• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-10-05 23:13:19 följande:
    Ja, stackars gäst!! *S*Som sagt, jag vet ju inget om ditt umgänge, men de jag umgås med har absolut inga som helst problem att barn finns runt om!! Så är det för mig...och som tur är lär ju du aldrig vara på besök så ;) Men, för att ge ett bättre svar på din fråga....jo, det är klart att jag skulle kunna säga till barnen att de får hitta på ngt på egen hand, om det är så att de är rastlösa runt oss. MEN, jag gör det INTE för att det sitter ngn otålig gäst vid mitt fikabord!!
    det är väl klart att ingen sitter som gäst otålig vid fikabordet...man uppför ju sig,MEN det du säger nu är ju helt korrekt,om de är rastlösa "AKA" stör..Jag har heller inga problem med barn vid fikat HELA tiden bara de kan uppföra sig.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 23:10:35 följande:
    nu blir nog inte leoella så nöjd...det uttalandet påstår ju att hennes unge är feg?! och därmed sparkar du just på en som hela tiden varit på er planhalva.... och just den ursäkten är så jävla lam! att en störig unge är ett barn som vågar ta för sig av livet....
    Fast bara för att min unge vågar ta för sig av livet betyder det inte per automatik att hon är störig! Det är ju det som är bristen i ditt resonemang!
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 23:16:07 följande:
    Det jag ville komma till med mitt exempel på min son var ju jämförelsen mellan honom och hans nästan jämnåriga kusin. Det var ju liksom det som var grejen; att två barn kan vara väldigt OLIKA utan att det nödvändigtvis beror på att ena föräldraparet är jättebra på att fostra och det andra paret är värdelösa. Dock ställer olika personligheter lite olika krav på föräldrar. Ett barn som vårt behöver lite mer "peppning" i vissa lägen, få uppmuntran till att t ex vara lite "morskare". . För vi vill ju alla få självsäkra, självständiga barn som är helt egna tänkande människor. Som klarar sig bra i livet och samtidigt kan ta hänsyn till andra människors behov, vara sociala och vettiga. Mest av allt vill vi väl att de ska bli LYCKLIGA och då tror jag både aga och extrem curling ger rätt usla förutsättningar för den saken.
    Barn som är mer "framfusiga" kanske tvärtom behöver lite mer "bromsande" föräldrar i vissa situationer precis men säg det till vissa härinne....
    och jag håller med om det ultimata vore ju att det inte går åt ngt av de hållen du beskrev...
  • Plutteli
    Leoella skrev 2009-10-05 23:10:39 följande:
    Jag skulle vilja säga att jag inte med mitt inlägg menade att få mitt barn till något slags Perfekt Barn som alltid frågar eller är osäker och vaksam. Han är en ganska normal snart 2åring, men ändå nååågot mer försiktig än en del andra barn. Han vågar åtminstone visa en j-la massa humör oftare och oftare. :) Och han gör också massor av saker utan att fråga. ;)
    Det var inte så jag menade, inser att det blev lite fel i inlägget. Det jag ville ha sagt bara var att jag inte vill ha en unge som inte vågar göra nått utan att fråga, och detta skrev jag just för att majess lyfte fram den egenskapen som nått ytterligt önskvärt. Hur du uppfostrat ditt barn har jag faktiskt inte läst mer än att du skrivit att du fått ett väluppfostrat barn utan aga och det räcker för mig! Sen är barn olika och vissa är mer försiktiga av naturen, men jag vill inte tvinga mitt barn till en sådan sits!
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 23:13:08 följande:
    du behöver faktiskt inte försöka dra ner ditt barn för att få det att hamna i samma nivå som plutteli...hade jag varit du hade jag blivit ledsen över hur ngn kan döma dig o nitt barn eftersom du är på deras sida...lojalitet?
    Nej, då jag tolkade nog mer inlägget som en generell beskrivning, lite tillspetsad för att beskriva "motsatsen" till andra barn.

Det känns litegrann som att du missuppfattat mig snarare än andra. Mitt barn är ingen liten timid varelse som inte hörs och syns. Han är dock inte LIKA framfusig som en del andra jämnåriga, speciellt inte i sällskap med andra barn. Han är dock väldigt snäll som personlighet, har inte funnits något "nypa", "bita" eller dylikt i honom (ännu...).
    (Härhemma är han kungen och vi hans tjänare.. han vill nog helst ha det så i alla fall. Ibland styr han oss mer än han borde få ... och ibland är vi bättre på föräldraskapet. Som människor fungerar.)
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 23:15:07 följande:
    men folk beskriver dem ju!! det räcker! klart som korvspad att de lydiga är mer väluppfostrade,o de stökiga inte är det....hur logiskt som helst.det märks ju på ett barns uppförande....
    Jag skräms av din barnsyn att alla barn ska pressas ner i samma snäva lilla "lydiga" väluppfostrade form för att räknas.
    "Uppfostran" "lydnad" och "uppförande" enligt din defintion skulle jag inte ens vilja ta i med tång, och jag tycker synd om de barn som utsätt för en sådan systematisk förnedring. Även om den är subtil.

Enligt dig ska alltså levnadsglada barn med god självkänsla och som vågar ta för sig av livet skrämmas till tystnad, lydnad och föriktighet?
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:17:20 följande:
    Fast bara för att min unge vågar ta för sig av livet betyder det inte per automatik att hon är störig! Det är ju det som är bristen i ditt resonemang!
    ok så det var inte du som ansåg att ditt barn kunde vara på golvet o tjoa o tjimma för att du minsann hade tid att leka med henne samtidigt som du umgicks???
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-10-05 23:17:15 följande:
    det är väl klart att ingen sitter som gäst otålig vid fikabordet...man uppför ju sig,MEN det du säger nu är ju helt korrekt,om de är rastlösa "AKA" stör..Jag har heller inga problem med barn vid fikat HELA tiden bara de kan uppföra sig.
    Sen beror det ju på vilken ålder barnet/en har!
    Lillan på 1,5 finns det ju inte en chans i helvetet att säga till att gå o leka själv...
  • Plutteli
    Leoella skrev 2009-10-05 23:16:07 följande:
    Det jag ville komma till med mitt exempel på min son var ju jämförelsen mellan honom och hans nästan jämnåriga kusin. Det var ju liksom det som var grejen; att två barn kan vara väldigt OLIKA utan att det nödvändigtvis beror på att ena föräldraparet är jättebra på att fostra och det andra paret är värdelösa. Dock ställer olika personligheter lite olika krav på föräldrar. Ett barn som vårt behöver lite mer "peppning" i vissa lägen, få uppmuntran till att t ex vara lite "morskare". Barn som är mer "framfusiga" kanske tvärtom behöver lite mer "bromsande" föräldrar i vissa situationer. För vi vill ju alla få självsäkra, självständiga barn som är helt egna tänkande människor. Som klarar sig bra i livet och samtidigt kan ta hänsyn till andra människors behov, vara sociala och vettiga. Mest av allt vill vi väl att de ska bli LYCKLIGA och då tror jag både aga och extrem curling ger rätt usla förutsättningar för den saken.
    Precis!

Men sen verkar somliga inte fatta att det är skillnad på att bromsa ett barn som blir för framfusigt och att slå på det....
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:19:36 följande:
    Det var inte så jag menade, inser att det blev lite fel i inlägget. Det jag ville ha sagt bara var att jag inte vill ha en unge som inte vågar göra nått utan att fråga, och detta skrev jag just för att majess lyfte fram den egenskapen som nått ytterligt önskvärt. Hur du uppfostrat ditt barn har jag faktiskt inte läst mer än att du skrivit att du fått ett väluppfostrat barn utan aga och det räcker för mig! Sen är barn olika och vissa är mer försiktiga av naturen, men jag vill inte tvinga mitt barn till en sådan sits!
    oj vad vi ordbajsar här då för att snygga till det hela *asg*