• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess

Dessutom krabbanoss så har jag ganska radikala åsikter även inne på mobbingforumet om hur dessa små sviniga elaka barn skall behandlas;)
    Kontentan:jag gillar snälla barn och vuxna men gärna med skinn på näsan (på rätt sätt):)

• Veladis
    majess skrev 2009-10-06 00:05:10 följande:
    Dessutom krabbanoss så har jag ganska radikala åsikter även inne på mobbingforumet om hur dessa små sviniga elaka barn skall behandlas;)Kontentan:jag gillar snälla barn och vuxna men gärna med skinn på näsan (på rätt sätt):)
    Och hur blir barnen sviniga och elaka?
    De föds sådana eller?

Märkligt att du å ena sidan säger att barn inte ska behöva mobbas och må dåligt, och i nästa andetag menar att barn som enligt dig bär sig illa åt saka skämmas, förödmjukas, förnedras, skrämmas, chockas, etc. Är det att må bra?
    Det är alltså inte OK att mobba någon, men helt OK att kalla barn sviniga, fula, elaka osv och slå på dem?  Det, om något kallar jag dubbelmoral.

Att visa barn respekt är att lära dem respekt. Sann "lydnad" bygger på ömsesidig respekt för varandra och för den gemensamma miljön och de gmenesamma reglerna. Inte på rädsla, skam, förnedring. Du kanske tycker att det är en pyss i havet med ditt enorma engagemang i mobbing och söta barn, men faktum är att det kan vara förödande för barnets självkänsla. Och utan självkänsla kan det gå åt skogen på många sätt.
    Tänker på sista versen i en tysk visa, ungefär:

"Små barn
    är så liten ryggrad
    får man aldrig kröka,
    brister då så lätt.
    Raka, klara människor
    vore ett så vackert mål.
    Sådana utan ryggrad
    finns det redan alltför många."
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-06 10:49:58 följande:
    Och hur blir barnen sviniga och elaka?De föds sådana eller?Märkligt att du å ena sidan säger att barn inte ska behöva mobbas och må dåligt, och i nästa andetag menar att barn som enligt dig bär sig illa åt saka skämmas, förödmjukas, förnedras, skrämmas, chockas, etc. Är det att må bra?Det är alltså inte OK att mobba någon, men helt OK att kalla barn sviniga, fula, elaka osv och slå på dem?  Det, om något kallar jag dubbelmoral. Att visa barn respekt är att lära dem respekt. Sann "lydnad" bygger på ömsesidig respekt för varandra och för den gemensamma miljön och de gmenesamma reglerna. Inte på rädsla, skam, förnedring. Du kanske tycker att det är en pyss i havet med ditt enorma engagemang i mobbing och söta barn, men faktum är att det kan vara förödande för barnets självkänsla. Och utan självkänsla kan det gå åt skogen på många sätt.Tänker på sista versen i en tysk visa, ungefär: "Små barnär så liten ryggrad får man aldrig kröka, brister då så lätt. Raka, klara människor vore ett så vackert mål. Sådana utan ryggrad finns det redan alltför många."
    jo men de barn som mobbas o bär sig illa åt det är ju dem jag ogillar! ingenting mer...
  • Maggis
    majess skrev 2009-10-05 21:00:12 följande:
    visst ok.Men det finns faktiskt ungar som är oerhört påfrestande att ha o göra med!och det är ju så att det oftast är deras föräldrar som sitter o flinar lite lamt o säger att han el hon har en liten period just nu,hi hi skrattar bort det och låter ungen fortsätta pilla sig i näsan för att sedan ta ex DITT glas o dricka ur medans mamman sitter där o ler lite fåningt o ger en tvärdum kommentar typ:nej men olle då!så får man väl inte göra...hihi goa du mammas lilla skrutt....dessa ungar spyr jag åt,FAST jag vet att det är deras föräldrars fel.men jag har sagt det innan i denna tråden,om en hund skiter på din gräsmatta och morrar åt dina barn då tycker du inte om den hunden fastän du vet att det är ägarnas fel att den är som den är....det hjälper iaf inte ,du gillar inte hunden bättre för det!
    Kanhända men jag sparkar inte hunden för det.
    I övrigt blir jag helt förskräckt över vissa av dina inlägg. Riktigt ledsen, faktiskt. Jag tycker att din syn på barn och barnuppfostran är horribel. Och nu tänker jag inte diskutera mer med dig.
    //Maggis
  • majess
    Maggis skrev 2009-10-06 17:22:38 följande:
    Kanhända men jag sparkar inte hunden för det.I övrigt blir jag helt förskräckt över vissa av dina inlägg. Riktigt ledsen, faktiskt. Jag tycker att din syn på barn och barnuppfostran är horribel. Och nu tänker jag inte diskutera mer med dig.
    det behövde du ju inte ens skriva...det hade räckt att ignorera inläggen....så diskutera vill du ju uppenbarligen iaf...
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 10:59:57 följande:
    jo men de barn som mobbas o bär sig illa åt det är ju dem jag ogillar! ingenting mer...
    Men du har aldrig funderat på varför de börjar mobba?
    Födda med en mobbargen eller?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-06 18:32:43 följande:
    Men du har aldrig funderat på varför de börjar mobba?Födda med en mobbargen eller?
    ja inte shutton vet jag men antagligen ngn kromosom för liet el för mycket plus att har dåliga föräldrar..... fast du tycker väl att man skall tycka synd om mobbarna oxå?? inte för att de är dumma utan för att "de vet ju inte bättre..." finns absolut INGA ursäkter att mobbas,vid den älder då barn/vuxna kan mobbas då vet dem ta mig fan vad dem gör!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-06 19:09:44 följande:
    ja inte shutton vet jag men antagligen ngn kromosom för liet el för mycket plus att har dåliga föräldrar..... fast du tycker väl att man skall tycka synd om mobbarna oxå?? inte för att de är dumma utan för att "de vet ju inte bättre..." finns absolut INGA ursäkter att mobbas,vid den älder då barn/vuxna kan mobbas då vet dem ta mig fan vad dem gör!
    Ja de vet vad de gör, men de har också en ORSAK till det de gör. Barn som mobbarn mår INTE bra av en eller annan orsak, att då mötas av hat och avsky från vuxna runt om kommer bara få dem att må sämre och högst troligt mobba ännu mer!
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 19:14:58 följande:
    Ja de vet vad de gör, men de har också en ORSAK till det de gör. Barn som mobbarn mår INTE bra av en eller annan orsak, att då mötas av hat och avsky från vuxna runt om kommer bara få dem att må sämre och högst troligt mobba ännu mer!
    jaa stackars dem.... säg det till de stackarna som går hem från skolan med ett ont hjärta och känner sig ensammast i hela världen!