• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Ledilnaan

Min son har fått EN dask på rumpan, när han hade virat en sladd runt halsen på lillebror och höll på att strypa honom.

Jag har fått EN dask i rumpan av min mamma när jag var liten, inget jag ens kommer ihåg. Har respekt för både henne och min pappa. Min morfar har gett mig några örfilar och smisk på barrumpa, inte var jag rädd för honom för det.

• Hervor 1
    Judas skrev 2009-09-04 13:20:41 följande:
    Ja, jag håller med. Helt sjukt. Men det är väl kanske så dessa fiina lidingökvinnor gör.
    Då får man innerligt hoppas att en fiin kvinna som du själv anmälde detta övergrepp till socialtjänsten?
  • Judas
    Hervor 1 skrev 2009-09-04 13:36:08 följande:
    Då får man innerligt hoppas att en fiin kvinna som du själv anmälde detta övergrepp till socialtjänsten?
    Nej, varför skulle jag göra det?
  • MERlight
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 13:25:56 följande:
    Min son har fått EN dask på rumpan, när han hade virat en sladd runt halsen på lillebror och höll på att strypa honom. Jag har fått EN dask i rumpan av min mamma när jag var liten, inget jag ens kommer ihåg. Har respekt för både henne och min pappa. Min morfar har gett mig några örfilar och smisk på barrumpa, inte var jag rädd för honom för det.
    Jag känner lite som du, aga är inget jag vill sätta i system men vid vissa tillfällen då barnen gör något som är uppenbart en fara för dem själv eller andra så kan det krävas drastiska åtgärder. Se mitt inlägg 166, när jag slog min pojke på händerna.
    Inget är helt svart eller vitt.
  • hönamor

Är det lika ok tycker ni att min man örfilar mig om han anser att jag gjort nåt fel? Ni som nu tycker det är helt ok att örfila era barn.

• Ledilnaan
    MERlight skrev 2009-09-04 13:37:56 följande:
    Jag känner lite som du, aga är inget jag vill sätta i system men vid vissa tillfällen då barnen gör något som är uppenbart en fara för dem själv eller andra så kan det krävas drastiska åtgärder. Se mitt inlägg 166, när jag slog min pojke på händerna. Inget är helt svart eller vitt.
    Precis, inte sjutton smäller man till dem bara för att, utan en dask eller smäll på fingrarna när det är riktigt farligt kan ibland behövas för att markera.
    Min son la handen på den varma plattan en gång, för att känna om den var varm, vilket resulterade i blåsor på handen, han fick ingen smäll, såklart, för han hade redan lärt sig en läxa.
    Men när de gör något så farligt, så måste man markera.
  • Hervor 1
    Judas skrev 2009-09-04 13:37:05 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-09-04 13:36:08 följande: Nej, varför skulle jag göra det?
    Ja nä... varför skulle du göra det? *ironi*

Vad tror du händer med ett barn som blir bestraffat med lavemang? Hur tror du att ett sådant barn mår?

Vad är man för en människa som väljer att slå sina barn och som låter grova övergrepp passera obemärkt?
  • Judas
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 13:40:54 följande:
    Precis, inte sjutton smäller man till dem bara för att, utan en dask eller smäll på fingrarna när det är riktigt farligt kan ibland behövas för att markera.Min son la handen på den varma plattan en gång, för att känna om den var varm, vilket resulterade i blåsor på handen, han fick ingen smäll, såklart, för han hade redan lärt sig en läxa. Men när de gör något så farligt, så måste man markera.
    Exakt!
  • hönamor
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 13:40:54 följande:
    Precis, inte sjutton smäller man till dem bara för att, utan en dask eller smäll på fingrarna när det är riktigt farligt kan ibland behövas för att markera. Min son la handen på den varma plattan en gång, för att känna om den var varm, vilket resulterade i blåsor på handen, han fick ingen smäll, såklart, för han hade redan lärt sig en läxa. Men när de gör något så farligt, så måste man markera.
    Men varför måste man markera med slag? Jag har lärt bort mina barn från farliga saker utan att slå dem.
  • Ledilnaan
    hönamor skrev 2009-09-04 13:45:14 följande:
    Men varför måste man markera med slag? Jag har lärt bort mina barn från farliga saker utan att slå dem.
    För att inget annat verkar fungera på just detta barnet. En dask är inte ett slag...