• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Sanningens väg

The straight way skrev 2009-09-04 13:51:31 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-04 13:46:39 följande:
    Ja man bör inte. Det är många timmar fastande och det kan medföra risker för mamman och barnet. Varför svarar du på att du fastar, har nån frågat dig?
    Jo precis. Jag känner en mamma som fastar och är väldigt kritisk till det hela. Tanken om att det gör mer ont än gott for upp direkt. Dessutom kan jag bara relatera till mig själv. Fastande under amning skulle inte ge mig någon mjölk över huvudtaget och den mjölk som skulle komma skulle vara totalt näringsfattig och sina för eller senare.

Läste dock i en bok som är köpt från moské om att man själv avgör om man kan eller inte. Skulle det inte vara bättre med ett totalt förbud?

Lite tankar bara.
  • Sanningens väg

RÄTTNING:

Jag känner en GRAVID mamma som fastar och JAG känner mig väldigt kritisk till det hela.

• Jmia
    Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:00:36 följande:
    The straight way skrev 2009-09-04 13:51:31 följande: Jo precis. Jag känner en mamma som fastar och är väldigt kritisk till det hela. Tanken om att det gör mer ont än gott for upp direkt. Dessutom kan jag bara relatera till mig själv. Fastande under amning skulle inte ge mig någon mjölk över huvudtaget och den mjölk som skulle komma skulle vara totalt näringsfattig och sina för eller senare. Läste dock i en bok som är köpt från moské om att man själv avgör om man kan eller inte. Skulle det inte vara bättre med ett totalt förbud? Lite tankar bara.
    Såvitt jag förstått är det förbjudet, men inte kanske i den betydelsen av ordet..
  • Sanningens väg
    Jmia skrev 2009-09-04 16:02:06 följande:
    Såvitt jag förstått är det förbjudet, men inte kanske i den betydelsen av ordet..
    Ja, det känns ju inte sunt överhuvudtaget.
  • The straight way

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:00:36 följande:

The straight way skrev 2009-09-04 13:51:31 följande: Jo precis. Jag känner en mamma som fastar och är väldigt kritisk till det hela. Tanken om att det gör mer ont än gott for upp direkt. Dessutom kan jag bara relatera till mig själv. Fastande under amning skulle inte ge mig någon mjölk över huvudtaget och den mjölk som skulle komma skulle vara totalt näringsfattig och sina för eller senare. Läste dock i en bok som är köpt från moské om att man själv avgör om man kan eller inte. Skulle det inte vara bättre med ett totalt förbud? Lite tankar bara.
    Nej för att det finns kvinnor som klarar av fastan, men jag tror inte det är lätt att fasta så många timmar som vi har det i år. Alltså i islam går "rädda liv" före allt annat och att utsätta kvinnan och fostret med en så lång fastan kan troligen skada dem, det blir haram. Men om Ramdhan infaller på vintern, tex 9-12 timmars fasta tycker jag de flesta gravida kan fixa det med fastan.
  • oOHalalOo

Alltså jag vet inte. Jag har för min del gått igenom en graviditet och en amning när det varit Ramadan och det fungerade för mig. Men mår man inte bra eller om man blir avrådd av t.ex. läkare att inte fasta för sin egen skull eller barnets bästa så bör man givetvis inte ens försöka sig på det. Man måste nog också känna sig själv och sin kropp väl hur den kan tänkas fungera. Så låt oss säga det är första barnet, då kan det nog vara bra mycket knepigare att veta om man klarar av att fasta eller inte, och man bör ta det säkra före det osäkra tycker jag.
    Just my opinion.

• Sanningens väg

Amiras mamma skrev 2009-09-04 12:32:53 följande:

The straight way skrev 2009-09-04 10:50:16 följande:
    Jag är gravid i min 7:e månad och jag fastar..inget problem för min eller bebbens skull alls.
    Blir du inte orolig för ditt barn? Tycker du inte att din kropp är tillräckligt utsatt för påfrestning?

Observera att jag inte hoppar på dig och dina val. Jag vill bara förstå.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-04 16:05:45 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:00:36 följande: Nej för att det finns kvinnor som klarar av fastan, men jag tror inte det är lätt att fasta så många timmar som vi har det i år. Alltså i islam går "rädda liv" före allt annat och att utsätta kvinnan och fostret med en så lång fastan kan troligen skada dem, det blir haram. Men om Ramdhan infaller på vintern, tex 9-12 timmars fasta tycker jag de flesta gravida kan fixa det med fastan.
    Sen beror det ju lite på hur man mår under graviditeten. Jag hade inte klarat mig utan ananas när jag varit gravid ens en timme.
    Men som sagt, individuellt.
    Känns dock lite väl töntigt att basunera ut att man fastar som gravid i ett försök att framställa sig själv som "extra" rätt trogen.. Lite, lite väl töntigt.
  • Sanningens väg
    oOHalalOo skrev 2009-09-04 16:06:03 följande:
    Alltså jag vet inte. Jag har för min del gått igenom en graviditet och en amning när det varit Ramadan och det fungerade för mig. Men mår man inte bra eller om man blir avrådd av t.ex. läkare att inte fasta för sin egen skull eller barnets bästa så bör man givetvis inte ens försöka sig på det. Man måste nog också känna sig själv och sin kropp väl hur den kan tänkas fungera. Så låt oss säga det är första barnet, då kan det nog vara bra mycket knepigare att veta om man klarar av att fasta eller inte, och man bör ta det säkra före det osäkra tycker jag. Just my opinion.
    Jo, jag är rätt så nojjig och har en tendens att ta det säkra före det osäkra. Att man dessutom får chansen att ta igen dessa dagar får mig verkligen att låta bli.
  • Sanningens väg
    Jmia skrev 2009-09-04 16:08:25 följande:
    Känns dock lite väl töntigt att basunera ut att man fastar som gravid i ett försök att framställa sig själv som "extra" rätt trogen.. Lite, lite väl töntigt.
    Jo, det håller jag med om.
Svar på tråden Ramadhan