• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Veladis

Den som tillfogar någon smärta (eller kroppskada, sjukdom eller försätter ngn i vanmakt) kan dömas för misshandel enligt svensk lag, Brottsbalken 3 kap 5 §
    Barnmisshandel innebär att ett barn utsätts för våld, kränkning eller vanvård av en vuxen.
    Att en förälder, lärare eller dylikt daskrar ett barn är både våld och kränkning.
    Aga betyder kroppsbestraffning i uppfostrande syfte och barnaga går alltså in under misshandel.

Nyttig läsning : http://www.regeringen.se/sb/d/186/a/2779

• SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 14:23:17 följande:
    No shit???
    all fysisk bestraffning är aga
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 14:18:42 följande:
    Nej självklart är det inte så att det ena är ok för att vissa saker är värre.Vad jag däremot tycker är att det överfokuseras så negativt på ngt som att daska ett barn på handen (och med daska menar jag inte att drämma till så man storknar...)Visst det kan vara förödmjukande,men det lär också barnet att det finns neg känslor kopplat med att tex måla på tapeterna eller hacka med en gaffel i bordet,det lär dem att det fanns trista konsekvenser av att göra så och därför gör dem oftast inte det mer.Som Pavlovs hundar...Att enbart säga till barn hade ju i den bästa av världar varit underbart,helst om de hade lyssnat redan efter första tillsägelsen...men nu är det ju inte så med barn,och om barnet inte har fattat att det inte är ok att tex hacka i bordet efter 6 tillsägelsen,vad skulle du göra då???För ärligt talat tror jag verkligen inte att ngn som håller med mig här inne anser att man väljer att daska barnet på handen med en gång,utan det blir ju ett alternativ när det andra inte funkar.
    Jag är förskollärare med pedagogisk utbildning och det finns inte ett enda barn jag har mött under min yrkeskarriär eller privatperson där "ingenting annat har funkat". Våld är ingen utväg, våld är fel, oavsett om det är ringa våld!
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 14:31:13 följande:
    Jag är förskollärare med pedagogisk utbildning och det finns inte ett enda barn jag har mött under min yrkeskarriär eller privatperson där "ingenting annat har funkat". Våld är ingen utväg, våld är fel, oavsett om det är ringa våld!
    Vad man läser i tidningar nu för tiden och även vissa trådar här inne är ju hur dåligt saker sköts från dagis nu förtiden så ursäkta mig att jag inte bugar för din sk expertis.
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 14:36:15 följande:
    Vad man läser i tidningar nu för tiden och även vissa trådar här inne är ju hur dåligt saker sköts från dagis nu förtiden så ursäkta mig att jag inte bugar för din sk expertis.
    man behöver v'äl inte vara utbildad för att begripa att aga är fel ?
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 14:36:15 följande:
    Jag kräver inte att du ska buga åt något håll, jag vill bara att du ska förstå att det är fel att slå barn, att det finns 1000 andra utvägar.
  • Maggis

Aga går fetbort.
    Jag ser inte en enda vinst med att ge sina barn en smack på rumpan eller en "lavett" när de gör fel. Inte bara för att det är kränkande utan också för att jag vill kunna motivera dem till att inte slå sina vänner. Jag vill kunna föregå med gott exempel i hur man bemöter sina medmänniskor och det gör jag inte om jag slår mina barn. Vidare så är det olagligt. Det verkar som att många missar den detaljen.

Att inte aga sina barn innebär inte att de får göra som de vill eller att man är släpphänt eller curlar dem. Det innebär bara att man uppfostrar dem på ett annat, bättre sätt. Våld kan aldrig vara bättre än inget våld.

//Maggis
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 14:40:18 följande:
    Jag kräver inte att du ska buga åt något håll, jag vill bara att du ska förstå att det är fel att slå barn, att det finns 1000 andra utvägar.
    Om du inte kräver det så varför tar du ens upp det?
    Och som jag har sagt tidigare härinne,jag har själv aldrig daskat mina barn på ngt sätt men jag förstår dem som gör det.
    Samma gäller att jag aldrig har sagt att lavett eller smack på rumpan är ok.
    Tror själv inte att barn får ngra större men efter att ha fått en liten dask på handen...
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 14:39:55 följande:
    man behöver v'äl inte vara utbildad för att begripa att aga är fel ?
    Nä,absolut inte...men man kan ju anse att den som är barnpedagog skall begripa det men inte bara det utan även andra saker som ingår i att ta hand om andras barn på tex dagis,såsom att se till att de har ytterkläder på sig ordentligt......det ingår ju också i barnaga.....läs själv vad valadis skrev från vår kära lagbok,tillfogar sjukdom.......