Aga?
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Nej aga är inte ok.
Den som tillfogar någon smärta (eller kroppskada, sjukdom eller försätter ngn i vanmakt) kan dömas för misshandel enligt svensk lag, Brottsbalken 3 kap 5 §
Barnmisshandel innebär att ett barn utsätts för våld, kränkning eller vanvård av en vuxen.
Att en förälder, lärare eller dylikt daskrar ett barn är både våld och kränkning.
Aga betyder kroppsbestraffning i uppfostrande syfte och barnaga går alltså in under misshandel.
Nyttig läsning : http://www.regeringen.se/sb/d/186/a/2779
Aga går fetbort.
Jag ser inte en enda vinst med att ge sina barn en smack på rumpan eller en "lavett" när de gör fel. Inte bara för att det är kränkande utan också för att jag vill kunna motivera dem till att inte slå sina vänner. Jag vill kunna föregå med gott exempel i hur man bemöter sina medmänniskor och det gör jag inte om jag slår mina barn. Vidare så är det olagligt. Det verkar som att många missar den detaljen.
Att inte aga sina barn innebär inte att de får göra som de vill eller att man är släpphänt eller curlar dem. Det innebär bara att man uppfostrar dem på ett annat, bättre sätt. Våld kan aldrig vara bättre än inget våld.