• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 22:49:34 följande:
    Jag hade tagit ett snack med barnet, UTAN föräldrarnas inblandning till en start för att försöka luska ut VARFÖR barnet gör det den gör, vad som är problemet. Att ge sig på ungen rent fysiskt kan få tre möjliga utgångar: Mitt barn får betala vid första bästa tillfälle, Ett annat barn får betala vid första bästa tillfälle. Barnet som mobbat kommer för all framtid må sämre än vad som är vettigt för något barn att behöva må, och ev. självmord skulle ligga på mitt samvete vilket jag aldrig skulle vilja ta! Så, jag skulle göra allt i min makt för att hjälpa mobbaren att må bättre för att lämna sitt beteende och samtidigt stötta och hjälpa mitt barn och förklara varför jag gör som jag gör!
    men lägg av! tror du på allvar att DU skulle kunna göra ngn skillnad!!!!???? det första ungen skulle göra eftersom han/hon inte innan har vett på att bete sig på ett sjysst sätt är att smälla upp ett fuck you rätt i nyllet dra...eller bakom din rygg när du gått.....
    du är ju värre än prussiluskan,och hon var ju inte lite naiv.l
  • Decnet
    Plutteli skrev 2009-10-06 22:49:34 följande:
    Jag hade tagit ett snack med barnet, UTAN föräldrarnas inblandning till en start för att försöka luska ut VARFÖR barnet gör det den gör, vad som är problemet. Att ge sig på ungen rent fysiskt kan få tre möjliga utgångar: Mitt barn får betala vid första bästa tillfälle, Ett annat barn får betala vid första bästa tillfälle. Barnet som mobbat kommer för all framtid må sämre än vad som är vettigt för något barn att behöva må, och ev. självmord skulle ligga på mitt samvete vilket jag aldrig skulle vilja ta! Så, jag skulle göra allt i min makt för att hjälpa mobbaren att må bättre för att lämna sitt beteende och samtidigt stötta och hjälpa mitt barn och förklara varför jag gör som jag gör!
    Ok.. då vet jag..

Inte för att starta massa dispyter eller så, men var bara sugen på ett vetigt resonemang till "hur man får stopp på en mobbare"..

Vågar vi fortsätta "poneringen" med att han skiter stort stycke i dig och dina pedagogiska utlåtanden och ger din unge på käften dagen efter?
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:49:33 följande:
    Så alla som mobbas pratar ut om det på hemmaplan menar du?.. Aaah.. antar att pedofili-situationen är likadan då alla öppnar käften om att saker och ting är fel.. Det är också förmodligen därför dom uppmanar allmänheten till att RINGA eller ANMÄLA om dom misttänker att någon dom har nära till vän eller tycker om råkar illa ut av den enkla anledningen att personen där övergreppen är ett faktum inte VÅGAR... Men det är juh bara vad jag sett och hört..
    Bravo!!!!!! den satt som ett smäck:)
  • Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-06 22:49:33 följande:
    Så alla som mobbas pratar ut om det på hemmaplan menar du?.. Aaah.. antar att pedofili-situationen är likadan då alla öppnar käften om att saker och ting är fel.. Det är också förmodligen därför dom uppmanar allmänheten till att RINGA eller ANMÄLA om dom misttänker att någon dom har nära till vän eller tycker om råkar illa ut av den enkla anledningen att personen där övergreppen är ett faktum inte VÅGAR... Men det är juh bara vad jag sett och hört..
    Hur tror du man påverkas mentalt av att bli mobbad i två år och inte våga säga nått? Tror du man mår bra? Tror du man är som vanligt hemma, fast man inte mår bra?

Jag vet att jag i alla fall hade märkt på mina/våra barn om dom mådde dåligt.
  • Decnet
    Mandi74 skrev 2009-10-06 22:52:59 följande:
    Hur tror du man påverkas mentalt av att bli mobbad i två år och inte våga säga nått? Tror du man mår bra? Tror du man är som vanligt hemma, fast man inte mår bra?Jag vet att jag i alla fall hade märkt på mina/våra barn om dom mådde dåligt.
    Det hade du säkert märkt.. Det finns vissa som kan det.. Jag har även märkt på "min" grabb under advokathysterin med hans mamma att han mådde dåligt.. men kan du som förälder egentligen göra ett endaste skit om inte ungen vill ta emot hjälpen eller ens lyfta fingret i att förbättra sitt psykologiska plan?, dvs håller käft och inte talar om sitt problem... förmodligen inte.. Skall du tvångsvårda ungen?... Troligen inte.. Utan du kommer som känt faktum bara sitta där, och hoppas på att "nån gång" kommer säkert ungen öppna käften och tala om vad som är fel.. och under tiden ungen INTE vill att du skall göra något åt det, kan du i sin tur förvärra situationen tiofalt för den..

Den är juh min erfarenhet av ungar som inte vill tala.. och föräldrar som inget kan göra åt saken..
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 22:37:49 följande:
    men om de nu inte gjort ngt fel i sin uppfostran? och om dessa "stackars" mobbare nu enligt dig mfl anser att deras beteende kan härledas från dålig miljö så varför skulle då deras föräldrar bry sig?det är du som motsäger dig själv,för det finns faktiskt barn från en utmärkt uppväxtmiljö med bra värderingar och som MÅR BRA fast ÄNNU BÄTTRE när de får attackera ngn stackars liten som inget ont gjort!
    Men läs vad jag skriver! Jag tycker inte att det per automatik är synd om mobbarna, jag anser inte att det alltid kan härledas från dålig miljö, jag pekar på att mobbning kan bero på olika saker men att det ett större eller djupare problem än att ett barn är elakt mot ett annat barn bara för att. Något ligger bakom beteendet, och för att stävja mobbningen måste du först förstå detta faktum, sedan ta reda på roten till problemet (om det nu är uppfostran, en bokstavsdiagnos eller att Kalles hamster just avlidit och han kanaliserar sin sorg genom att slå på någon - you name it) och angripa själva roten. Annars blir du inte av med ogräset, om man ska använda en ganska ful liknelse. I vilket fall handlar det om känslor (främst kanske aggression) som kommer någonstans ifrån och relations- och maktstrukturer - det går inte att komma ifrån. Alltså, det är inte synd om mobbare per automatik, men deras beteende bottnar i något och vill man gå på djupet med att hindra mobbningen måste man gräva i det och inte bara "kapa" ogräset.

Och det är också så jag rent praktiskt skulle agera om mitt barn blev utsatt för mobbning. Jag skulle varken försvara mobbningen med att det är "synd" om mobbaren eller straffa mobbaren själv. Däremot skulle jag fightas som en ursinnig tigrinna med skolan, eller var nu mobbningen ägt rum, att de agerar direkt och hanterar det hela professionellt. Jag är redan nu en sådan mamma, som i förebyggande syfte kräver at få läsa alla handlingsplaner och likabehandlingsplaner.
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:52:03 följande:
    Ok.. då vet jag.. Inte för att starta massa dispyter eller så, men var bara sugen på ett vetigt resonemang till "hur man får stopp på en mobbare".. Vågar vi fortsätta "poneringen" med att han skiter stort stycke i dig och dina pedagogiska utlåtanden och ger din unge på käften dagen efter?
    o den med:) jag bara myser......
  • Mandi74
    majess skrev 2009-10-06 22:52:54 följande:
    Bravo!!!!!! den satt som ett smäck:)
    Japp.. han visste precis vad han gjorde när han delade ut den.

Vad kan man säga.. Grattis!
  • Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-06 22:56:04 följande:
    Det hade du säkert märkt.. Det finns vissa som kan det.. Jag har även märkt på "min" grabb under advokathysterin med hans mamma att han mådde dåligt.. men kan du som förälder egentligen göra ett endaste skit om inte ungen vill ta emot hjälpen eller ens lyfta fingret i att förbättra sitt psykologiska plan?, dvs håller käft och inte talar om sitt problem... förmodligen inte.. Skall du tvångsvårda ungen?... Troligen inte.. Utan du kommer som känt faktum bara sitta där, och hoppas på att "nån gång" kommer säkert ungen öppna käften och tala om vad som är fel.. och under tiden ungen INTE vill att du skall göra något åt det, kan du i sin tur förvärra situationen tiofalt för den.. Den är juh min erfarenhet av ungar som inte vill tala.. och föräldrar som inget kan göra åt saken..
    Jag hoppas för min skull, din skull och våra barn skull att vi aldrig behöver få dom problemen.

Hur vi löser dom då, återstå att se den dagen vi är där.. om vi hamnar där.
  • Veladis
    majess skrev 2009-10-06 22:49:34 följande:
    Tänka sig bara 22 år gammal o redan psykolog,pedagog,socialantropolog och dessutom lite av en allvetare...Rainman varning..
    Det kallas allmänbildning...