majess skrev 2009-10-06 22:37:49 följande:
men om de nu inte gjort ngt fel i sin uppfostran? och om dessa "stackars" mobbare nu enligt dig mfl anser att deras beteende kan härledas från dålig miljö så varför skulle då deras föräldrar bry sig?det är du som motsäger dig själv,för det finns faktiskt barn från en utmärkt uppväxtmiljö med bra värderingar och som MÅR BRA fast ÄNNU BÄTTRE när de får attackera ngn stackars liten som inget ont gjort!
Men läs vad jag skriver! Jag tycker inte att det per automatik är synd om mobbarna, jag anser inte att det alltid kan härledas från dålig miljö, jag pekar på att mobbning kan bero på olika saker men att det ett större eller djupare problem än att ett barn är elakt mot ett annat barn bara för att. Något ligger bakom beteendet, och för att stävja mobbningen måste du först förstå detta faktum, sedan ta reda på roten till problemet (om det nu är uppfostran, en bokstavsdiagnos eller att Kalles hamster just avlidit och han kanaliserar sin sorg genom att slå på någon - you name it) och angripa själva roten. Annars blir du inte av med ogräset, om man ska använda en ganska ful liknelse. I vilket fall handlar det om
känslor (främst kanske aggression) som
kommer någonstans ifrån och
relations- och maktstrukturer - det går inte att komma ifrån. Alltså, det är inte
synd om mobbare per automatik, men deras beteende bottnar i något och vill man gå på djupet med att hindra mobbningen måste man gräva i det och inte bara "kapa" ogräset.
Och det är också så jag rent praktiskt skulle agera om mitt barn blev utsatt för mobbning. Jag skulle varken försvara mobbningen med att det är "synd" om mobbaren eller straffa mobbaren själv. Däremot skulle jag fightas som en ursinnig tigrinna med skolan, eller var nu mobbningen ägt rum, att de agerar
direkt och hanterar det hela professionellt. Jag är redan nu en sådan mamma, som i förebyggande syfte kräver at få läsa alla handlingsplaner och likabehandlingsplaner.