• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-10-06 22:01:09 följande:
    Ser du inte likheten mellan situationerna?
    nå för jagtycker nästan lika illa om ungar som är i vägen o stör runt som mobbare...
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 21:57:14 följande:
    tack för tipset,på allvar! jag skall läsa den boken o tror att det står mycket bra saker i den,men det finns ju barn som faktiskt har helt sjyssta föräldrar som om de visste att deras barn var elakt mot ett annat skulle bli jätteledsna...hur förklarar du det då?
    Jag förklarar ingenting, det finns som sagt olika orsaker och faktrorer som bidrar till att mobbning uppstår och att barn blir mobbare, men ofta med flera gemensamma nämnare. Men sanningen kvarstår, agar du ditt barn eller uppfostrar med andra maktbaserade metoder, är risken större att barnet använder likadana metoder moot andra. Och då har de lärt sig det av dig...
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 22:02:39 följande:
    nå för jagtycker nästan lika illa om ungar som är i vägen o stör runt som mobbare...
    ...och du kan inte se att du genom din attityd medvetet eller omedvetet agerar mot dessa "störiga" barn så att du faktiskt kan bidra till att skapa en mobbare...?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-06 22:03:16 följande:
    Jag förklarar ingenting, det finns som sagt olika orsaker och faktrorer som bidrar till att mobbning uppstår och att barn blir mobbare, men ofta med flera gemensamma nämnare. Men sanningen kvarstår, agar du ditt barn eller uppfostrar med andra maktbaserade metoder, är risken större att barnet använder likadana metoder moot andra. Och då har de lärt sig det av dig...
    men jag vill faktiskt veta vad du tror ang det jag skrev om snälla föräldrar som faktiskt skulle bli chockade om de visste vad deras barn gjorde..
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 22:10:00 följande:
    men jag vill faktiskt veta vad du tror ang det jag skrev om snälla föräldrar som faktiskt skulle bli chockade om de visste vad deras barn gjorde..
    Hur exakt menar du? Klart att föräldrar blir chockade och ledsna om deras barn kränker andra? Och de flesta föräldrar rannsakar nog sig själva i det läget, funderar på om eller vad de har gjort fel i sin uppfostran. Dock ,som jag sa, finns det många bidragande faktorer till mobbning, maktutövande i uppfostran är bara en. Man måste t ex också titta på i vilken miljö mobbningen uppstår, vilka relations- och maktstrukturer som finns.
  • Decnet

Måste faktiskt till viss del hålla med Majess eller vad nu namnet var..

Jag är först och främst helt emot barnaga på alla de sätt, MEN måste ändå säga att jag inte haft något problem med att gorma skiten och lyfta upp denne i linningen för att skrämma skiten ur denne om jag på något sätt kom på att ungen "mobbas" eller beter sig illa mot andra och det FYSISKT som PSYKISKT...

Jag hade förmodligen heller inte haft problem med att dumpa "ungen" (12 - 18) i bagageutrymmet och köra honom åt helvete för att dumpa honom där för att förstå vad "ensamhet" egentligen innebär och att offret som blev utsatt förmodligen känner samma sak inombords.. dagligen..

Jag hade förmodligen inte bankat skiten ur ungen.. men jag hade sett till att ungen skall vara beredd på det värsta om jag någonsin fick reda på att misstaget på ett eller annat sätt upprepades..

...tror jag..

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 20:04:41 följande:
    jag tror inte en välutbildad rektor som jobbat och brinner för arbete mot mobbing vet mindre än dig i den frågan faktiskt. Dessutom tror jag att mobbade barn o vuxna har den "snuttefilten" att mobbarna skulle må sämre som en slags skydd i själen,för att på ngt sätt väga upp att det faktiskt inte bara är dem som mår dåligt utan de som gör att dem mår dåligt mår ännu sämre....ett psykiskt försvar mot det oförståeliga:hur kan ngn göra mig detta? vad har jag gjort för att inte vara värd att bli vän med.!
    Jag har ingen uppfattning om denne rektors kunskap om mobbning. MEN om h*n är så införstådd i hur mobbning fungerar och de psykologiska aspekter bakom så vet denne person också att alla problem ett barn kan tampas med inte syns på ytan, med andra ord kan ett barn på piss utan att det syns på utsidan!
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:26:11 följande:
    Måste faktiskt till viss del hålla med Majess eller vad nu namnet var.. Jag är först och främst helt emot barnaga på alla de sätt, MEN måste ändå säga att jag inte haft något problem med att gorma skiten och lyfta upp denne i linningen för att skrämma skiten ur denne om jag på något sätt kom på att ungen "mobbas" eller beter sig illa mot andra och det FYSISKT som PSYKISKT... Jag hade förmodligen heller inte haft problem med att dumpa "ungen" (12 - 18) i bagageutrymmet och köra honom åt helvete för att dumpa honom där för att förstå vad "ensamhet" egentligen innebär och att offret som blev utsatt förmodligen känner samma sak inombords.. dagligen.. Jag hade förmodligen inte bankat skiten ur ungen.. men jag hade sett till att ungen skall vara beredd på det värsta om jag någonsin fick reda på att misstaget på ett eller annat sätt upprepades.. ...tror jag..
    tack! puh...
  • Mandi74

Vad kan jag säga.. väld löser inte våld, tvärtom våld föder våld.

Den dagen man saknar ord och låter nävarna snacka åt en, den dagen har man passerat alla gränser, oavsett ålder.

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 21:16:43 följande:
    mobbarna skall agas och nu menar jag faktiskt rena spöstraff!!! en dask på handen...nä nä nä...jag skiter rent ut sagt i vilka botten problem en mobbare kan tänkas ha,tar personen ut det genom mobbing-ja,då ska den ingen hjälp ha,flytta ungen,skapas det mobbing där med från dens sida-flytta igen och igen och igen så att den som mobbas tillslut mår så dåligt över alla flytten så att det kan äntligen räknas som lika mot vad den har gjort andra!!! öga för öga.tand för tand!
    Ja det lär ju verkligen hjälpa, slå på barn som mår dålig så mår de bättre! Jävligt smart uträknat...

Du borde hålla dig så långt ifrån allt vad mobbningsfrågor heter för med din attityd kommer du garanterat göra grymt mycket mer skada än nytta!