• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • malinkat

Tror du inte att det finns några av de människor som sitter i knarkträsket som blivit slagna av sina föräldrar? Har jobbat med missbrukare och kan säga att det varit vardagsmat för de flesta. Så knarket har snarare blivit tillflyktsort. Så hur hjälpte agan dem tycker du?

• Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:13:26 följande:
    Inget knark eller alkohol,nej.
    Jasså??

Enligt vissa bedömningar finns mellan 2,5 och 4 miljoner narkomaner i Iran. Det är överdrivet uppger man på Högkvarteret för narkotikakontroll i Iran. I stället anges 1,2 miljoner narkomaner, en väldig siffra det också.

I en beräkning av FN-organet UN World drug report 2005 uppges att Iran har den högsta andelen opiatmissbrukare i världen: 2,8 procent av invånarna över 15 år. Enligt The national center for addiction studies i Teheran (citerat i New York Times) kan uppemot 20 procent av Irans vuxna befolkning på något sätt vara inblandad i drogmissbruk. Det innefattar en halv miljon langare, vilka i sin tur säljer till tre eller fyra personer var.

Opium i Iran är inget nytt fenomen. Sedan urminnes tider finns en tradition av opiumbruk; förr sågs det som ett privilegium att använda drogen för att lindra ålderskrämpor.
  • Judas
    malinkat skrev 2009-09-03 12:14:10 följande:
    Tror du inte att det finns några av de människor som sitter i knarkträsket som blivit slagna av sina föräldrar? Har jobbat med missbrukare och kan säga att det varit vardagsmat för de flesta. Så knarket har snarare blivit tillflyktsort. Så hur hjälpte agan dem tycker du?
    Svårt läge, men agan kan ha hjälpt dem så att de tog tillfället i akt och åtminstone försökte att fokusera på annat.
  • Judas
    Hannah76 skrev 2009-09-03 12:16:02 följande:
    Jasså??Enligt vissa bedömningar finns mellan 2,5 och 4 miljoner narkomaner i Iran. Det är överdrivet uppger man på Högkvarteret för narkotikakontroll i Iran. I stället anges 1,2 miljoner narkomaner, en väldig siffra det också.I en beräkning av FN-organet UN World drug report 2005 uppges att Iran har den högsta andelen opiatmissbrukare i världen: 2,8 procent av invånarna över 15 år. Enligt The national center for addiction studies i Teheran (citerat i New York Times) kan uppemot 20 procent av Irans vuxna befolkning på något sätt vara inblandad i drogmissbruk. Det innefattar en halv miljon langare, vilka i sin tur säljer till tre eller fyra personer var.Opium i Iran är inget nytt fenomen. Sedan urminnes tider finns en tradition av opiumbruk; förr sågs det som ett privilegium att använda drogen för att lindra ålderskrämpor.
    Sluta snacka skit!
  • MysTic PrincesS

Som sagt, barn är smarta, de använder sig av aga-lagen emot t ex sin familj, lärare. Alltså rena hot egentligen från barn och tonåringar när saker inte går som de vill.

Den lagen måste egentligen ses över lite och anpassas mer till samhällsklimaten som är idag. För 30+ år sen såg samhället ut på ett annat sätt.

För som det är nu så är allt misshandel eller kränkning. Höj rösten så skrämmer du och kränker barnet, bestraffa med borttagande av leksaker kränkning osv.

Jajjemen, jag har daskat till mina på fingrarna när de pillat på eluttag eller spisen. Har även låtit bli det, försökt förklara och få den lille att förstå att spisen är aj aj, men inget gehör, det slutade med att han la handen på en varm platta och brände sig.

Ocj nej, jag stödjer inte på något sätt örfilar eller slag mm på något sätt eller misshandel. Jag delar bara inte uppfattningen om att en dask på fingrarna är misshandel eller kränkande.

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • bengke
    Judas skrev 2009-09-03 12:07:48 följande:
    Det är uppenbart. Men det kan vara svårt att förstå för er svenskar, ni är ju så mjäkiga och så "lagom" hela tiden. När skall ni räta på ryggen och sluta att stå med mössan i hand?
    TS, Iran är knappas ett föregångarland när det kommer till frågor om mänskliga rättigheter (och ja, barn är människor!). Även om jag vet att Iran historiskt sett har varit föregångare vad det gäller humanism har det verkligen tappats bort på vägen. Oavsett hur ni fostrar era barn har det verkligen lett till ett land fullt med problem (och glöm inte att iranier står för den största delen heroinmissbrukare här i sverige, så inte verkar aga vara så effektivt mot det heller...)
  • Hannah76
    Judas skrev 2009-09-03 12:16:47 följande:
    Sluta snacka skit!
    Hahaha. Jobbigt med fakta va?
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:13:26 följande:
    Inget knark eller alkohol,nej.
    Aha.... ni är perfekta då?
    Jag har när jag jobbade på hotell i England för många år sen serverat alkohol till muslimer . De bad för övrigt om ett glas med en servett runt för att ingen skulle se innehållet. Så det får kanske inte förekomma. Men gör det ändå.
  • Judas
    Hannah76 skrev 2009-09-03 12:17:40 följande:
    Hahaha. Jobbigt med fakta va?
    Nej, det är bluff. Kom med källor istället för att svamla..
  • malinkat
    Judas skrev 2009-09-03 12:16:06 följande:
    Svårt läge, men agan kan ha hjälpt dem så att de tog tillfället i akt och åtminstone försökte att fokusera på annat.
    ??? Nu hänger jag inte med, fokusera på annat? Än vad då?
Svar på tråden Aga?