• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • MERlight
    hönamor skrev 2009-09-04 13:45:14 följande:
    Men varför måste man markera med slag? Jag har lärt bort mina barn från farliga saker utan att slå dem.
    Jätte bra gjort av dig! Tyvärr lyckades inte jag med det, jag hade kanske gjort det om jag varit mer ihärdig. Men efter att han startade branden kände jag att han behövde känna att det inte var ok att starta plattan. Och han aldrig gjort det igen.
    Vill också poängtera att det här var enda gången jag varit fysisk i min bestraffning och jag hoppas också att det var sista gången.
  • ManaMi

Jag tror att den här personen bara är ute efter att få folk irriterade och/eller förbannade! Läste 4-5 sidor, blev först irriterad sen bara full i skratt, vilket skämt! Och OM du finns "på riktigt" lägg ner bara...då har du ändå inget här att hämta :)

• hönamor
    MERlight skrev 2009-09-04 13:55:25 följande:
    Jätte bra gjort av dig! Tyvärr lyckades inte jag med det, jag hade kanske gjort det om jag varit mer ihärdig. Men efter att han startade branden kände jag att han behövde känna att det inte var ok att starta plattan. Och han aldrig gjort det igen. Vill också poängtera att det här var enda gången jag varit fysisk i min bestraffning och jag hoppas också att det var sista gången.
    Egentligen inte dig jag är upprörd på. En gång kan vara ingen gång. Klart man inte vill ha en brand hemma eller att ett lillasyskon dör för att den store sitter på en kudde på huvudet eller va fan det nu kan gälla, men ts som verkar ta det som mer regel än engångsföreteelser för att lära bort beteenden, det tycker jag inte att det är ok.
  • hönamor
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 13:54:12 följande:
    För att inget annat verkar fungera på just detta barnet. En dask är inte ett slag...
    Men vad gör då dasken för nytta?
  • Ledilnaan
    hönamor skrev 2009-09-04 14:04:06 följande:
    Men vad gör då dasken för nytta?
    Den markerar, egentligen precis samma som att säga till, men när barnet gör något så farligt, så känns det "bättre" att markera ordentligt.
  • hönamor
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 14:08:43 följande:
    Den markerar, egentligen precis samma som att säga till, men när barnet gör något så farligt, så känns det "bättre" att markera ordentligt.
    Men det går väl att markera på hur många andra sätt som helst.
  • Hervor 1

Där orden tar slut tar nävarna vid är ju ett, i sammanhanget, passande uttryck. Våld är verkligen inget uttryck för intelligens och definitivt inte ett hälsosamt sätt att uttrycka en åsikt på!

Ni som förespråkar aga försvarar (givetvis) ert agerande efter bästa förmåga men det gör liksom ingen skillnad. Ni agar era barn och det är enligt lag förbjudet. Det står i föräldrabalken, bland annat, att barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Detta lever ni som föräldrar inte upp till då ni agar era barn förstår ni inte det?

• Registrerad

Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att aga är okej. Skulle ni tycka att det var okej om ert barn gick runt och slog andra människor? Ni visar ju bara att det är okej om ni slår ert barn.

Använder man sig av aga så är man inte mogen nog att vara förälder, det finns andra sätt att uppfostra ett barn på, inte genom hat. Det spelar ingen roll om det är en smäll på rumpan eller i ansiktet. Aldrig okej!

• hönamor
    Registrerad skrev 2009-09-04 14:31:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att aga är okej. Skulle ni tycka att det var okej om ert barn gick runt och slog andra människor? Ni visar ju bara att det är okej om ni slår ert barn. Använder man sig av aga så är man inte mogen nog att vara förälder, det finns andra sätt att uppfostra ett barn på, inte genom hat. Det spelar ingen roll om det är en smäll på rumpan eller i ansiktet. Aldrig okej!
    Exakt. Och jag har svårt att tänka mig att dessa förespråkare skulle säga till sin ledsna tonårsdotter när hon kommer hem o fått en smäll av pojkvännen att hon får skärpa till sig o göra som han vill då för o slippa bli slagen. Eller jag kanske har fel?