• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Ledilnaan

Sen agan togs bort har barn och ungdomar blivit bråkiga, uppkäftiga, förstör mm.
    Vissa av de barnen hade behövt få sig en omgång, inte alla, inte många, men en del av dem.

Mina barn har fått sig en dask i rumpan nån gång, speciellt när storebror höll på att strypa lillebror.

• grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-04 10:13:27 följande:
    grön banan skrev 2009-09-03 22:13:27 följande:
    Jag anser motsatsen. Jag förstår det du menar men med uttrycket att man är född född in i en religion betyder att familjen praktiserar den. Nu är jag kristen.
    Förstår också hur du menar, men tänkte mest på uttrycket att barn blir judar om mamman är judinna o muslimer om pappan är muslim. Det är en påhittad regel. Undrar förresten vad ungen blir om mamman är judinna o pappan muslim.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 11:27:37 följande:
    Sen agan togs bort har barn och ungdomar blivit bråkiga, uppkäftiga, förstör mm. Vissa av de barnen hade behövt få sig en omgång, inte alla, inte många, men en del av dem. Mina barn har fått sig en dask i rumpan nån gång, speciellt när storebror höll på att strypa lillebror.
    Vet du att du gör reklam för olagligheter? Håller med om att ungar blivit bråkigare sen agan försvann, men det var pga. det blev RÄDDA o därför höll sig i schack. De fattade inte VAD de gjorde för fel.
  • grön banan
    Freddan skrev 2009-09-04 10:06:45 följande:
    Jag har blivit censurerad tidigare när jag uttryckt liknande, men ts är ett troll.... enbart för att provocera och i vanlig ordning nappar de flesta på det.
    Tror inte alls på troll. Finns orimliga människor.
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-04 10:14:39 följande:
    grön banan skrev 2009-09-03 22:13:59 följande:
    Nej, snarare naiv logik men den fungerar när man inte har tid att gå igenom alla aspekter.
    Det också.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:14:16 följande:

Vet du att du gör reklam för olagligheter? Håller med om att ungar blivit bråkigare sen agan försvann, men det var pga. det blev RÄDDA o därför höll sig i schack. De fattade inte VAD de gjorde för fel.
    Jag gör inte reklam för något, bara säger som det är. En dask, lätt dessutom är inte att aga, utan att markera. Idag får man ju inte ens säga tills sitt barn för då är det kränkande och misshandel.
    Tycker det var bättre när de var rädda och inte förstörde som de gör nu.
  • Tygtiiger
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:15:54 följande:
    Jag gör inte reklam för något, bara säger som det är. En dask, lätt dessutom är inte att aga, utan att markera. Idag får man ju inte ens säga tills sitt barn för då är det kränkande och misshandel. Tycker det var bättre när de var rädda och inte förstörde som de gör nu.
    Alla som agar sina barn säger att just det de gör inte är aga...

Tänk efter själv: om du tillfogar ditt barn obehag med dasken i rumpan så är det definitionsmässigt aga (fysiskt obehag i syfte att uppfostra/tillrättavisa). Om det inte är obehagligt för barnet, hur fasen kan det då vara en markering? Om det inte är obehagligt för barnet skulle du ju lika gärna kunna visa ungen ett gult kort varje gång den gjort fel och förvänta dig samma resultat.

Barn som är rädda för sina föräldrar uppför sig när föräldrarna tittar på och lever rövare när föräldrarna inte tittar på. Barn som har tillit och respekt för sina föräldrar införlivar deras VÄRDERINGAR och uppför sig i enlighet med det även när föräldrarna inte tittar på - de gör det de vet är rätt, inte det de vet att de kommer undan med.

Duh.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 12:15:54 följande:
    Jag gör inte reklam för något, bara säger som det är. En dask, lätt dessutom är inte att aga, utan att markera. Idag får man ju inte ens säga tills sitt barn för då är det kränkande och misshandel. Tycker det var bättre när de var rädda och inte förstörde som de gör nu.
    Får nån veta att du daskar ditt barn o anmäler blir du fälld för misshandel. Säga till sitt barn är inte misshandel, om det inte innehåller grova saker. Så du tycker det är bra att barn är rädda? Hjälp!
  • jenny99

Det är aldrig bra när ett barn är rädd.
    Speciellt inte för de människor som i sånna här fall sviker sitt barn som mest genom att aga eller vilja att barnet är rädd.
    Då har man stort brustit i sitt föräldrarskap.

En mamma boxa sin dotter på 4 år i ryggen,inte stenhårt men ändå,då hon trodde ingen såg.
    Jag ringde POLISEN och soc...mamman skämdes,jag tror inte hon våga syssla med sånt skit mer efter det.

Hon fick tack o lov hjälp av socialen.

• Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-04 12:35:17 följande:

Får nån veta att du daskar ditt barn o anmäler blir du fälld för misshandel. Säga till sitt barn är inte misshandel, om det inte innehåller grova saker. Så du tycker det är bra att barn är rädda? Hjälp!
    Om valet är vandalism, rånade gamlingar, klotter mm eller rädda ungdomar, så föredrar jag rädda ungdomar.

Misshandel är det definitivt inte. Så lätt som den dasken är så blir det inte ens ett rött märke på dem. Uttryck er inte om nåt ni inte vet nåt om.
    Tryggare barn än mina får man leta efter.
Svar på tråden Aga?