• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 14:54:00 följande:
    Om du inte kräver det så varför tar du ens upp det?Och som jag har sagt tidigare härinne,jag har själv aldrig daskat mina barn på ngt sätt men jag förstår dem som gör det.Samma gäller att jag aldrig har sagt att lavett eller smack på rumpan är ok.Tror själv inte att barn får ngra större men efter att ha fått en liten dask på handen...
    Varför jag tar upp det? För att du går på om att man kan använda daskar när "inget annat funkar" "när barnet hackat gaffeln i bordet sex gånger" osv. Då måste jag bara påpeka att jag har mött många barn i mitt yrke och mitt privatliv och att jag ändå aldrig varit i en situation där "ingenting annat funkar".
    Jag tror f ö defintivt att barn kan få men av att bli daskade. Betydligt högre risk än om man hjälper dem förstå vad som är fel, avleder dem eller provar någon av de andra 1000 möjligheterna som står till buds.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 14:59:46 följande:
    Varför jag tar upp det? För att du går på om att man kan använda daskar när "inget annat funkar" "när barnet hackat gaffeln i bordet sex gånger" osv. Då måste jag bara påpeka att jag har mött många barn i mitt yrke och mitt privatliv och att jag ändå aldrig varit i en situation där "ingenting annat funkar". Jag tror f ö defintivt att barn kan få men av att bli daskade. Betydligt högre risk än om man hjälper dem förstå vad som är fel, avleder dem eller provar någon av de andra 1000 möjligheterna som står till buds.
    Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...
    Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 14:59:15 följande:
    Nä,absolut inte...men man kan ju anse att den som är barnpedagog skall begripa det men inte bara det utan även andra saker som ingår i att ta hand om andras barn på tex dagis,såsom att se till att de har ytterkläder på sig ordentligt......det ingår ju också i barnaga.....läs själv vad valadis skrev från vår kära lagbok,tillfogar sjukdom.......
    Sjukdomar får man av virus och av bakterier, inte av för lite/för mycket kläder.
    Att du tycker förhållandena på svenska förskolor är dåliga har dock inte så mycket med om aga är rätt eller fel att göra.Men självklart kan även förskolepersonal göra sig skyldiga till vanvård och misshandel, även om det oftast sker i hemmet av barnets huvudvårdare.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 15:04:05 följande:
    Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
    Men du, du har ju ingen aning om hur jag specifikt sköter mitt yrke, eller hur?
    Lämna den diskussionen därhän innan det kommer till allavalriga personangrepp och kom med vettiga relevanta argument för din åsikt istället. Att aga skulle vara OK för att svenska förskolepedagoger är dåliga på att klä barn är liksom inte...riktigt relevant.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 15:06:23 följande:
    Sjukdomar får man av virus och av bakterier, inte av för lite/för mycket kläder.Att du tycker förhållandena på svenska förskolor är dåliga har dock inte så mycket med om aga är rätt eller fel att göra.Men självklart kan även förskolepersonal göra sig skyldiga till vanvård och misshandel, även om det oftast sker i hemmet av barnets huvudvårdare.
    Ja ja...men du vet väl också en ganska grundläggande faktor,det är INTE nyttigt för ett barn att vara ute utan tillräckligt med kläder på kroppen!
    Jag är själv ssk så jag vet mycket väl vad som orsakar förkylningar...
    Och med mina angrepp på dagis personal så menar jag bara att man kan inte ena sekunden tala för en sak som skall skötas så pedagogiskt så,för att i nästa missköta andra lika viktiga åtaganden...lite kasta sten i glashus...
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 15:04:05 följande:
    Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
    !!!!! Menar du att du tycker man ska införa aga i förskolan för att få barnen att klä på sig ordentligt?!
    //Maggis
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 15:12:21 följande:
    !!!!! Menar du att du tycker man ska införa aga i förskolan för att få barnen att klä på sig ordentligt?!
    Nä verkligen inte!!!
    Detta besvarar jag inte ens...läs mina inlägg,och med det senaste menade jag bara att man skall sköta ALLA åtaganden och inte leka moral kärring om man i nästa sekund kan missköta barn på andra sätt.
  • majess

För att få barnen att klä på sig krävs fröknar som hjälper dem....

• Veladis
    majess skrev 2009-09-28 15:11:39 följande:
    Ja ja...men du vet väl också en ganska grundläggande faktor,det är INTE nyttigt för ett barn att vara ute utan tillräckligt med kläder på kroppen!Jag är själv ssk så jag vet mycket väl vad som orsakar förkylningar...Och med mina angrepp på dagis personal så menar jag bara att man kan inte ena sekunden tala för en sak som skall skötas så pedagogiskt så,för att i nästa missköta andra lika viktiga åtaganden...lite kasta sten i glashus...
    Om vi ska fortsätta använda liknelser så är det snarare så att du famlar efter halmstrån - i helt galen tunna...
    Du menar alltså att alla 84 000 förskolepedagoer inte kan uttala sig om barnaga för att de missköter sina åttaganden. Eller att jag inte kan uttala mig om barnaga eftesom jag missköter mina åtaganden? Och det vet du eftersom jag är förskollärare och "enligt vad du har hört om dagis idag" är jag då per automatik dålig på att klä på barn ordentligt med kläder...?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 14:18:42 följande:
    Nej självklart är det inte så att det ena är ok för att vissa saker är värre. Vad jag däremot tycker är att det överfokuseras så negativt på ngt som att daska ett barn på handen (och med daska menar jag inte att drämma till så man storknar...) Visst det kan vara förödmjukande,men det lär också barnet att det finns neg känslor kopplat med att tex måla på tapeterna eller hacka med en gaffel i bordet,det lär dem att det fanns trista konsekvenser av att göra så och därför gör dem oftast inte det mer. Som Pavlovs hundar... Att enbart säga till barn hade ju i den bästa av världar varit underbart,helst om de hade lyssnat redan efter första tillsägelsen...men nu är det ju inte så med barn,och om barnet inte har fattat att det inte är ok att tex hacka i bordet efter 6 tillsägelsen,vad skulle du göra då??? För ärligt talat tror jag verkligen inte att ngn som håller med mig här inne anser att man väljer att daska barnet på handen med en gång,utan det blir ju ett alternativ när det andra inte funkar.
    Vad säger att barnet slutar efter en dask på handen? Vad blir nästa steg? En hårdare dask? Ett nyp? Drag i örat? Slag i ansiktet?

Beroende på barn så är man ju helt olika i sitt sätt att ta "slag", vissa kuvar sig direkt, andra barn blir ännu trotsigare!

All form av våld mot barn oavsett hur hårt/löst det är är förkastligt, spec. som det gärna går över styr till sist...