• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Sanningens väg

The straight way skrev 2009-09-04 16:05:45 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:00:36 följande:
    Nej för att det finns kvinnor som klarar av fastan, men jag tror inte det är lätt att fasta så många timmar som vi har det i år. Alltså i islam går "rädda liv" före allt annat och att utsätta kvinnan och fostret med en så lång fastan kan troligen skada dem, det blir haram. Men om Ramdhan infaller på vintern, tex 9-12 timmars fasta tycker jag de flesta gravida kan fixa det med fastan.
    Mmm, lättast är nog att gå till läkaren och få en rekommendation som sagt.
  • Sanningens väg

Jag har ytterligare en fråga, men som inte handlar om Ramadan. Var kan jag fråga den?

• The straight way
    Jmia skrev 2009-09-04 16:08:25 följande:
    Sen beror det ju lite på hur man mår under graviditeten. Jag hade inte klarat mig utan ananas när jag varit gravid ens en timme. Men som sagt, individuellt. Känns dock lite väl töntigt att basunera ut att man fastar som gravid i ett försök att framställa sig själv som "extra" rätt trogen.. Lite, lite väl töntigt.
    Absolut. Jag tror det här med att vill framställa sig som rätt trogen genom att utsätta sig frö faror är oacceptabelt i islam. Många tror att de gör en god gärning, det handlar om allt annat också utöver graviditeten och amningen. Många sjuka tror att det är bättre att fasta och utsätter sin hälsa för skador, så lär inte islam. De sjuka ochde som inte kan fasta kan helt enkelt avstå från fastan.
  • The straight way

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:13:44 följande:

The straight way skrev 2009-09-04 16:05:45 följande: Mmm, lättast är nog att gå till läkaren och få en rekommendation som sagt.
    Jajamen, det rekommenderas också av de lärda. Så sjuka, gravida och de som ammar kan vända sig till sina läkare för råd och om läkaren säger att fastan kan skada dem blir det haram för dem att fortsätta fasta.
  • Jmia
    Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:16:02 följande:
    Jag har ytterligare en fråga, men som inte handlar om Ramadan. Var kan jag fråga den?
    Hehe.. varför inte här? Vi är redan så ot det kan bli på sätt och vis
  • The straight way

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:16:02 följande:

Kanske här? Bra idé va?

Hela min tråd blev förstörd av ayatollor och deras sjuka fatwor.
  • Sanningens väg

Okej. Hamnade i en diskussion med en person (muslim) i verkliga livet och han påstod att man fick slå sina barn till bön. Han tog ett exempel som: "Om du visste att ditt barn skulle dö om hon cyklade den vägen - skulle du inte göra allt t.o.m slå om inget annat hjälpte just för att du älskar ditt barn och inte vill att hon ska dö?". Jag förstår vad han vill få fram, men samtidigt dyker ju tankarna om "eget val" och inget "tvång" upp. Dessutom får man ju inte slå sina barn.

Så min fråga lyder; få man slå sitt barn till bön?

• Sanningens väg

Okej. Hamnade i en diskussion med en person (muslim) i verkliga livet och han påstod att man fick slå sina barn till bön. Han tog ett exempel som: "Om du visste att ditt barn skulle dö om hon cyklade den vägen - skulle du inte göra allt t.o.m slå om inget annat hjälpte just för att du älskar ditt barn och inte vill att hon ska dö?". Jag förstår vad han vill få fram, men samtidigt dyker ju tankarna om "eget val" och inget "tvång" upp. Dessutom får man ju inte slå sina barn.

Så min fråga lyder; få man slå sitt barn till bön?

• Jmia

Nej, herregud nej!

Det får man definitivt inte. Förvånar mig dock inte att det finns muslimer som lider av såna här missuppfattningar. Anledningen till det kan jag bara spekulera i.

En bön till Allah blir inte godkänd om den inte kommer från hjärtat, utan tvång, utan hot. Fullständigt frivillig!

Islam handlar ju mycket om avsikter. Ett annat exempel, tvärtom. En människa som hindras av en annan från att utföra sin bön men som önskar att kunna göra den har ju alltså goda avsikter att göra RÄTT.
    Allah vet om dennes avsikter.

Men någon som blir tvingad att utföra bönen som inte vill, den bönen är inte vatten värd. Ögontjäneri är inte en del av Islam. Inte heller våld.

• Sanningens väg
    Jmia skrev 2009-09-04 18:53:52 följande:
    Nej, herregud nej! Det får man definitivt inte. Förvånar mig dock inte att det finns muslimer som lider av såna här missuppfattningar. Anledningen till det kan jag bara spekulera i. En bön till Allah blir inte godkänd om den inte kommer från hjärtat, utan tvång, utan hot. Fullständigt frivillig! Islam handlar ju mycket om avsikter. Ett annat exempel, tvärtom. En människa som hindras av en annan från att utföra sin bön men som önskar att kunna göra den har ju alltså goda avsikter att göra RÄTT. Allah vet om dennes avsikter. Men någon som blir tvingad att utföra bönen som inte vill, den bönen är inte vatten värd. Ögontjäneri är inte en del av Islam. Inte heller våld.
    Tack. Då vet jag hur jag ska svara.

Jag kan dock tänka mig att han kommer svara något med "Ja, men det gäller en vuxen person, men när det gäller barn är man som förälder ansvarig för dess handlingar, barn vet inte vad som är bäst för dem."
Svar på tråden Ramadhan