• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Amiras mamma
    MijaMia skrev 2009-09-22 13:27:13 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-22 13:16:29 följande:
    Hahaha, mycket bra sagt!
    ;) ligger i deras natur;P
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-22 09:34:48 följande:
    Profetens hadither finns på bla. engelska där kan man ta del av. Jag vet att det verkar lite konstigt speciellt för er som växte upp i ett land där tjatar man hela tiden om jämställdhet hit och jämställdhet dit. Den svenska jämställdheten är inte densamma som finns i islam och jag tror du har ett hum om det. Det låter trams det som står i hadithen för de som inte vill förstå, speciellt islamofober och där har man de lärdas uttalande som tydliggör hadithen. Det är samma sak när en del koranverser dras ur sitt sammanhang och islamofoben skriker "Ja islam är våldsam" utan att ta hänsyn till versernas bakomliggande orsaker. Islamofoben tar inte hänsyn till versernas historia. Men med ghjälp av de lärdas böcker där förklaringar bestryks med autentiska hadither kan man förstå att dessa verser handlar om ett specifikt slag som skedde i profetens tid. Detta var kort om sånt där ofta sker missuppfattningar. Jag har hört en konvertit (man) säga att det finns saker han inte förstår i vissa hadither och att det beror på att han fortfarande inte förstår vad dessa hadither egentligen betyder. I sådana fall brukar man bli tipsad om att be Allah swt vägleda en att förstå. Ibland behöver man verkligen inte läsa tiotals böcker av de lärda för att förstå en hadithsinnebörd, det räcker med att höra en åsikt av en oallmänbildad man som denfattiga och outbildade kvinnan i profetens tid sade när hon blev tillfrågade "Var finns Allah?". Hon sade "I himlen". Profeten saw sade "Den kvinnan är troende, gå och lär henne om islam". Ingen verkar ha sagt till henne var Allah finns och ändå vet hon ju det. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att hon blev vägledd av Allah swt därför är det viktigt att be du´a för vägledning. Återgår till ämnet så tycker jag att kvinnan är känslosammare än mannen iom hon är olikbyggd än mannen både fysiskt och psykiskt. Och det är dessa skillnader som gör att det är mannen som tar de stora ansvaren så som att delta i jihad, bli kalif, leda fredagsbönen, leda den gemensamma bönen, försörja familjen och kontrollerar sitt vrede om saker och ting inte funkar som de ska.
    Jag har egentligen inte något vidare problem med vare sig hadither, islamisk jämställdhet kontra "svensk" jämställdhet eller något annat av det du tar upp när du hänvisar till hadith och sunna. Det blir dock mycket problematiskt för mig när man vill framställa kvinnan och mannen som någon typ av skilda "raser"!
    Det finns ingen kvinnlig natur. Det finns ingen manlig natur. Om du tror det för att du läser hadither och Koranen, så ja.. då får du tro det. Jag försöker inte omvända dig.
    Jag kan bara inte sitta tyst.

Jag har mer än ett humm om hur jämställdheten i islam skiljer sig från den vi har i Sverige och jag har som sagt inte problem med detta. Jag har endast problem med konstigt snack om att kvinnor är kåta om de uppfattar manliga parfymer på gatan, när attraktion by association om du så vill, likställs med ren och skär kåthet. Allt är inte svart och vitt.
    Jag har problem med att jag anses känslig och inte kapabel för att jag är kvinna.

Jag kan inte sitta tyst när det talas om mäns och kvinnors olikheter och man argumenterar barnafödande, mens och hormoner och Gud vet vad annat när vi egentligen talar om mäns och kvinnors olikheter i psyket. Vilka jag inte ser existerar nämnvärt.
    Islam talar ofta om mäns och kvinnors roller, helt rätt. Vi har olika roller utifrån våra kön. Men vi kan inte sitta och diskutera varför en kvinna har svårare att minnas rätt och är mer känslosam och argumentera med att män föder inte barn = alltså har vi olika roller.
    Nu drog jag ihop det men jag tror du förstår min poäng.
  • Jmia

Vidare känns det faktiskt bara olustigt att läsa i tråden när det är så mycket hånskrattande och fula kommentarer som flyger omkring.
    F*n att det ska vara så svårt för en del att diskutera utifrån meningsskiljaktigheter utan att bli fåniga!

• Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-09-22 18:02:49 följande:
    Vidare känns det faktiskt bara olustigt att läsa i tråden när det är så mycket hånskrattande och fula kommentarer som flyger omkring. F*n att det ska vara så svårt för en del att diskutera utifrån meningsskiljaktigheter utan att bli fåniga!
  • The straight way

The straight way skrev 2009-09-22 09:02:51 följande: Jag har fortfarande inte fått en förklaring på varför det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor som ni inte känner-gifta som ogifta? Att tycka något är attraktivt och bli kåt av något är 2 skilda saker..något som många män inte fattar oavsett nationalitet/religion. Jag kan tycka att en personlighet är attraktiv vilket är anledningen man inte ska ha manliga vänner som man umgås själv med.Samma sak för mannen. Men bara för att en person är attraktiv är jag inte kåt på den personen. Jag blir inte upphetsad av en lukt men jag tänker absolut-oj vad gott han luktade!Men det betyder ju inte att jag ingår en relation med den parfymerande mannen bakom min egen mans rygg..ASG!
    Varför ber du mig om en förklaring när du själv inte följer sunni? I dina hadither står det att det är profeternas tradition att använda parfym, ha kvinnor och använda miswak. Vet du inte varför det är påbjudet? Hur konverterade du till shiismen när du inte har svar på enkla frågor som dessa?

Jag vet skillnaden mellan att bli kåt på en person och att tycka att personen är attraktiv. Frågan handlade om de känslor kvinnan får som hon vänder sitt huvud mot av att lukta på en mans parfym ute å gatan Vad är det i en parfym som gör att den muslimska kvinnan skulle tycka att en man som hon inte känner och aldrig träffat vara attraktiv? Är det mannen eller parfymen som hon tycker vara attraktiv? Det är två helt olika saker också. Om en ful man med slutna kläder har en dyr parfym på sig, tycker den gifta muslimska kvinnan att han är attraktiv också?

Sista frågan, vad gör din man när du vänder huvudet mot en främmande man som bär på en parfym ute på gatan och som du får känslor för (tycka han är attraktiv)?
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-22 13:57:57 följande:
    Jag fattar inte heller varför muslimska män enligt islam ska ha parfym, om de gifta kvinnorna ändå inte får notera denna doft för då är dom stenkåta, och männen inte får göra sig till för andra än sin fru/sina fruar. Vad fan är meningen? Ska männens parfym attrahera andra män eller?
    Nu har talarna ändrat sig att det inte är kåthet det handlar om utan det är att tycka att mannen som bär på en parfym är attraktiv.

Använda parfym är sunnah (rekommenderat) för muslimska män och kvinnor. Skillnaden är att den muslimska kvinnan inte får bära på en parfym utanför sitt hem. Det är även rekommenderat för män att använda parfym vid t. ex moskébesök och på heliga dagar så som Eid. Det står även i haditherna att man skall ta hand om sitt hår, genom att tvätta det, kamma det och använda eteriska oljor i det.
  • The straight way
    Minune skrev 2009-09-22 14:02:50 följande:
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
    Det är svar från islamskällor man vill antar jag? Ja du gissade rätt, det står i haditherna.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-23 10:50:20 följande:

Varför ber du mig om en förklaring när du själv inte följer sunni? I dina hadither står det att det är profeternas tradition att använda parfym, ha kvinnor och använda miswak. Vet du inte varför det är påbjudet? Hur konverterade du till shiismen när du inte har svar på enkla frågor som dessa? Jag vet skillnaden mellan att bli kåt på en person och att tycka att personen är attraktiv. Frågan handlade om de känslor kvinnan får som hon vänder sitt huvud mot av att lukta på en mans parfym ute å gatan Vad är det i en parfym som gör att den muslimska kvinnan skulle tycka att en man som hon inte känner och aldrig träffat vara attraktiv? Är det mannen eller parfymen som hon tycker vara attraktiv? Det är två helt olika saker också. Om en ful man med slutna kläder har en dyr parfym på sig, tycker den gifta muslimska kvinnan att han är attraktiv också? Sista frågan, vad gör din man när du vänder huvudet mot en främmande man som bär på en parfym ute på gatan och som du får känslor för (tycka han är attraktiv)?
    Så jag ska inte konvertera till Islam för jag vet inte varför män ska använda parfym bland ogifta/gifta kvinnor..nja det är inte tt starkt skäl till att skippa Islam för mig direkt. Men du kanske kan försöka VARFÖR det är rekommenderat att ha parfym på sig ute bland kvinnor man inte känner-om det nu är en självklarhet.

Jag har aldrig sagt att det handlar om kåthet-det var du som skrev det,glöm inte det. Jag skrev att du blandar ihop kåthet och attraktion och det bevisar du igen.

Haha jag brukar säga till min man ibland: Oj vilka fina skor den där tjejen hade såg du?Eller oj vilken god parfym han hade,kände du? Ja den luktae gott kan min man säga.Eller är jag en kåt kvinna som ska spärras in då? I mitt förhållande blir vi inte svartsjuka på varandra för en sån grej för det är fakta att en mans parfym stimmulerar mitt luktsinne-inte min sexualitet. Eller om det står en jättevacker tjej bredvid oss i kön så kan jag säga till min man-Oj vad vacker hon är Mashallah!Jag är inte kåt på en kvinna för det.Så tack och lov har jag en underbar man som inte tycker det är fel att jag tycker att en man på stan har en god parfym,och jag är inte rädd att påpeka det för min man heller,varför skulle jag?
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-22 17:59:53 följande:
    Jag har egentligen inte något vidare problem med vare sig hadither, islamisk jämställdhet kontra "svensk" jämställdhet eller något annat av det du tar upp när du hänvisar till hadith och sunna. Det blir dock mycket problematiskt för mig när man vill framställa kvinnan och mannen som någon typ av skilda "raser"! Det finns ingen kvinnlig natur. Det finns ingen manlig natur. Om du tror det för att du läser hadither och Koranen, så ja.. då får du tro det. Jag försöker inte omvända dig. Jag kan bara inte sitta tyst. Jag har mer än ett humm om hur jämställdheten i islam skiljer sig från den vi har i Sverige och jag har som sagt inte problem med detta. Jag har endast problem med konstigt snack om att kvinnor är kåta om de uppfattar manliga parfymer på gatan, när attraktion by association om du så vill, likställs med ren och skär kåthet. Allt är inte svart och vitt. Jag har problem med att jag anses känslig och inte kapabel för att jag är kvinna. Jag kan inte sitta tyst när det talas om mäns och kvinnors olikheter och man argumenterar barnafödande, mens och hormoner och Gud vet vad annat när vi egentligen talar om mäns och kvinnors olikheter i psyket. Vilka jag inte ser existerar nämnvärt. Islam talar ofta om mäns och kvinnors roller, helt rätt. Vi har olika roller utifrån våra kön. Men vi kan inte sitta och diskutera varför en kvinna har svårare att minnas rätt och är mer känslosam och argumentera med att män föder inte barn = alltså har vi olika roller. Nu drog jag ihop det men jag tror du förstår min poäng.
    Jag förstår din poäng helt men jag förstår inte hur du resonerar kring verser oc hhadither som om de handlar om rasism och kvinnoförnedring. Eftersom islam talar om olika roller utifrån våra kön så är det svaret på dina missuppfattningar. Haditherna och koranverserna talar inte om rasism när de beskriver dessa roller. Om koranversen där krävs det två kvinnliga vittne betyder att kvinnan är glömsk så har du fel min ärbara syster. Versen talar om ett ekonomiskt fall där det är t. ex. pengar det handlar om och skulle det ha varit en kvinna istället så skulle den kvinnan riskera att få fängelse om hon begår ett misstag. Islam vill inte att kvinnan hamnar i fängelset och det är inte påbjudet att kvinnan står som försörjare till familjen därför krävs det två kvinnliga vittne om man inte hittar en manlig vittne.

Kvinnan är känslosam enligt profetens hadither . Det går inte att bortse från det faktum att mannens och kvinnans biologi är olika.

Ja det är utifrån kvinnans kön islam talar om, mens, barnafödande och hormoner som gör att kvinnan slipper att t. ex. be, fasta, utfärda till hadj, ha sex med sin man, recitera koranen (hos vissa skolor) etc. Det är även könet som avgör vem som försörjer familjen, vem som deltar i jihad, vem som får leda den gemensamma bönen, vem som får bli kalif och vem av föräldrarna kommer i första hand i behandlingen av en muslim.
  • The straight way

EDIT: han som pluggade häcken av sig, dvs Khomeini.

Svar på tråden Ramadhan