• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 21:57:50 följande:
    inte för alla det finns minsann föräldrar som blir sittandes i tamburen i en timma o skall pedagog förklara för barnet varför det skal ha ytterkläder på sig o blir sen till jobbet o tycker att ursäkten att man har pedagogstund med barnet gör det ok att bli sen på jobbet för det är ju SÅÅÅ viktigt att lilla sara får förklarat på ett sätt som bara hon förstår varför hon ska ha jacka på sig,det får minsann ta den tid det tar...för här är man minsann förälder i första hand så det så! det är nog därför en del mammor som har den attityden oxå är arbetslösa....
    Ja, det finns såna. Men det är inte ett problem som löses med aga tycker jag. Man kan vara konsekvent och ha vissa regler som gäller helt UTAN att slå sina barn.

Förklara för barn är nog bra, men man måste ju också utgå från situation, ålder på barnet osv. Förklara är en sak, men att FÖRHANDLA tror jag inte alltid är rätt. En 2åring som svarar "nej" på det mesta går liksom inte att ge några val. Ska mössan på så sätter man på den, möjligen kan man samtidigt säga: du måste ha mössa, det är kallt ute.

Att fostra utan att aga innebär inte att låta bli att fostra alls.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:01:37 följande:
    jag tycker att det är på det hela taget samma sak...ta tag i arm som en lätt dask på handen?
    Att rycka, slita etc i ett barns arm är självklart inte OK. Men att avvärja t ex en fara för barnet eller ett annat barn är ju en annan sak. Eller att mjukt men bestämt lägga sin hand på barnets arm för att visa att det inte är OK. Det är en markering. inte för att ge barnen en smärtförnimmelse, chock, etc utan för att visa "det här är inte OK". Förstår du verkligen inte skillnaden?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-05 21:58:42 följande:
    Majess: Du tycker alltså det är OK att ge barnen en smärtförnimmelse när de gjort ngt där du anser att barnet är så stort så att det borde veta bättre? Banala saker som att ta fel glas elelr vara sugen på en kaka. Och det anser du inte vara aga? Har du hört talas om att små barn fortfarande har svårt att styra sina impulser, även om det rent regelmässigt vet vad som är rätt och fel i ett visst läge. Sedan är det lite motsägelsefullt då du i tidigare inlägg sagt att det bara är små barn som man inte kan tala tillrätta som man daskar. Hur ska då dess barn kunna förstå när det är Ok eller inte att ta en kaka. Förstår du inte vilken makt du utövar på barn, och att du legitimerar dina handlingar på precis samma sätt som de som anser att barn föds "ofärdiga" och ska formas och piskas till lydnad för att det ska bli folk av dem? Och hur vet du att barnet inte gör om det igen? Skulle du slå hårdare då?Skulle du slå din senildementa mormor (inte avliva, det är en helt annan diskussion), utan daska? Om hon stoppade handen i kakfatet?
    men en dask är ju inte en smärtförnimmelse,för det skall inte vara hårt.och hur kommer det sig att inte alla ungar kör ner näven i kakan eller tar fel glas? om barn inte kan styra sina impulser?? då kan väl inga barn det?? om barnet gör om det igen skulle jag anse att mamman skulle ta det i armen och klä på ungen o säga tyvärr nu åker vi hem för du kan ju inte uppföra dig när vi är borta.
    Och en senildement tant,den skulle jag inte stå ut med en sekund! det överlämnar jag till dem som orkar med eländet!
    samma med dagisfröknar,jag har jätte svårt för barn som beter sig udda,utåtagerande,skrikigt eller störande i största allmänhet,jag vet att det är skillnad till viss del på barn o barn o det är just därför jag tycker SÅDANA barn skall få en åthutning.så jag tycker ni fröknar påDET sättet gör ett jättejobb! jag hade inte stått ut en sekund! Jag erkännner:jag älskar mina barn tokgränslöst,tack o lov är de oxå goa väluppfostrade,inte för att jag skrämt dem utan för att de faktiskt inte har det i sig på sådant sätt o just därför är jag extra allergisk mot barn som inte är sådana.Jag ser ofta en koppling mellan slappa föräldrar(som givetvis inte fattar att de är slappa) och vilda stökiga barn...
  • Leoella
    jag tycker att det är på det hela taget samma sak...ta tag i arm som en lätt dask på handen?
    Jag skulle ju inte "ta tag i armen" på ett barn som försöker ta en kaka. Inte i bemärkelsen "straffa". Jag skulle, beroende på ålder, antingen säga: nej, du får inte ta kaka nu, vänta tills du blir bjuden. Eller (för yngre barn, som vår snart 2 år gamla) ta armen/handen med syftet att få dem att låta bli att ta kakan. Ett slag BLIR = ett straff.

Att ta armen/handen och säga nej kan väl liknas vid att ta barnets hand ute på promenad när man ska gå över gatan. "Nu måste du hålla mammas hand när vi går över gatan". Det är på DET sättet jag menar att jag skulle göra med kakfats-frestelsen.
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 22:14:03 följande:
    Jag skulle ju inte "ta tag i armen" på ett barn som försöker ta en kaka. Inte i bemärkelsen "straffa". Jag skulle, beroende på ålder, antingen säga: nej, du får inte ta kaka nu, vänta tills du blir bjuden. Eller (för yngre barn, som vår snart 2 år gamla) ta armen/handen med syftet att få dem att låta bli att ta kakan. Ett slag BLIR = ett straff. Att ta armen/handen och säga nej kan väl liknas vid att ta barnets hand ute på promenad när man ska gå över gatan. "Nu måste du hålla mammas hand när vi går över gatan". Det är på DET sättet jag menar att jag skulle göra med kakfats-frestelsen.
    om det funkar så är det ju det optimala! självklart anser jag inte att du skall gå rätt på dask eller slita tag i armar...jag pratar om barn som flänger uppåt väggarna som bara roffar åt sig kakor innan du ens hunnit blinka...etc.
  • Plutteli
    Nej, ta tag i armen gör jag ofta på min dotter för att hon tex inte ska ramla eller stoppa handen i toan osv. Men aldrig för att straffa eller för att det ska göra ont utan som en lätt markering att hon nu gör nått som inte är bra. Sen visar jag mest med röst och miner vad handen på armen betyder.
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 22:10:45 följande:
    men en dask är ju inte en smärtförnimmelse,för det skall inte vara hårt.och hur kommer det sig att inte alla ungar kör ner näven i kakan eller tar fel glas? om barn inte kan styra sina impulser?? då kan väl inga barn det??
    Små barn kan inte det nej. Små barn som är typ upp till 2 år ser man helt enkelt till att "vakta" och/eller inte ställa kakfat framför.

Sen är barn olika. Vår son har hela tiden varit väldigt "lyhörd" och lite "försiktig"; han "kollar av" med oss via blickar osv. Hans kusin som är några månader yngre har varit mer "framfusig". Det betyder inte att vi agat och de inte agat. Det betyder inte heller att vi skrikit, tjatat eller så mer. De är bara olika i personlighet.

När barn är äldre så kan de normalt sett styra sina impulser bättre. Men de behöver påminnas av vuxenvärlden om detta. Ett påminnande behöver inte alls bestå i en "dask". Det räcker faktiskt oftast att prata med barnet.
  • Veladis

Majess: men du skriver ju själv att effekten av en "dask" är ilska, chock, förundran, t om rädsla... Vad menar du är effekten ÄR av en dask om den "inte känns", hur kan man då få dessa reaktioner? Och HUR menar du att det är så effektivt med daskaratt barnet inte gör om det, ifall det knappt känns? Det är ju rätt motsägelsefullt, eller hur?

Självklart är ju en dask till för att kännas, och aga är aga även om smärtan är lätt och övergående. Det står tydligt som defintion i lagen.

Barn har svårt att styra impulser, men alla barn är inte lika på det planet som med alla annan utveckling, och alal barn får inte samma impulser heller. Svårare än så är det inte.

• Veladis
    majess skrev 2009-10-05 22:16:44 följande:
    om det funkar så är det ju det optimala! självklart anser jag inte att du skall gå rätt på dask eller slita tag i armar...jag pratar om barn som flänger uppåt väggarna som bara roffar åt sig kakor innan du ens hunnit blinka...etc.
    Men återigen - det är ju föräldrarnas ansvar att göra något åt, inte ska ett brn på 2-3 år förstå hur man bär sig åt på bättre kalas rent automatiskt?
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 22:17:55 följande:
    Små barn kan inte det nej. Små barn som är typ upp till 2 år ser man helt enkelt till att "vakta" och/eller inte ställa kakfat framför. Sen är barn olika. Vår son har hela tiden varit väldigt "lyhörd" och lite "försiktig"; han "kollar av" med oss via blickar osv. Hans kusin som är några månader yngre har varit mer "framfusig". Det betyder inte att vi agat och de inte agat. Det betyder inte heller att vi skrikit, tjatat eller så mer. De är bara olika i personlighet. När barn är äldre så kan de normalt sett styra sina impulser bättre. Men de behöver påminnas av vuxenvärlden om detta. Ett påminnande behöver inte alls bestå i en "dask". Det räcker faktiskt oftast att prata med barnet.
    det är exakt vad jag menar! försiktig,kollar av,ser om det är ok! precis så ska barn vara!!!!! o du har ju som mig lyckats utan att aga vilket för mig innebär att det är rätt uppfostran kombinerat med bra gener...de andra som är mer framfusiga kunde gott stoppas lite mer markerat.