• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 15:53:05 följande:
    Tror snarare att de har föräldrar som skulle satt gränser från start när barnen väl börjat göra sådant de inte får. Känner ett barn i min närhet som fått en dask mer än en gång och för varje dask har han blivit mer och mer rebellisk och gett sig fan på att göra allt för att irritera sina föräldrar och sin omgivning... Jag var personligen åt det hållet också som barn, ingen dask i värden fick mig att lyda mer, tvärt om. För varje dask så gjorde jag mer och mer tvärt om mot vad jag fick och började även ljuga om mer eller mindre allt inför mina föräldrar osv...
    Jag är inte sämre än att jag kan hålla med.Du har ett vettigt argumentation sätt! Jag vet att det lika väl kan slå fel,du har rätt,men ibland så ser man dessa som du har rätt i ouppfostrade barn från strat...göra de mest dumma saker,som man liksom bara inte kan fatta att föräldern står ut med!! och ofta men inte alltid kommer det ett trött jaja gumman så är inte snällt,och barnet fortsätter som om det inte ens hört,och eftersom jag är en ärlig människa som säger vad jag tycker och tänker så kan jag med en gång säga att de barnen,eftersom de inte är mina,kan jag ibland tycka att om deras föräldrar brustit så mycket i starten så borde ngnting lite mer drastiskt ske för att få barnet att Stopp!!Nu är det nog! Inte så drastiskt som slå dem,men en liten dask på handen...
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 15:23:02 följande:
    Nä verkligen inte!!! Detta besvarar jag inte ens...läs mina inlägg,och med det senaste menade jag bara att man skall sköta ALLA åtaganden och inte leka moral kärring om man i nästa sekund kan missköta barn på andra sätt.
    Om du nu inte menar det så är det ett rätt knepigt sätt att uttrycka sig på. Inte tusan behöver man missköta sina åtaganden av den enda anledningen att man inte vill aga ett barn. I övrigt så har du väl knappast en enda susning om hur just Veladis eller landets övriga förskolepedagoger sköter sitt arbete. Så det känns oerhört märkligt att anklaga någon för att vara en moralkärring som missköter sitt arbete baserat på det enda faktum att den personen inte accepterar barnaga. Vilket jag, för övrigt, helt håller med henne om. Det ingår inte förskolepersonalens plikter att tillrättavisa barnen med kroppsbestraffning och det är dessutom olagligt. Och en dumboms utväg.

Dessutom så blir det lite roligt när du skriver att du inte ens besvarar mitt inlägg när det är just det du gör.
    //Maggis
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 16:04:43 följande:
    Jag är inte sämre än att jag kan hålla med.Du har ett vettigt argumentation sätt! Jag vet att det lika väl kan slå fel,du har rätt,men ibland så ser man dessa som du har rätt i ouppfostrade barn från strat...göra de mest dumma saker,som man liksom bara inte kan fatta att föräldern står ut med!! och ofta men inte alltid kommer det ett trött jaja gumman så är inte snällt,och barnet fortsätter som om det inte ens hört,och eftersom jag är en ärlig människa som säger vad jag tycker och tänker så kan jag med en gång säga att de barnen,eftersom de inte är mina,kan jag ibland tycka att om deras föräldrar brustit så mycket i starten så borde ngnting lite mer drastiskt ske för att få barnet att Stopp!!Nu är det nog! Inte så drastiskt som slå dem,men en liten dask på handen...
    Men det är ju föräldern som brustit i sitt uppdrag att vägleda barnen - så varför ska barnet straffas?
    "Tyvärr, lilla Kajsa, din mamma&pappa har inte visat dig hur man ska vara mot andra människor, så nu måste vi daska dig lite!"

Vad lär det barnet, menar du?
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:00:45 följande:
    Det finns INGET barn som behöver en dask!!! Du säger det ju själv - du älskar dina barn, och dem man älskar slår man inte. Och dina vänners barn - älskar inte föräldrarna dem? Varfö inte stötta dem i deras föräldraskap istället för att lägga över problemet till barnen och straffa dem?

Jag tog upp mitt yrke eftersom jag har möter och har mött många barn som burit sig åt på alla möjliga sätt, men det har aldrig varit aktuellt med slag, daskar etc eftersom det finns 1000 andra möjligheter att få barnen på "rätt köl" med ett oönskat beteende eller dylikt. Det är f ö inget man behöver pedagogisk utbildning för att kunna inse (hoppas jag), men jag tog upp mitt yrke i syfte att visa att jag har mött så många barn där konflikter har kunnat lösas på så många andra sätt.
    Jo det finns faktiskt barn som behöver en dask,men bara en!
    När jag var liten hade jag en dagmamma som la peppar på tungan på ett barn i vår grupp för att hon hade bitit ett annat barn,den ungen bet ALDRIG någon igen,vi möttes i vuxen ålder och hon sa till mig att hon aldrig glömde det,men att det var BRA enligt henne,för det sista hon ngnsin gjorde var att bita ngn....denna kvinna har i övrigt inga men ooch är dessutom hur trevlig,välartad som helst och hade två underbara flickor på 3 och 5 år som uppförde sig exemplariskt.
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:06:27 följande:
    Om du nu inte menar det så är det ett rätt knepigt sätt att uttrycka sig på. Inte tusan behöver man missköta sina åtaganden av den enda anledningen att man inte vill aga ett barn. I övrigt så har du väl knappast en enda susning om hur just Veladis eller landets övriga förskolepedagoger sköter sitt arbete. Så det känns oerhört märkligt att anklaga någon för att vara en moralkärring som missköter sitt arbete baserat på det enda faktum att den personen inte accepterar barnaga. Vilket jag, för övrigt, helt håller med henne om. Det ingår inte förskolepersonalens plikter att tillrättavisa barnen med kroppsbestraffning och det är dessutom olagligt. Och en dumboms utväg. Dessutom så blir det lite roligt när du skriver att du inte ens besvarar mitt inlägg när det är just det du gör.
    Ja,visst gjorde jag.iaf....kanske för att du verkade ha svårt att fatta annars.
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 16:10:19 följande:
    Jo det finns faktiskt barn som behöver en dask,men bara en! När jag var liten hade jag en dagmamma som la peppar på tungan på ett barn i vår grupp för att hon hade bitit ett annat barn,den ungen bet ALDRIG någon igen,vi möttes i vuxen ålder och hon sa till mig att hon aldrig glömde det,men att det var BRA enligt henne,för det sista hon ngnsin gjorde var att bita ngn....denna kvinna har i övrigt inga men ooch är dessutom hur trevlig,välartad som helst och hade två underbara flickor på 3 och 5 år som uppförde sig exemplariskt.
    Vi kan säkert be förskolläraren om någon mindre elak metod som får barn att sluta bitas... Fy att få peppar på tungan :(
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:06:58 följande:
    Men det är ju föräldern som brustit i sitt uppdrag att vägleda barnen - så varför ska barnet straffas?"Tyvärr, lilla Kajsa, din mamma&pappa har inte visat dig hur man ska vara mot andra människor, så nu måste vi daska dig lite!"Vad lär det barnet, menar du?
    Ja men vad lär det barnet att inte göra det då??? Att fortsätta?? och sedan kommer det till förskolan och skolan och får så mycket stryk för det har trott sig kunna bete sig hur som helst utan konsekvenser innan....
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:04:43 följande:
    Jodå, har som sagt själv barn i omgivningen som verkligen är ouppfostrade och mer eller mindre klättrar på väggarna i sina försök att ställa till bråk.
    Det som funkat där i många fall är införandet av tydliga ramar. Och straff som känns utan att vara fysisk, dvs. att om barnet tex. cyklat som en idiot så har man plockat bort cykeln. Har barnet missbrukat datorn, ingen dator osv osv. I början har gränserna testas hårt men allt eftersom föräldrarna inte ändrat sig har de fått en mycket mer harmonisk tillvaro. En av de jag känner tog sig till sist tid att kolla upp sin son på 11 år och det visade sig att hans problem faktisk bestod av grav ADHD som förvärrades då föräldrarna var okonsekventa i sin uppfostran. Den killen är ett helt nytt barn nu när han får medicin för att tämja sina problem och föräldrarna fått hjälp med att sätta upp regler och ramar samt lämpliga bestraffningar (i hans fall inverkar olydnad på hans veckopeng och tv tid.)
  • majess

Stryk av andra kamrater menar jag givetvis!!!(så inte ngn rabiat rödstrumpa hittar på ännu en anledning att misstolka och hetsa upp sig...)

• Veladis
    majess skrev 2009-09-28 16:13:56 följande:
    Ja men vad lär det barnet att inte göra det då??? Att fortsätta?? och sedan kommer det till förskolan och skolan och får så mycket stryk för det har trott sig kunna bete sig hur som helst utan konsekvenser innan....
    Så att daska barnet är det enda sättet att få det att sluta uppföra sig illa, menar du?