• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Leoella
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:19:36 följande:
    Det var inte så jag menade, inser att det blev lite fel i inlägget. Det jag ville ha sagt bara var att jag inte vill ha en unge som inte vågar göra nått utan att fråga, och detta skrev jag just för att majess lyfte fram den egenskapen som nått ytterligt önskvärt. Hur du uppfostrat ditt barn har jag faktiskt inte läst mer än att du skrivit att du fått ett väluppfostrat barn utan aga och det räcker för mig! Sen är barn olika och vissa är mer försiktiga av naturen, men jag vill inte tvinga mitt barn till en sådan sits!
    INgen fara, som du ser härovan så tog jag det inte så personligt.

Jag har mest bara "varit" hittills, vår son är ju liten ännu.

Och, som sagt; det är nog mer det där "försiktig av naturen" som jag ville komma till med det jag skrev.
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:21:26 följande:
    Precis!Men sen verkar somliga inte fatta att det är skillnad på att bromsa ett barn som blir för framfusigt och att slå på det....
    visst går det alldeles utmärkt,men då måste man vara konsekvent
  • Leoella
    Plutteli skrev 2009-10-05 23:21:26 följande:
    Precis! Men sen verkar somliga inte fatta att det är skillnad på att bromsa ett barn som blir för framfusigt och att slå på det....
    Exakt!!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 23:20:43 följande:
    ok så det var inte du som ansåg att ditt barn kunde vara på golvet o tjoa o tjimma för att du minsann hade tid att leka med henne samtidigt som du umgicks???
    Ehm jo det gör jag, min unge är 14 månader och jag VILL inte ha hennes lekande i ett annat rum. Och om jag kan ta hand om henne OCH underhålla min gäst på samma gång så ser jag ärligt inte problemet?
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-05 23:22:44 följande:
    Eller begriplig.
  • Leoella
    majess skrev 2009-10-05 23:22:44 följande:
    Och om man inte kan vara det (alltså är en mjäkförälder) så är ditt recept att istället "daska"??

Jag fattar ingenting...

Måste gå och sova nu! Gonatt alla!!
  • Plutteli
    Leoella skrev 2009-10-05 23:22:15 följande:
    INgen fara, som du ser härovan så tog jag det inte så personligt. Jag har mest bara "varit" hittills, vår son är ju liten ännu. Och, som sagt; det är nog mer det där "försiktig av naturen" som jag ville komma till med det jag skrev.
    Ah bra, då förstår vi varandra
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 23:21:55 följande:
    oj vad vi ordbajsar här då för att snygga till det hela *asg*
    Tja, uppenbarligen behövdes det då det inte framgick vad jag menade!
  • majess
    Leoella skrev 2009-10-05 23:19:38 följande:
    Nej, då jag tolkade nog mer inlägget som en generell beskrivning, lite tillspetsad för att beskriva "motsatsen" till andra barn.Det känns litegrann som att du missuppfattat mig snarare än andra. Mitt barn är ingen liten timid varelse som inte hörs och syns. Han är dock inte LIKA framfusig som en del andra jämnåriga, speciellt inte i sällskap med andra barn. Han är dock väldigt snäll som personlighet, har inte funnits något "nypa", "bita" eller dylikt i honom (ännu...). (Härhemma är han kungen och vi hans tjänare.. han vill nog helst ha det så i alla fall. Ibland styr han oss mer än han borde få ... och ibland är vi bättre på föräldraskapet. Som människor fungerar.)
    jag har inte alls missuppfattat dig,mina barn är exakt lika din beskrivning, inte mjäkiga fega timida varelser utan rejäla killar som står på sig för rätt o fel och kräver medbestämmanderätt vilket de oxå får.men just det du skriver med att inte nypas,bitas ,rivas...exakt! o för mig tyder det på grundläggande god uppfostran.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 23:25:12 följande:
    jag har inte alls missuppfattat dig,mina barn är exakt lika din beskrivning, inte mjäkiga fega timida varelser utan rejäla killar som står på sig för rätt o fel och kräver medbestämmanderätt vilket de oxå får.men just det du skriver med att inte nypas,bitas ,rivas...exakt! o för mig tyder det på grundläggande god uppfostran.
    Aha, så då har jag en bra uppfostran ändå då
    För min dotter vill heller inte bita nypa eller slå andra barn..möjligen klappa dem lite på håret för att hon tycker det är mysigt, men bara om hon får!