• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-22 11:25:39 följande:
    Advokat Camilla skrev 2009-09-22 11:08:53 följande:
    Men alla araber är ju inte muslimer.Den största delen av min bekantskapskrets är muslimer, men endast en av dem är arab.Sedan känner jag inte en enda muslim som skulle gå ut i kort kort kjol...
    Det är sant, ca 20 procent av världens muslimer är araber. Resten av oss, ca 80 procent är icke-araber. Många verkar tro att arab = muslim medan det finns araber som har andra religionstillhörigheter än Islam.
  • Beautifully Human
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 11:28:27 följande:
    Det är sant, ca 20 procent av världens muslimer är araber. Resten av oss, ca 80 procent är icke-araber. Många verkar tro att arab = muslim medan det finns araber som har andra religionstillhörigheter än Islam.
    Absolut.
    Känns fel att skriva i en tråd som heter "Ramadhan" och börja inlägget med
    "Jag har flera arabiska tjej kompisar och dom som är förtryckta hemma blir desto vildare när inte pappa eller bröderna ser dom"...

I relation till vad undrar jag då?

Det är svårt att sluta stoppa in folk i fack, även jag gör samma misstag (i andra situationer), men det är något man alltid ska försöka att undvika. :)
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-22 00:43:55 följande:
    Du vet att det är rekommenderat och ändå resonerar som så att mänsparfymer gör muslimska kvinnor kåta? Vad är det för fel på dessa muslimska kvinnor som blir kåta så fort de luktar en mansparfym? Kanske de är ogifta? I så fall är det bäst att gifta sig för att bli tillfredställda. Är de gifta? I så fall finns det ett och annat att ändra på där hemma. Sedan har vi "sänka blicken" mot det motsatta könet, du gör inte det Amiras mamma så det är kanske det som gör att du resonerar på det viset?
    Jag har fortfarande inte fått en förklaring på varför det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor som ni inte känner-gifta som ogifta?

Att tycka något är attraktivt och bli kåt av något är 2 skilda saker..något som många män inte fattar oavsett nationalitet/religion. Jag kan tycka att en personlighet är attraktiv vilket är anledningen man inte ska ha manliga vänner som man umgås själv med.Samma sak för mannen. Men bara för att en person är attraktiv är jag inte kåt på den personen. Jag blir inte upphetsad av en lukt men jag tänker absolut-oj vad gott han luktade!Men det betyder ju inte att jag ingår en relation med den parfymerande mannen bakom min egen mans rygg..ASG!
  • Beautifully Human

Amiras mamma skrev 2009-09-22 13:16:29 följande:

The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande:
    Jag har fortfarande inte fått en förklaring på varför det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor som ni inte känner-gifta som ogifta?Att tycka något är attraktivt och bli kåt av något är 2 skilda saker..något som många män inte fattar oavsett nationalitet/religion. !
    Hahaha, mycket bra sagt!
  • Henom

Jag fattar inte heller varför muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft för då är dom stenkåta, och männen inte får göra sig till för andra än sin fru/sina fruar.

Vad fan är meningen?

Ska männens parfym attrahera andra män eller?

• Minune
    Henom skrev 2009-09-22 13:57:57 följande:
    Jag fattar inte heller varför muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft för då är dom stenkåta, och männen inte får göra sig till för andra än sin fru/sina fruar. Vad fan är meningen?Ska männens parfym attrahera andra män eller?
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-22 14:02:50 följande:
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
    Tycker det här inlägget lite liknar någon typ av hetsjakt eller liknade, trodde jag skulle slippa läsa den typen av inlägg idag.. ny dag typ men på FL är sig alla dagar lika tydligen...
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-22 15:15:29 följande:
    Tycker det här inlägget lite liknar någon typ av hetsjakt eller liknade, trodde jag skulle slippa läsa den typen av inlägg idag.. ny dag typ men på FL är sig alla dagar lika tydligen...
    sorry, jag kan bara inte låta bli. Men inte ska du ta åt dig. jag tror nog andra kan svara för sig själva, har inte varit något problem hittills under åren.
  • Advokat Camilla
    MijaMia skrev 2009-09-22 11:25:39 följande:
    Advokat Camilla skrev 2009-09-22 11:08:53 följande:
    Men alla araber är ju inte muslimer.Den största delen av min bekantskapskrets är muslimer, men endast en av dem är arab.Sedan känner jag inte en enda muslim som skulle gå ut i kort kort kjol...
    Samira är muslim, hennes far är extremt religös. Claudia är också muslim men May och Gemma är kristna syrianskor
  • Beautifully Human

Advokat Camilla skrev 2009-09-22 15:55:20 följande:

Samira är muslim, hennes far är extremt religös. Claudia är också muslim men May och Gemma är kristna syrianskor
    Ok...
    Men jag förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg i tråden "ramadhan"?
    Du skrev att du har arabiska väninnor som blir förtryckta i sitt hem och byter om till kort kort när ingen ser...
    Så jag antar min fråga var vad du vill ha sagt? Det är ju trist att de blir förtryckta i hemmet, men som du själv just intygade, är alla araber inte muslimer, så varför väljer du att skriva att dina arabiska väninnor blir förtryckta i en tråd som handlar om ramadhan?
Svar på tråden Ramadhan