• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:44:49 följande:
    det är väl inte att hyckla? jag sitter ju inte ena stunden o säger att det inte är fel att daska en hand.....du sitter ju o säger ena sekunden att det här händer mig med o det skäms jag över för att i nästa radda upp nya uttryck du "skäms" över o sedan lägga smileys bakom....oh vad du skäms för dessa tillkortakommanden va?....
    Det var du som skrev att vi låtsades vara perfekta föräldrar, det var du som skrev att vi säkert också kunde brista ibland. Och då bekräftade vi det med en defintion på hur vi ibland kan brista i vårt föräldrarskap, som vi strävar efter sk vara perfekt, naturligtvis. men, som du sa själv, man är bara människa.
    Det är inte hyckleri att erkänna sina brister. Sen kan man brista på olika sätt också, som är mer eller mindre OK. Att daska eller försöma barnet är inte OK! Att vara frustrerad och ryta i åt sina barn är inte heller trevligt, men sedan beror det på vad man ryter...
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-03 21:47:41 följande:
    Herregud har ni börjat med amnings tjafset igen? Du vet väll att den NATURLIGA amningslängden för människan är 3-5 år?
    says who? o är du trött på det så varför engagera dig.....?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-03 21:48:53 följande:
    Det var du som skrev att vi låtsades vara perfekta föräldrar, det var du som skrev att vi säkert också kunde brista ibland. Och då bekräftade vi det med en defintion på hur vi ibland kan brista i vårt föräldrarskap, som vi strävar efter sk vara perfekt, naturligtvis. men, som du sa själv, man är bara människa. Det är inte hyckleri att erkänna sina brister. Sen kan man brista på olika sätt också, som är mer eller mindre OK. Att daska eller försöma barnet är inte OK! Att vara frustrerad och ryta i åt sina barn är inte heller trevligt, men sedan beror det på vad man ryter...
    ja bara man inte ryter på "fel" sätt så kan man tydligen skoja om det lite hur som helst.........
  • Veladis
    Plutteli skrev 2009-10-03 21:47:41 följande:
    Herregud har ni börjat med amnings tjafset igen?Du vet väll att den NATURLIGA amningslängden för människan är 3-5 år?
    Och det finns inga bevisade negativa effekter på att amma så länge.
    Däremot det, iofs omtvistade, negativa effekter på att amma väldigt kort tid eller inte alls.
    Att slå eller psykiskt förolämpa sina barn finns det däremot bevisade negativa effekter...
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:50:06 följande:
    ja bara man inte ryter på "fel" sätt så kan man tydligen skoja om det lite hur som helst.........
    Ja, lite självinsikt skadar sällan...
  • majess

tur veladis att du iaf är sååå perfekt att du bara brister lite.......i din strävan efter ett perfektföräldraskap....då kan man ju kosta på sig att vara lite lattjo med sina tillkortakommanden för de är ju så små..........

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:48:56 följande:
    says who? o är du trött på det så varför engagera dig.....?
    Säger tradition och forskning för att inte säga barnet själv. Om ett barn får amma fritt har det flesta slutat självmant innan fem års ålder. Några få enstaka ammar tills dess de tappar förmågan att stimulera bröstet och det sker vanligen vid 6-7 års ålder. I länder där man inte har en så vriden sexualsyn som här är det väldigt vanligt att barnen ammas fritt tills de är runt 4 år.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:52:59 följande:
    tur veladis att du iaf är sååå perfekt att du bara brister lite.......i din strävan efter ett perfektföräldraskap....då kan man ju kosta på sig att vara lite lattjo med sina tillkortakommanden för de är ju så små..........
    Varför ska man inte kunna skämta lite om att man gör fel i bland? eller ska man gråta istället?

Jag gör också missar, men har aldrig sagt vad DU är jobbig till mitt barn.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:52:59 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag är perfekt, men självklart strävar jag efter att vara den allra, allra bästa föräldern jag kan vara. Det hoppas jag att alla gör.
    En del i det är ju att definera och jobba på det man inte tycker att man är så bra på. Det där vara bara ett exempel. Jag borde t ex också bli bättre på att inte säga nej utan att tänka efter först, t ex om barnen vill göra något jag inte tänkt mig eller som jag inte har lust med just då. Jag kan rada upp fler fel och brister hos mig, men jag tycker inte det är relevant. Jag anser mig vara långt ifrån perfekt, men jag tycker att jag är en bra mamma och en bra pedagog. och jag tycker att jag har en bra barnsyn som respekterar barnet för den hen är. Varför stör du dig på det?
  • SaramedM
    majess skrev 2009-10-03 21:24:14 följande:
    hab o bup var ju precis dem som du inte ansåg dig få ngt stöd av.....hur ska du ha det?
    stöd har de kanske inte mycket men de har inte sagt nått annat än posivtiva saker om att M ammades