The straight way skrev 2009-09-22 09:34:48 följande:
Profetens hadither finns på bla. engelska där kan man ta del av. Jag vet att det verkar lite konstigt speciellt för er som växte upp i ett land där tjatar man hela tiden om jämställdhet hit och jämställdhet dit. Den svenska jämställdheten är inte densamma som finns i islam och jag tror du har ett hum om det. Det låter trams det som står i hadithen för de som inte vill förstå, speciellt islamofober och där har man de lärdas uttalande som tydliggör hadithen. Det är samma sak när en del koranverser dras ur sitt sammanhang och islamofoben skriker "Ja islam är våldsam" utan att ta hänsyn till versernas bakomliggande orsaker. Islamofoben tar inte hänsyn till versernas historia. Men med ghjälp av de lärdas böcker där förklaringar bestryks med autentiska hadither kan man förstå att dessa verser handlar om ett specifikt slag som skedde i profetens tid. Detta var kort om sånt där ofta sker missuppfattningar. Jag har hört en konvertit (man) säga att det finns saker han inte förstår i vissa hadither och att det beror på att han fortfarande inte förstår vad dessa hadither egentligen betyder. I sådana fall brukar man bli tipsad om att be Allah swt vägleda en att förstå. Ibland behöver man verkligen inte läsa tiotals böcker av de lärda för att förstå en hadithsinnebörd, det räcker med att höra en åsikt av en oallmänbildad man som denfattiga och outbildade kvinnan i profetens tid sade när hon blev tillfrågade "Var finns Allah?". Hon sade "I himlen". Profeten saw sade "Den kvinnan är troende, gå och lär henne om islam". Ingen verkar ha sagt till henne var Allah finns och ändå vet hon ju det. Jag kan inte tolka det på ett annat sätt än att hon blev vägledd av Allah swt därför är det viktigt att be du´a för vägledning. Återgår till ämnet så tycker jag att kvinnan är känslosammare än mannen iom hon är olikbyggd än mannen både fysiskt och psykiskt. Och det är dessa skillnader som gör att det är mannen som tar de stora ansvaren så som att delta i jihad, bli kalif, leda fredagsbönen, leda den gemensamma bönen, försörja familjen och kontrollerar sitt vrede om saker och ting inte funkar som de ska.
Jag har egentligen inte något vidare problem med vare sig hadither, islamisk jämställdhet kontra "svensk" jämställdhet eller något annat av det du tar upp när du hänvisar till hadith och sunna. Det blir dock mycket problematiskt för mig när man vill framställa kvinnan och mannen som någon typ av skilda "raser"!
Det finns ingen kvinnlig natur. Det finns ingen manlig natur. Om du tror det för att du läser hadither och Koranen, så ja.. då får du tro det. Jag försöker inte omvända dig.
Jag kan bara inte sitta tyst.
Jag har mer än ett humm om hur jämställdheten i islam skiljer sig från den vi har i Sverige och jag har som sagt inte problem med detta. Jag har endast problem med konstigt snack om att kvinnor är kåta om de uppfattar manliga parfymer på gatan, när attraktion by association om du så vill, likställs med ren och skär kåthet. Allt är inte svart och vitt.
Jag har problem med att jag anses känslig och inte kapabel för att jag är kvinna.
Jag kan inte sitta tyst när det talas om mäns och kvinnors olikheter och man argumenterar barnafödande, mens och hormoner och Gud vet vad annat när vi egentligen talar om mäns och kvinnors olikheter i psyket. Vilka jag inte ser existerar nämnvärt.
Islam talar ofta om mäns och kvinnors roller, helt rätt. Vi har olika roller utifrån våra kön. Men vi kan inte sitta och diskutera varför en kvinna har svårare att minnas rätt och är mer känslosam och argumentera med att män föder inte barn = alltså har vi olika roller.
Nu drog jag ihop det men jag tror du förstår min poäng.