• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-05 21:29:10 följande:
    Barn kan man påverka med sin attityd, du borde nog jobba på denInget barn kommer att bli avslappat och trevligt i närheten av någon som vill slå dom
    Jag har aldrig velat slå mina barn...
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 21:31:15 följande:
    få käft på barnen så att de inte stör!!!
    Vilken underbar barnsyn...
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 21:31:15 följande:
    få käft på barnen så att de inte stör!!!
    Men nu var ju inte det verkliga problemet att barnen störde, utan att de vuxna inte kunde sätta gränser...

Varför ska inte barn kunna få "störa"? Inte störa för störandets skull, men ett barn har rätt att hävda sin åsikt och sin person likväl som vuxna.
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-05 21:34:54 följande:
    Majess, jag skulle vilja ha en fördjupning här... Det är lite för mycket fikasnack...- Vad är det, hos de "jobbiga" barnen, som får dig att tycka att de är förtjänta av en dask? När du uppenbarligen också inser att det är föräldrarnas gränssättning som brustit från början? - Beskriv en dask och dess effekt. Vad är en en "dask"? Hur fungerar den? Vad är det som är effektivt med en "dask"? Vad är det barnet reagerar på? Hur får den barnet att sluta med ett visst beteende, långsiktigt och kortsiktigt?- Kan du inte tänka dig något annat som borde kunna fungera i samma lägen som en "dask"?- Varför är det OK att daska ett småbarn, men inte ett större barn eller t ex en tonåring/vuxen/ sin senildementa mormor? Hur legitimerar du handlingen?
    nr 1: jag vet ju att det är föräldrarnas fel MEN som jag innan skrivit,man gillar inte hunden mer för att det är ägarns fel...och det som får mig att tycka att ett barn förtjänar en dask på handen kan tex vara: om den tar andras glas när den är i en ålder då den vet att man inte atr andras glas,eller är på besök hemma hos mig och stoppar näven i kakfatet innan man sagt varsågod,eller när man hör ett brak från tvrummet och där ligger en vas som är i 1000 bitar för att en klåfingrig unge varit på ngnting inte ens mina barn ngnsin har testat.....
    nr2:en dask är attsmälla lite lätt över handryggen,absolut inte hårt! eller ta i armen.ej heller hårt utan för att markera.
    nr3:effektivitetn är antingen chock,förundran eller ilska men effekten är densamma:det där gör inte den ungen om igen iaf...
    Nr3 en tonåring kan du starffa på mycket bättre sätt ex.ingen data om du inte skärper din attityd,eller ingen moppe förräns du börjar städa ditt rum... dessutom så kör inte en tonåring ner en snorig näve i ngn annans kaka...
    nr 4 senildementa mormor= om du visste hur mycket jag tar avstånd från geriatrik skulle du inte ställt den frågan...jag är för aktiv dödhjälp a la schweiz...
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-05 21:47:15 följande:
    Men nu var ju inte det verkliga problemet att barnen störde, utan att de vuxna inte kunde sätta gränser...Varför ska inte barn kunna få "störa"? Inte störa för störandets skull, men ett barn har rätt att hävda sin åsikt och sin person likväl som vuxna.
    barn får gärna störa men i normala doser.....kom o få en bulle o saft,det är ingen som säger att barnen inte ska få...bara att det är rätt trögt att sitta o lyssna på bla bla bla från ngn annans unge när dina egna inte ska ha all uppmärksamhet ....
  • Leoella

ALDRIG okej med aga.

Jag har aldrig blivit slagen, knäppt på fingrar, daskad i rumpan, riven i håret eller något alls i den vägen. Det "tuffaste" som hände i fysisk väg var att man kunde bli upplyft och bortburen som liten och någon gång tagen i armen (ej hårt) och leddes iväg/in på rummet.

Och jag (och mitt syskon) har aldrig haft några problem med att acceptera föräldrarnas auktoritet under uppväxten. Ömsesidig respekt räcker hela vägen.

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 21:47:41 följande:
    nr 1: jag vet ju att det är föräldrarnas fel MEN som jag innan skrivit,man gillar inte hunden mer för att det är ägarns fel...och det som får mig att tycka att ett barn förtjänar en dask på handen kan tex vara: om den tar andras glas när den är i en ålder då den vet att man inte atr andras glas,eller är på besök hemma hos mig och stoppar näven i kakfatet innan man sagt varsågod,eller när man hör ett brak från tvrummet och där ligger en vas som är i 1000 bitar för att en klåfingrig unge varit på ngnting inte ens mina barn ngnsin har testat..... nr2:en dask är attsmälla lite lätt över handryggen,absolut inte hårt! eller ta i armen.ej heller hårt utan för att markera. nr3:effektivitetn är antingen chock,förundran eller ilska men effekten är densamma:det där gör inte den ungen om igen iaf... Nr3 en tonåring kan du starffa på mycket bättre sätt ex.ingen data om du inte skärper din attityd,eller ingen moppe förräns du börjar städa ditt rum... dessutom så kör inte en tonåring ner en snorig näve i ngn annans kaka... nr 4 senildementa mormor= om du visste hur mycket jag tar avstånd från geriatrik skulle du inte ställt den frågan...jag är för aktiv dödhjälp a la schweiz...
    Vad händer om ungen gör om det då? För det finns INGEN garanti att barnet inte kommer peta på saker igen osv. bara för att den får en dask på handen. Och man kan markera på annat vis än ett slag. Att ta tag i armen tex. är inte fysisk bestraffning på samma vis som ett slag är.
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 21:54:23 följande:
    ALDRIG okej med aga.Jag har aldrig blivit slagen, knäppt på fingrar, daskad i rumpan, riven i håret eller något alls i den vägen. Det "tuffaste" som hände i fysisk väg var att man kunde bli upplyft och bortburen som liten och någon gång tagen i armen (ej hårt) och leddes iväg/in på rummet. Och jag (och mitt syskon) har aldrig haft några problem med att acceptera föräldrarnas auktoritet under uppväxten. Ömsesidig respekt räcker hela vägen.
    inte för alla det finns minsann föräldrar som blir sittandes i tamburen i en timma o skall pedagog förklara för barnet varför det skal ha ytterkläder på sig o blir sen till jobbet o tycker att ursäkten att man har pedagogstund med barnet gör det ok att bli sen på jobbet för det är ju SÅÅÅ viktigt att lilla sara får förklarat på ett sätt som bara hon förstår varför hon ska ha jacka på sig,det får minsann ta den tid det tar...för här är man minsann förälder i första hand så det så!
    det är nog därför en del mammor som har den attityden oxå är arbetslösa....
  • Veladis

Majess: Du tycker alltså det är OK att ge barnen en smärtförnimmelse när de gjort ngt där du anser att barnet är så stort så att det borde veta bättre? Banala saker som att ta fel glas elelr vara sugen på en kaka. Och det anser du inte vara aga? Har du hört talas om att små barn fortfarande har svårt att styra sina impulser, även om det rent regelmässigt vet vad som är rätt och fel i ett visst läge. Sedan är det lite motsägelsefullt då du i tidigare inlägg sagt att det bara är små barn som man inte kan tala tillrätta som man daskar. Hur ska då dess barn kunna förstå när det är Ok eller inte att ta en kaka. Förstår du inte vilken makt du utövar på barn, och att du legitimerar dina handlingar på precis samma sätt som de som anser att barn föds "ofärdiga" och ska formas och piskas till lydnad för att det ska bli folk av dem?

Och hur vet du att barnet inte gör om det igen? Skulle du slå hårdare då?

Skulle du slå din senildementa mormor (inte avliva, det är en helt annan diskussion), utan daska? Om hon stoppade handen i kakfatet?

• majess
    Plutteli skrev 2009-10-05 21:56:47 följande:
    Vad händer om ungen gör om det då? För det finns INGEN garanti att barnet inte kommer peta på saker igen osv. bara för att den får en dask på handen. Och man kan markera på annat vis än ett slag. Att ta tag i armen tex. är inte fysisk bestraffning på samma vis som ett slag är.
    jag tycker att det är på det hela taget samma sak...ta tag i arm som en lätt dask på handen?