• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • SaramedM
    majess skrev 2009-10-05 22:20:17 följande:
    det är exakt vad jag menar! försiktig,kollar av,ser om det är ok! precis så ska barn vara!!!!! o du har ju som mig lyckats utan att aga vilket för mig innebär att det är rätt uppfostran kombinerat med bra gener...de andra som är mer framfusiga kunde gott stoppas lite mer markerat.
    Bra gener?

Du skrämmer skiten ur mig
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-05 22:18:38 följande:
    Majess: men du skriver ju själv att effekten av en "dask" är ilska, chock, förundran, t om rädsla... Vad menar du är effekten ÄR av en dask om den "inte känns", hur kan man då få dessa reaktioner? Och HUR menar du att det är så effektivt med daskaratt barnet inte gör om det, ifall det knappt känns? Det är ju rätt motsägelsefullt, eller hur?Självklart är ju en dask till för att kännas, och aga är aga även om smärtan är lätt och övergående. Det står tydligt som defintion i lagen.Barn har svårt att styra impulser, men alla barn är inte lika på det planet som med alla annan utveckling, och alal barn får inte samma impulser heller. Svårare än så är det inte.
    effekten är förnedring!!! skämmas!!!
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-05 22:20:54 följande:
    Bra gener?Du skrämmer skiten ur mig
    kan jag tänka mig........
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 22:16:44 följande:
    om det funkar så är det ju det optimala! självklart anser jag inte att du skall gå rätt på dask eller slita tag i armar...jag pratar om barn som flänger uppåt väggarna som bara roffar åt sig kakor innan du ens hunnit blinka...etc.
    Ett sånt barn tror du alltså blir BÄTTRE av att få (mer) stryk?

Jag tror såna barn mår bättre av bättre vuxenomgivning (föräldrar i första hand). Och en vuxenomgivning som daskar eller slår är jag övertygad om inte hjälper ett endaste dugg. Möjligen förvärrar de situationen, åtminstone på sikt. Vuxenomgivningen behöver vara trygg, lugn, kärleksfull, konsekvent och sätta vettiga regler.

De bråkstakar man hade i skolklassen som liten; när jag blev vuxen så insåg jag ju att det i första hand faktiskt var de barn som inte hade några regler alls därhemma, som hade föräldrar som _brydde sig om_ för lite. Möjligen så ägnade de sig emellanåt åt "daskande" och annan aga när/om föräldrarnas humör rann över.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:21:33 följande:
    Nu skrämde du mig ännu mer... När jag trodde att det inte kunde bli värre...

Bland det allra, allra värsta man kan göra i barnuppfostran är att få barnen att känna skam...
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 22:20:17 följande:
    det är exakt vad jag menar! försiktig,kollar av,ser om det är ok! precis så ska barn vara!!!!! o du har ju som mig lyckats utan att aga vilket för mig innebär att det är rätt uppfostran kombinerat med bra gener...de andra som är mer framfusiga kunde gott stoppas lite mer markerat.
    Ja, det finns absolut barn som behöver "stoppas". Men jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan tycka att rätt sätt att "stoppa" är att "daska"??? Det finns ju säkert tusentals olika metoder som är bättre än att SLÅ ett barn?

Jag menar; vuxna människor som vi tycker är jobbiga och skulle behöva "stoppas" - det är ju ingen som förordar att vi ska börja SLÅ dem? Och barn och vuxna har faktiskt samma människovärde. En jobbig chef slår man ju inte på käften? Ej heller en person med psykiskt funktionshinder? Eller en jobbig partner som bråkar med en? (tja, jo vissa gör ju det... kanske de som blev ordentligt agade som barn och lärde sig hur "bra" det fungerade...)
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 22:23:10 följande:
    Ett sånt barn tror du alltså blir BÄTTRE av att få (mer) stryk?Jag tror såna barn mår bättre av bättre vuxenomgivning (föräldrar i första hand). Och en vuxenomgivning som daskar eller slår är jag övertygad om inte hjälper ett endaste dugg. Möjligen förvärrar de situationen, åtminstone på sikt. Vuxenomgivningen behöver vara trygg, lugn, kärleksfull, konsekvent och sätta vettiga regler. De bråkstakar man hade i skolklassen som liten; när jag blev vuxen så insåg jag ju att det i första hand faktiskt var de barn som inte hade några regler alls därhemma, som hade föräldrar som _brydde sig om_ för lite. Möjligen så ägnade de sig emellanåt åt "daskande" och annan aga när/om föräldrarnas humör rann över.
    precis inte hade regler alls fast efter det skiljer sig våra åsikter,inte hade det för mig tyder på mjäkföräldrar...ta tex ditt väluppfostrade lilla söta barn som snällt kollar av o jämför med stökkusinen ngn skillnad är det! ngnstans felar hans/hennes föräldrar jag är SÄKER på det!det kan inte bara skyllas på att barn är olika!ni gör ngt rätt som de gör fel så enkelt är det!
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 22:26:38 följande:
    Ja, det finns absolut barn som behöver "stoppas". Men jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan tycka att rätt sätt att "stoppa" är att "daska"??? Det finns ju säkert tusentals olika metoder som är bättre än att SLÅ ett barn? Jag menar; vuxna människor som vi tycker är jobbiga och skulle behöva "stoppas" - det är ju ingen som förordar att vi ska börja SLÅ dem? Och barn och vuxna har faktiskt samma människovärde. En jobbig chef slår man ju inte på käften? Ej heller en person med psykiskt funktionshinder? Eller en jobbig partner som bråkar med en? (tja, jo vissa gör ju det... kanske de som blev ordentligt agade som barn och lärde sig hur "bra" det fungerade...)
    men vad gör man då? som mjäkmammorna...daltar o pratar i all evighet till en unge som ändå skiter i vilket...effekten kanske kommer men vem orkar stå ut så länge det kommer att ta??? dessutom anser jag inte alls att man ska slå barn men en markering på hande för mig är inte att slå barn det är hästlängder emellan...
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 22:21:33 följande:
    Men det går väl alldeles utmärkt att få ett barn att "skämmas" UTAN att SLÅ?

Det går, jag lovar. Du säger ju själv att du lyckats?

Förnedring låter tufft. Ska man behöva bli förnedrad för att man blir sugen på en kaka.... För mig är förnedrad ett ganska hårt uttryck. Jag tycker det räcker med att säga att barnet behöver lära sig de sociala normer som gäller.

Det finns ett inbyggt behov i oss människor att tillhöra, "göra rätt" och bli omtyckta. Om man utgår från det när det gäller barn så kan man nog komma rätt långt. Man behöver inte förnedra, slå eller så. De "skäms" nog ändå flera gånger under sin uppväxt, alldeles tillräckligt. Utan att behöva råka ut för sånt.