• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Ledilnaan

Dessutom har det endast hänt nån enstaka gång, när han håller på att ha ihjäl sin lillebror, så måste han lära sig

• grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:41:39 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:35:17 följande:
    Om valet är vandalism, rånade gamlingar, klotter mm eller rädda ungdomar, så föredrar jag rädda ungdomar. Misshandel är det definitivt inte. Så lätt som den dasken är så blir det inte ens ett rött märke på dem. Uttryck er inte om nåt ni inte vet nåt om. Tryggare barn än mina får man leta efter.
    Vad som är misshandel avgör lagen. Inte du o jag. Läs den. Slår du dina barn? Jag slår inte mina o de är varken vandaler eller rånare. Allt är inte svart eller vitt.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:43:04 följande:
    Dessutom har det endast hänt nån enstaka gång, när han håller på att ha ihjäl sin lillebror, så måste han lära sig
    Det kan han lära sig ändå. Nån enstaka gång är lika mycket misshandel. I en sån här sits är det hemskt med anonymiteten på FL. Om nån daskar sin unge i stundens hetta anmäler jag inte, men hör jag nån som gör det o förespråkar det, anmäler jag direkt.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:41:39 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:35:17 följande:
    Om valet är vandalism, rånade gamlingar, klotter mm eller rädda ungdomar, så föredrar jag rädda ungdomar. Misshandel är det definitivt inte. Så lätt som den dasken är så blir det inte ens ett rött märke på dem. Uttryck er inte om nåt ni inte vet nåt om. Tryggare barn än mina får man leta efter.
    Risk för depressioner o ännu större risk att man blir misshandlare, när man själv råkat ut för det. Särskilt av föräldrarna, som ska va de man litar på.
  • Ledilnaan

En dask är inte misshandel, då den inte ger smärta, kroppskada eller sjukdom

Lagens definition på misshandel.

5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Ur 3 kap. brottsbalken

• grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:45:33 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:43:34 följande:
    Inte än, men de kommer förmodligen att bli...
    Så du menar att alla som inte fått stryk rånar o vandaliserar. Då skulle världen va sönderslagen vid det här laget. O det är den inte. Forskning visar det jag skriver i mitt inlägg ovan.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:45:56 följande:

Risk för depressioner o ännu större risk att man blir misshandlare, när man själv råkat ut för det. Särskilt av föräldrarna, som ska va de man litar på.
    En dask är INTE misshandel, har du svårt att läsa vad jag skriver? Nu börjar jag bli förbannad. Läs det jag skriver och sluta läsa mellanraderna, för det finns inget där att läsa.
  • Hannah76
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:45:33 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:43:34 följande:
    Inte än, men de kommer förmodligen att bli...
    Men det är bra att lära sina barn att det är ok att bruka våld?
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:46:40 följande:
    En dask är inte misshandel, då den inte ger smärta, kroppskada eller sjukdomLagens definition på misshandel.5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Ur 3 kap. brottsbalken
    Dask innebär smärta o läs även om barnmisshandel.
  • grön banan
    Hannah76 skrev 2009-09-04 12:47:38 följande:
    Men det är bra att lära sina barn att det är ok att bruka våld?
    De lär sig inte att det inte är ok, genom att själv slå. Trodde jag alla hajade.
Svar på tråden Aga?