Aga?
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
fy vilken hemsk tråd det här är. jag blir alldeles beklämd när jag läser vissa inlägg här... en dask, hurring, smäll, örfil, oavsett vad det kallas så är det aldrig okej att slå någon annan människa! Lika lite ett barn.
Jag träffar väldigt många barn i och med mitt yrke och känner inte igen att det skulle finnas många "jobbiga" barn. Däremot finns det nog en del föräldrar som är dåliga på/har svårt att sätta lagom gränser. Men det innebär defintivt inte att aga är rätt i det eller något annat läge. Hur skulle våld kunan göra det bättre?
Jag tror barnsom utsätts för våld, även om det bara är "daskar" kan bli våldsamma mot t ex andra barn i större eller mindre mängd. Barn gör som vuxna gör.
Majess, jag skulle vilja ha en fördjupning här... Det är lite för mycket fikasnack...
- Vad är det, hos de "jobbiga" barnen, som får dig att tycka att de är förtjänta av en dask? När du uppenbarligen också inser att det är föräldrarnas gränssättning som brustit från början?
- Beskriv en dask och dess effekt. Vad är en en "dask"? Hur fungerar den? Vad är det som är effektivt med en "dask"? Vad är det barnet reagerar på? Hur får den barnet att sluta med ett visst beteende, långsiktigt och kortsiktigt?
- Kan du inte tänka dig något annat som borde kunna fungera i samma lägen som en "dask"?
- Varför är det OK att daska ett småbarn, men inte ett större barn eller t ex en tonåring/vuxen/ sin senildementa mormor? Hur legitimerar du handlingen?