• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • SaramedM
    Liten2008 skrev 2009-09-27 15:47:37 följande:
    Så om vi vred tillbaka tiden till 1978 så skulle du tycka att det är okej ifall det nu är lagen du lutar dig mot som grund till ditt tycke?Att klappa till handen på ett barn som blivit tillsagd att ta bort handen flertalet gånger är inte att aga, det är att uppfostra så vi talar om äpplen och päron.Nej, jag är inte samma person som någon annan.Känner du dig ensam om att själv känna så eller varför undrar du?Det finns troligen föreningar med hemsidor om sånt, jag kan säkert hitta bra länkar ifall du och du vill ha.
    Jo det är aga, om du är så säker på att du har rätt så ta upp det med BVC nästa gång....

Min fråga är obesvarad, agade dina föräldrar dig?
  • SaramedM
    Liten2008 skrev 2009-09-27 11:13:50 följande:
    Du gissar helt fel och du visar ett människoförakt.Jag anser att du brister som den perfekta människan du försöker vara genom att kalla folk sjuka och idioter för att de/ uppfostrar barn på ett sätt du bestämt dig är fel för att det inte fungerade på dig mer än att känna agg.
    nej du visar ett förakt mot ditt barn eftersom du tror att aga är ett sätt att uppfostra
  • majess

Alltså,jag bara MÅSTE lägga mig i den här tråden...

Att slå sina barn är inte ok,men allt är ju oxå en tolkningsfråga....Att daska en bångstyrig unge på näven är INTE i mina ögon aga/slå sina barn,har själv arbetat inom IFO och vet mig till 99% veta att om en mor/far skulle göra det inför ögonen på barnavårdsnämnden så skulle INGA åtgärder vidtas! Man spanar efter de större "skurkarna" så att säga .....Att gå så bokstavligt kan man inte! Det jag kan tänka mig sker hemma hos dem som aldrig gör annat än höjer en liten röst till ett bråkigt barn är att de har ungar som resten av bekantskapskretsen fullständigt avskyr...ouppfostrade ,gapiga,gnälliga,eller stökiga som inte lyssnar på sina föräldrar för de vat att där får man inget annat än ett mjäkigt nej lilla vännen så får man väl inte göra......

• Liten2008
    SaramedM skrev 2009-09-27 16:12:27 följande:
    nej du visar ett förakt mot ditt barn eftersom du tror att aga är ett sätt att uppfostra
    Jag visar inget som helst förakt mot mitt barn.

Om det hade funnits fler folk som hade brytt sig om saker som är värda att bry sig om hade världen blivit så mycket bättre än vad den är idag.

Sila mygg och svälja kameler - det är vad ni gör.
  • SaramedM
    Liten2008 skrev 2009-09-27 17:59:59 följande:
    Jag visar inget som helst förakt mot mitt barn.Om det hade funnits fler folk som hade brytt sig om saker som är värda att bry sig om hade världen blivit så mycket bättre än vad den är idag.Sila mygg och svälja kameler - det är vad ni gör.
    På vilket sätt gör jag det? bara för att andra slår sina barn sönder och samma är det väl inte mer ok att du agar ditt barn=?
  • ump

Nej, jag slår inte min son. Jag älskar honom och skulle aldrig slå nån jag älskar.

• Plutteli

Skulle aldrig falla mig in, jag tror inte på förnedringsuppfostran. Det om något ger barn som gör uppror och/eller mår dåligt.

• krabbanoss
    majess skrev 2009-09-27 16:17:18 följande:
    Alltså,jag bara MÅSTE lägga mig i den här tråden... Att slå sina barn är inte ok,men allt är ju oxå en tolkningsfråga....Att daska en bångstyrig unge på näven är INTE i mina ögon aga/slå sina barn,har själv arbetat inom IFO och vet mig till 99% veta att om en mor/far skulle göra det inför ögonen på barnavårdsnämnden så skulle INGA åtgärder vidtas! Man spanar efter de större "skurkarna" så att säga .....Att gå så bokstavligt kan man inte! Det jag kan tänka mig sker hemma hos dem som aldrig gör annat än höjer en liten röst till ett bråkigt barn är att de har ungar som resten av bekantskapskretsen fullständigt avskyr...ouppfostrade ,gapiga,gnälliga,eller stökiga som inte lyssnar på sina föräldrar för de vat att där får man inget annat än ett mjäkigt nej lilla vännen så får man väl inte göra......
    För det första...
    De som blundar för barnmisshandel och jobbar inom IFO begår tjänstefel! Enkelt...
    Känns som det är rätt bra att du HAR arbetat inom IFO!

Vidare...
    Varför blir motsatsen till att slå sitt barn att vara mjäkig!? Menar du på allvar att det är så?? Isåfall är du ju int everklighetsförankrad, eller så använder du det resonemanget för att legitimera att man slår sitt barn!

Har man som förälder inga andra verktyg för att fostra och lära sitt barn än att slå ska man f*n inte vara förälder!
  • krabbanoss

Kan aldrig förstå hur man som förälder är funtad om man slår sitt barn!! Vad är det för fel på er??
    Spelar väl ingen som helst roll om det är lagligt eller olagligt, om soc skulle bry sig, eller inte...Man slår INTE sitt barn!!

"En liten lavett, dask på rumpan, knäpp på fingrarna osv" Kalla det precis vad ni vill, men det ändrar inget. Barnmisshandel är vad det är! Enkelt att förstå, eller??

Det ni missat är ju att det går alldeles utmärkt att uppfostra sitt barn UTAN att slå!! Testa och se!!
    Fast det är klart, det ställer högre krav på er som föräldrar än om ni väljer att tillrättavisa med att slå!
    Fixar ni det!?
    Om inte så är ni inte värda era barn, de valde inte att hamna hos människor som inte har förmågan att uppfostra utan aga!!

• majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 06:59:13 följande:
    För det första...De som blundar för barnmisshandel och jobbar inom IFO begår tjänstefel! Enkelt...Känns som det är rätt bra att du HAR arbetat inom IFO! Vidare...Varför blir motsatsen till att slå sitt barn att vara mjäkig!? Menar du på allvar att det är så?? Isåfall är du ju int everklighetsförankrad, eller så använder du det resonemanget för att legitimera att man slår sitt barn! Har man som förälder inga andra verktyg för att fostra och lära sitt barn än att slå ska man f*n inte vara förälder!
    Men oj oj oj vilka jätte tår jag visst råkade trampa på......
    Om du läser i tidningen att ngn har blivit misshandlad på gatan,är det första du tänker på då att personen i fråga har fått en dask på näven???
    Tror inte det. Och jag rekommenderar starkt att du läser vad jag började skriva i mitt inlägg.
    Att daska sitt barn på näven(vilket jag för övrigt faktiskt aldrig har gjort men har full förståelse för de som gör det...) är väl absolut INTE grund till att anse att ngn inte är värd sina barn?!? Det finns barn som far så fruktansvärt illa här i livet,med alkoholiserade /narkomaner till föräldrar,barn till människor som fullständigt ignorerar sina barn på alla fronter och lilla du sitter där på dina höga hästar och delar ut åsikter som jag förstår när jag läser ditt inlägg inte är förankrat i verklighetens problem för barn över huvudtaget!!
    Ta näsan från molnen och börja engagera dig i saker som verkligen behövs läggas energi på.