• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way

Alma

Det är adhan (böneutropet) som man reciterar i de nyföddas öron. Men hadithen är svag så bara du vet.

Allah-u Akbar - 2 ggr

Ash-hadu allā ilāha illallāh - 2 ggr

Ash-hadu anna Muhammadar-rasūl ullāh - 2 ggr

Allah-u Akbar - 2 ggr

Lā ilāha illallāh - 2 ggr.

• pindile

hej allihop!!
    jag håller just nu på och läser koranen, tyckte det var passande att göra det nu under fastemånaden. Är nyfiken och vill lära mig mer.
    Har hittat massa saker som jag finner mkt intressanta, hoppas jag får chansen att fråga er kunniga lite nån dag.
    önskar att ni alla får en bra ramadhan.

• A l m A

The straight way skrev 2009-09-03 16:55:17 följande:

Alma Det är adhan (böneutropet) som man reciterar i de nyföddas öron. Men hadithen är svag så bara du vet. Allah-u Akbar - 2 ggr Ash-hadu allā ilāha illallāh - 2 ggr Ash-hadu anna Muhammadar-rasūl ullāh - 2 ggr Allah-u Akbar - 2 ggr Lā ilāha illallāh - 2 ggr.
    Tack tack ;)
  • Amiras mamma
    Jmia skrev 2009-09-03 11:03:09 följande:
    Ja du, det är inte helt lätt att bli klok på dina inlägg ska du veta, så mycket ilska och fula ord. Du skriver att du lärde dig läsa och skriva arabiska på 12 v och sen säger du att du inte kan arabiska, vad ska man tro tycker du?Mitt problem med det hela är din GRÄSLIGA attityd, trodde inte du tillhörde den typen av människa som sysslar med sånt fult beteende men du har sannerligen visat ditt rätta jag. Trodde du bara hade svårt att uttrycka dig i text men det här är ju bara för mycket. Kommer göra vad jag anser rätt just nu och jag hoppas vi slipper ditt förbannade tjafs hädanefter!
    Ja du får gärna citera mig där jag använder fula ord..

Nej om du nu minns mig så bra som ummAmira kommer du kanske ihåg att jag till och med skrev på min pres att jag försöker koncentrera mig på att prata och förstå arabiska och på så sätt kunna lyssna på Koranen.Du kunde ju ha frågat mig respektfullt istället för detta fula inläggJmia skrev 2009-09-03 00:14:14 följande:
    Ja precis, då är du "ummamira" som i en annan tråd sagt att hon lärt sig arabiska på 12 v om jag inte missminner mig. Jag bara reagerar över sanningshalten i inläggen, that´s all. Är inte din religion Islam?
    Håller du inte med..ful ton får bara en ful ton tillbaka så spela inte martyr.
  • Amiras mamma

Än en gång..Iran styr inte hela shiaislam. Khomeini har inte samma höga kunskap inom rättskunskap som sistani.Khomeinis anhängare är inte ett bevis på att han är högre utbildad än sistani för det är han inte. Prostitution är ditt eget uttryck för mutha så det får du stå för själv.Men et barn som blir till inom mutha äktenskap är lika mkt muslim som ett i ett permanent enligt lagen.Så för den delen slängs inga barn på soptippen.Varför ska jag bry mig om vad khomeini skriver i sina böcker eller vad khois politiska engagemang ska påverka mig religöst?Shia föjer inte en mariha blint utan endast i frågor som rör religionen där man funnit stöd från koranen,sunnah och hadith.Annat är inget man följer.För det andra så är Profeten och imamerna dom man följer,men har man en fråga som man inte finner svar på då kan man kontakta sin marijah,och den marijah man frågar är den man anser sig ha mest rätt.

Vem tillåter terrorism?Tack vare al-sadr så kommer inga wahabis in i najaf iaf.Och tack vare det får alla skolbarnen vandra hem tryggt från skolan och slippa bli nerskjutna på vägen hem.Men al-sadr som religös ledare är du nog ute och cyklar med om du säger att någon följer honom i religösa frågor för han anses som knarkare av dom flesta shia.

The straight way skrev 2009-09-03 13:14:52 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-03 10:14:08 följande:
    Är det jag som ska passa sin tunga eller är det dina ayatollor som legitimerar sexuella övergrepp mot bebisar, hasch, heroin, prostitution och terrorism? Du ber mig läsa på medan du inte vet ett skit om den lära du omfamnat. Du vet inte ens vad som står i de shitiska böcker, ej heller är du uppdaterad om de fatwor som utfärdas av ayatollorna, hojatolorna och mullrna. Jag lade fram fatwor utfärdade av Khoi, Khomaini och Sistani, du tror inte på dem, nemas problemas men sög inte att de inte är sanna. Så vad är det jag ska läsa? Jag kan arabiska och läser de originala shitiska källorna medan Amiras mamma som inte ens kan arabiska siter här och ber mig läsa på. Gå tillbaka till länkarna och bilderna så får du se vad dina ayatollor sysslar med. Du borde ställa dessa ayatollor mot väggen och kräva att de slutar förnedra er anhängare. Be dina mullor upphäva dödsdomen som din Khomaini utfärdade mot Rushdi så får gubben leva i säkerhet utan att behöva leva under beskydd. Be dina ayatollor upphäva Khomainis fatwa om att det är tillåtet för byxmyndiga män att pilla på flickebebisars könsorgan, be din Sistani förbjuda rökning och frukta Allah, be ayatollorna fördöma Khoiis fatwor som tillåter heroin och opiumodling, be dina ayatollor att förbjuda prostitution så blir det mindre övergivna bebisar man brukar hitta på soptoppar. Så säg mig vad är det i dina inlägg som räknas som argument? Det är bara nonsens, ingenting i dem som är vettigt. Du tror att med dina svar som "nej det är haram" räcker som motargument. För att du skall uppfattas som seriös skall du lägga fram bevis som fördömer allt det gräsliga jag tog upp som dina ayatollor glatt delar fatwor på.
  • Amiras mamma
    USER skrev 2009-09-04 00:21:31 följande:
    Ts: Dra åt helvete med din religion, resten av er som skriver här också för den delen, jag är så spyfärdig på allt vad religion heter och även PK-kärringarna som hänger på detta forumet som inte begriper någonting alls. Långsamt låter ni politiskt korrekta idioter västvärlden förfalla genom att ta in mängder av religiösa apor som inte begriper bättre, och ni verkar nu acceptera islam som något svenskt vilket det absolut inte är, det finns en anledning till att det ser ut som det gör i Afrika, mellanöstern osv och fortsätter ni idioter att stå kvar vid era åsikter om att vi behöver fler kulturberikare så kommer Sverige snart att gå under, vore iof rätt år er...
    oki ..känns det bättre nu?
  • The straight way

Amiras mamma

Jag tror alla som har läst dina inlägg märkt att du vänder kappan efter vinden. Det finns mycket lögner och hyckleri i dem också och jag ska sammanfatta det så blir det ännu tydligare;

1. Du påstår att Khomaini, Khamenaei och Khoi inte har samma status och kunskaper som Sistani. Detta är antingen en lögn eller ett naivt uttalande. Alla dessa tre personer är ayatollor med samma utbildning och status. Skillnaden är som sagt att Khomaini har fler anhängare än Sistani med tanke på det stora antalet shia i Iran jämfört med Irak. Ayatollornas fatwor som tillåter prostitution, hasch, heroin och opiumodling, sexuella övergrepp mot bebisar har jag redan lagt in länkar på och behöver inte göra det igen.

2. Du skrev att du följer Sistani, fine. Enligt din Sistani får man röka, även under Ramadhan bara man begrnsar det till 3 cigaretter. (länk på det postade jag innan).

3. Mut´a det tillfälliga äktenskapet som din lära påbjuder och som du förkastar är inget annat än prostitution. Kvinnan och mannen träffas för att ha sex och mannen betalar kvinnan. I Sverige är prostitution illegal men svenska myndigheter har inte uppmärksammat den prostitution som shia praktiserar, det gör mig skit förbannad.

Kolla denna dokumentär om det tillfälliga äktenskapet som används om motsvarande till prostitution i Iran, jäkligt lustigt av den shitiska läran att legalisera knulleri och samtidigt hänga sexförbrytarna
    www.persian.asia/videos/persian-documentary-temporary-marriage-and-prostitution

4. Om det är profeten och imamerna ni följer borde ni förbjuda mut´a. Profeten och Ali förbjöd det enligt era hadither, varför fortsätter ni knulla utanför äktenskapet mot betalt?

5. I två av dina inlägg kallade du Al-Sadr för extremist, nu har du ändrat dig och tackar för hans insatser i Nadjaf. Så bestäm dig, är han hjälte eller är han extremist?

6. Det finns inga salafiter i Nadjaf. Amiras mamma är duktig på att hitta på saker och ting för att försköna den shitiska läran. Tillägger att hon har aldrig varit i Nadjaf och vet inte ett skit om den staden.

7. Al-sader genom en av hans fatwor tillåtit knark genom att röka hasch. Han är dessutom inte den förste i sånt. Ayatollah Al-Madjlisi brukade röka hasch även under den icke obligatoriska fastan. Ayatollah Khoi tillät även heroin och opiumodling.

Amiras mamma,

Om allt det jag skrev ovan är osanningar bör du reda ut, inte genom tomma ord utan du bör lägga fram fatwor som motbevisar det. Lägg fram fatwor till dessa ayatollor som förbjuder allt det jag nämnde. Här med blir det ett sista svar till dig så länge du inte styrker dina uttalande med fatwor från ayatollorna. Ok?

• The straight way

Edit: Här med blir det DET MITT sista svar till dig

• Sanningens väg

Bör man verkligen fasta som gravid eller ammande kvinna? Hur ser man på det?

• The straight way

Sanningens väg skrev 2009-09-04 10:33:07 följande:

Bör man verkligen fasta som gravid eller ammande kvinna? Hur ser man på det?
    Man bör inte. Om kvinnan inte klarar att fasta under grav och amningen så bör hon avbryta sin fasta. En del skolor menar att hon får ta igen fastan vid senare tillfälle medan andra menar att hon inte behöver göra det för grav och amning inte är sjukdomar. Det är alltså bara de som är sjuka och på resande fot som får ta igen fastan senare.
Svar på tråden Ramadhan