• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:47:51 följande:

Dask innebär smärta o läs även om barnmisshandel.
    Beror på hur hård den är. En lätt dask på en blöja kan jag lova inte känns.
  • konkelbär

Tror inte att barn blivit bråkigare pga att agan avskaffats, utan för att kraven på ungdomar är betydligt större idag än någonsin. Ungdomar har aldrig mått så dåligt som idag.

Jag anser att hela samhället blivit en gnutta förslappat egentligen.

• grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:48:52 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:47:51 följande:
    Beror på hur hård den är. En lätt dask på en blöja kan jag lova inte känns.
    Och vad är vitsen om det inte känns o vad vet du om det? Har du blöja? Lika olagligt ändå.
  • hönamor
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:48:52 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:47:51 följande: Beror på hur hård den är. En lätt dask på en blöja kan jag lova inte känns.
    Är den inte meningslös då?
  • grön banan
    Hannah76 skrev 2009-09-04 12:47:38 följande:
    Men det är bra att lära sina barn att det är ok att bruka våld?
    Ok, du delar min åsikt, antar jag.
  • hönamor

Inte läst hela tråden men NEJ jag tycker INTE det är ok. Behöver det ens motiveras? Man gör inte så helt enkelt, det finns andra bättre vägar.

• Judas

Skönt att se att det åtminstone finns några här i tråden som förstår att det ibland kan vara bra!

• Tygtiiger

Ledilnaan: om dasken på en blöja är så lätt så den inte känns, hur kan den då vara en markering? Hur kan den då "lära" ditt barn något?

Eller är det egentligen så att du daskar till för att få ut din egen ilska och frustration och känna att du minsann markerar för ditt barn? Isåfall rekommenderar jag att du lappar till en kudde istället, då kan du slå betydligt hårdare.

När jag har markerat mot mitt barn så har jag rutit till så rutorna skallrar (när han försökte stoppa en gaffel i tv:ns antennuttag), annars grälat. När han var liten och bet oss så lade vi ner honom på golvet så fort han bet, det tog skruv.

• konkelbär

Ni som är för aga:

Har ni glömt bort hur det var att vara barn?

Vad gör det med en liten människa om den största tryggheten i livet använder våld i sin uppfostran? Mindrevärdeskomplex? Rädsla, otrygghet? Känslan av att inte vara värd mer än den smärta man får utstå?

• hundpuss

Har inte läst hela tråden men kan dela med mig av min filosofi:

Ska barn göra som du säger för att de respekterar dig eller för att de är rädda för dig?

Svar på tråden Aga?