• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • FridaochSamuel

Nej skulle jag inte göra, tycker också att man måste ha repekt för sina barn.... Men en knäpp på fingret om dom pillar på något farligt eller lite hårdare tag i armen om man är arg kanske kan va okey. Nu menar jag inte så barnet får blåmärke eller så... Men min son är 5 månader så inget är aktuelt ännu.... får se hur jag gör, men inte lå så barnen får ont i alla fall

• sunsed1

nej - människor stora eller små ska inte behöva använda fysisk kommunikation när man vill förmedla sina åsikter till någon, stor eller liten. Konstigt att många trots en lång lång evolution fortfarande använder sig av denna primitiva metod.

• Jamieolivia

Nej,jag skulle inte slå mitt barn, inte på nåt sätt. Att ta i armen kan jag tänka mig för att stoppa nåt otrevligt som händer (bärsärkargång i en affär eller ett utbrott på parkeringen). MEN ibland vågar jag knappt säga till mitt barn på skarpen. Folk tittar alltid på en så konstigt och anklagande. Sedan läser man ju på t ex FL om anonyma människor som frågar om de ska anmäla en mamma som sa till sin son på skarpen i affären till soc! Jösses. Jag blir livrädd....

• Izan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 13:54:12 följande:
    För att inget annat verkar fungera på just detta barnet. En dask är inte ett slag...
    är de du eller ditt barn som uppöever att en dask inte e ett slag. Hur vet du att de inte känner sej kränkt???? Har du verkligen tagit dej tid att reflektera att alla INKLUSIVE dina barn har egna uppfattningsförmågor och olika känslo nivåer???

En dask för dej kan vara ett mkt otrevlig slag för ditt barn!!!!!

Lär er tänka ur andras perspektiv å inte bara blicka in i hur ni själva känner!!!!
  • 5barnsmamman

Finns folk till allt!
    Okej att man blir arg och frustrerad på barnen ibland, men från det till att faktiskt slå dem är ju oändligt långt!!
    Bara föräldrar som inte har förmågan att klara upp ett gräl tar till detta!!
    Kan man inte klara upp olydiga barn på annat sätt ska man inga barn ha!!

Signe är här 28-4-09
  • sakoline

Man måste underskatta barn otroligt mycket om man tror att de bara kan lära sig genom slag... Det är väl sociala människor vi vill att de ska bli, inte stenålders dresserade björnar?

• Ledilnaan
    Izan skrev 2009-09-04 22:55:05 följande:
    är de du eller ditt barn som uppöever att en dask inte e ett slag. Hur vet du att de inte känner sej kränkt???? Har du verkligen tagit dej tid att reflektera att alla INKLUSIVE dina barn har egna uppfattningsförmågor och olika känslo nivåer??? En dask för dej kan vara ett mkt otrevlig slag för ditt barn!!!!! Lär er tänka ur andras perspektiv å inte bara blicka in i hur ni själva känner!!!!
    En dask i rumpan eller veta att man har strypit sin lillebror!? Jag tror han föredrar ett ev minne av att ha fått EN dask i rumpan framför att minnas att han ströp ihjäl sin bror.
  • Savina
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 23:36:18 följande:
    En dask i rumpan eller veta att man har strypit sin lillebror!? Jag tror han föredrar ett ev minne av att ha fått EN dask i rumpan framför att minnas att han ströp ihjäl sin bror.
    Bra tänkt... Jag ger dig dask i rumpan för att du ska lära dig att inte strypa din lillebror... En vinnande metod...
    Ena stunden värkar du stå för dask, medans i nästa var det en engångsförteelse... Hur känner du inför de egentligen??

O Judas, du måste va ett troll! annars, skaff hjälp!! För dina barns skull...
  • Pirog

Tycker aldrig det är ok att slå någon människa(förutom i självförsvar,vilket knappast är aktuellt när det gäller barn), finns ju anledning till varför det är förbjudet enligt lag om det så gäller litem eller stor.I övrigt älskar jag mina barn så fruktansvärt mycket att jag aldrig kan tänka mig att medvetet kränka dem eller göra dem illa

• Izan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 23:36:18 följande:
    Så du lär honom hellre att man löser våld med våld!!!
    Och att de är ok att använda det istället för sitt intullekt?

Min dotter la sej över halsen på vår lilla när hon va ca 2-3 månader, fick hon en dask. NEJ.
    Jag tog henne i handen satte mej i soffan och förklarade va som kunde hända och frågade om hon ville att nån gjorde så på henne! Hon har aldrig gjort om de och budskapet gick in mycket väl.

Behandla inte ditt barn som om de är din egendom, utan för den person den verkligen är.
    Det kan tänka och styra sina handlingar om det får rätt verktyg och kunskap hur man reder upp situationer man hmnar i!! och de utan slag hot å våld!