser att ni är mitt uppe i diskussion, hittade er tråd först idag så jag tänke hänga med lite. (jag håller mig undan wahabi temat ;))Och till att börja med har jag en, helt off topic, och säkerligen väldigt dum fråga, men jag frågar iaf. Vitvinsvinäger, det är väl inte ok att använda i mat iom att det är gjort på vitt vin? Må Allah ta emot era fastan och böner.//Alma
    Waleikum Asalam...

Den borde ju inte vara ok...
    Är det vin i så e det ju haram.
    elbi.blogg.se uppdat. 10/8-09
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-02 15:47:07 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-02 15:41:26 följande:
    Jodå fatworna och citaten från din hadithbok citerade jag från era källor. Jag har översatt så att läsarna förstår vad som finns där och hade för mig att du kunde arabiska. Du skrev i en annan tråd att du kunde det.Lyssna människa, wahabism existerar bara i er fantasi. Ni talar om salafiterna, de är sunnimuslimer. Varför kallas de inte sekt som din lära är är för att de inte kom med något som strider mot islam. De följer de sunnitiska fiqhskolorna, inte några ayatommor eller hijatollor eller mullor som ni gör. De följer koranen och sunnah. För att göra det enklare för dig att fatta bör du läsa på, om du hittar att de kom med en ny lära, olik den sunnitiska är de en sekt men om du inte hittar får du nöja dig med att du accepterar att följa den shitiska sekten och inte gör abort dig igen.
    Nej jag pluggar arabiska och ja jag kan läsa arabiska men jag förstår inte vad jag läser direkt då förståelsen inte är på samma nivå som min läskunnighet. Du borde läsa på lite mer själv.Du tycker wikipedia är en sann källa att hänvisa till har nog alla märkt och en mening därifrån är följande: Wahhabiterna benämner sig själva hellre salafiter..

sv.wikipedia.org/wiki/Wahabism

Så säg vad du vill men dom är inte sunnimuslimer.
  • Amiras mamma
    Jmia skrev 2009-09-02 15:43:13 följande:
    Sa du inte att du är Ummamira?
    Vad menar du?det var mitt förra nicknamn,jag var tvungen att avbryta det kontot,men såg nu att lögner sprids här inne om shiamuslimer så jag gör det jag förväntas göra som en rättrogen muslim och försvarar min religion mot förnedrare och smutskastning.
  • A l m A

jag förstår inte problemet tjejer, detta skulle vara ett ramadhan tråd? m mat tips och annat trevligt...

pilliss skrev 2009-09-02 23:00:40 följande:
    Waleikum Asalam... Den borde ju inte vara ok... Är det vin i så e det ju haram.
    ja precis, men man blir ställd ibland.. det är ju inga mängder i vinäger men ändå..
  • Jmia
    Amiras mamma skrev 2009-09-02 23:13:10 följande:
    Vad menar du?det var mitt förra nicknamn,jag var tvungen att avbryta det kontot,men såg nu att lögner sprids här inne om shiamuslimer så jag gör det jag förväntas göra som en rättrogen muslim och försvarar min religion mot förnedrare och smutskastning.
    Ja precis, då är du "ummamira" som i en annan tråd sagt att hon lärt sig arabiska på 12 v om jag inte missminner mig.
    Jag bara reagerar över sanningshalten i inläggen, that´s all.

Är inte din religion Islam?
  • Nellee

Hej alla muslimer, hoppas Ramadan går bra och att ni alla mår bra Önskar er alla en härlig dag.

Svar på tråden Ramadhan