Plutteli skrev 2009-10-06 23:04:50 följande:
Rainman? Nä, jag har bara iq 164-166 (beroende på test)...Hur som, jag har rätt mycket erfarenheter i mitt bagage trots min ringa ålder om 23 år. Min mamma och min gudmor är båda utbildade psykologer och har lärt mig en hel del, jag har själv utsatts för mobbning under 13 år, samt både fysisk och psykisk misshandel i hemmet, jag har läst pedagogik på universitet och då ingick även psykologikurser kring just mekanismerna vid mobbning osv. Jag läser mer eller mindre allt jag kommer över inom ett stort fält av ämnen, jag har arbetat med barn i utsatta situationer (barn till missbrukare, apatiska barn, mobbare och mobbade m.m.) osv. Så bara för att man är ung betyder det inte att man inget varit med om!Förresten, en liten fråga till dig: På ett av de läger jag varit med och anordnat samt varit ledare för var det vid ett tillfälle med ett barn som varit svårt mobbad under ca 2-3 år i skolan. Orsaken till att han skulle vara på lägret var just för att ge honom en chans att vistas bland barn som inte skulle döma honom och där inget våld skulle förekomma. På detta läger var han en av de äldre och största av deltagarna, och gissa vad som hände? Han såg en chans att få vara den som hade makten och blev en översittare utan dess like, han slog de yngre barnen, stal deras saker osv. osv. Hans mamma var med och skötte köket (hon ville inte lämna honom ensam) och hon gjorde INGET åt hans beteende med motiveringen att han haft det så jobbigt...så istället för att få en chans att nå denna kille och hjälpa han må bättre var vi tvunget att se på när han misshandlade de andra barnen utan tillstånd att göra nått! Detta barn hade tydligt lärt sig att den som är starkast bestämmer och gör vad han vill, vilket han praktiserade fullt ut! (Bla vägrade han även delta i de obligatoriska sysslor som alla andra barnen gjorde och slog den som försökte säga nått om det) Vad hade din lösning på detta varit? Barnet var ju en som blivit ordentligt mobbad under lång tid och enligt dig ska ha hjälp, men samtidigt förvandlades han själv till en mobbare av värsta sort och borde få spöstraff? Eller?
Nej DÄR tror faktiskt jag att det hade hjälpt att ta in pojken o prata med honom o få honom att relatera till hut han kände sig när han var mobbad!!! det tror jag hade funkat för att han VET hur det känns.
Men en mobbare som själv inte utsatts för den behandlingen kan man nog inte tala tillrätta på samma sätt för de har ingen djup sådan smärta att relatera till.
och förresten,en fråga utan elak mening bara nyfikenhet:du har ju sagt att dina föräldrar både misshandlat dig fysiskt och psykiskt och ändå sitter du o talar om hur mycket psykologi du lärt dig av din mamma psykologen? det går inte riktigt ihop...