• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-03 21:22:59 följande:
    Nej, där har du fel. Du har din åsikt om långtidsamning, men du kan inte jämställa din åsikt med den barnsynen som de som förespråkar aga, blind lydnad etc förespråkar. Att ge barnet erbjudande om att få bröstet är inte att nedvärdera, kränka eller se barnet som mindre värdefullt. Det är helt enkelt att amma. Sen får du tycka vad du vill.
    blind lydnad??????vem har sagt ngt om det? not me. klart jag får tycka vad jag vill o det gäller dig med o alla andra med,det kallas åsiktsfrihet.vad som däremot är rätt o fel har vi väldigt skilda åsikter om.
  • majess
    MalinEddie skrev 2009-10-03 21:21:21 följande:
    Men man kan ju inte tvinga ett barn till att amma?! Min personliga gräns är vid två år (som jag ser det idag) men jag ser absolut inte ner på mammor som ammar längre. Jag ser ingen som helst anledning till att använda fysisk uppfostran.
    klart man inte kan tvinga ett barn att amma men jag anser att det är en mors skyldighet att få det att sluta!
  • Veladis

Min treåring brukar påminna mig efter att vi bråkat: "Mamma säj pelåt, du skrek åt mej!" Så då brukar vi kramas och säga förlåt till varandra och lovar att försök skrika mindre. För det är ju en gemensam trivselsak att ingen skriker hemma, varken vuxen eller bar.

• majess
    Maggis skrev 2009-10-03 21:21:47 följande:
    Låter som något jag klämmer ur mig. Nu SLUTAR ni!!! är också en favorit. Men nej, inget fördömande. Det vågar jag också lova.
    här sitter ni o gör er roliga över just de uttrycken ni anser att ni skäms för....och dessutom så lägger ni på ett litet men inget fördömmande....sicket massivt hyckleri!!!!
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-03 21:23:34 följande:
    Oj den glömde jag!
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:26:49 följande:
    klart man inte kan tvinga ett barn att amma men jag anser att det är en mors skyldighet att få det att sluta!
    Det anser du, ja.

Själv anser jag att det är något som sker i samförstånd med alla inblandade parter. Och att det kan finnas skäl till att fortsätta amningen längre än "alla andra" i vissa fall. Sen skulle jag aldrig själv amma så länge om det inte fanns särskilda skäl, men jag fördömer ingen, och jag fördömer inte saken i sig.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-03 21:28:19 följande:
    här sitter ni o gör er roliga över just de uttrycken ni anser att ni skäms för....och dessutom så lägger ni på ett litet men inget fördömmande....sicket massivt hyckleri!!!!
    Hur menar du nu?

Vi sitter och radar upp klassiker när man brister i humöret, och påpekar att vi inte fördömer barnet, utan möjligtvis deras beteende. Hur är det hyckleri, menar du?
  • Maggis
    majess skrev 2009-10-03 21:28:19 följande:
    Du anser att det är hyckleri? När jag precis skrivit att det slinker ut grodor vid tillfällen och att jag alltid säger förlåt när det händer? Jag jobbar ju på det och är fullt medveten om mina fel och brister.

Det känns som om du överhuvudtaget inte läser innantill det man skriver utan vrider på det lite som det passar dig. Hur det nu än är så tycker du det är bra att smälla barn, bara det inte är dina egna. Det gör inte jag. Så vem hycklar?
    //Maggis
  • majess
    Maggis skrev 2009-10-03 21:35:21 följande:
    Du anser att det är hyckleri? När jag precis skrivit att det slinker ut grodor vid tillfällen och att jag alltid säger förlåt när det händer? Jag jobbar ju på det och är fullt medveten om mina fel och brister. Det känns som om du överhuvudtaget inte läser innantill det man skriver utan vrider på det lite som det passar dig. Hur det nu än är så tycker du det är bra att smälla barn, bara det inte är dina egna. Det gör inte jag. Så vem hycklar?
    det är väl inte att hyckla? jag sitter ju inte ena stunden o säger att det inte är fel att daska en hand.....du sitter ju o säger ena sekunden att det här händer mig med o det skäms jag över för att i nästa radda upp nya uttryck du "skäms" över o sedan lägga smileys bakom....oh vad du skäms för dessa tillkortakommanden va?....
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:26:49 följande:
    Herregud har ni börjat med amnings tjafset igen?
    Du vet väll att den NATURLIGA amningslängden för människan är 3-5 år?