• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • enny signatur
    jaghopparhögt skrev 2009-09-17 14:13:50 följande:
    Jo absolut, läkare, ingenjörer, ekonomer, sjuksköterskor, jurister, översättare osv behövs. Men knappast humanist flummet.
    Nej för lärare är nog överflödigt, det visas tydligt när det inte hjälper att de finns...
  • jaghopparhögt
    enny signatur skrev 2009-09-17 15:35:30 följande:
    Nej för lärare är nog överflödigt, det visas tydligt när det inte hjälper att de finns...
    Lärare är inget humanistflum.
  • Anonym

Vad är

jaghopparhögt skrev 2009-09-17 14:39:33 följande:
    Vad är deras bidrag till samhället då?Det är fel för att det är skattebetalarna som får betala för att de ska kunna sitta hela dagarna och analysera allt på ett "djupare plan" medan vi andra måste jobba.
    Vilka utbildningar menar du för att vara mer exakt?
  • Anonym

jaså, räknar du bara lärare i naturvetenskapliga ämnen då?
    pedagogiken i sig faller annars under humanistflummet.

jaghopparhögt skrev 2009-09-17 15:37:27 följande:
  • Anonym (Medea)

Jag skulle tyckt det var tråkigt. Jag vill ha intellektuell stimulans i förhållandet. Som du säger kunna prata om filosofi, samhälle, politik, etc. Både för att jag själv gillar att diskutera och analysera händelser och företeelser, och för att jag tycker det är intressant att höra andras åsikter.

Kanske finns det kurser, studiecirklar, bokklubbar etc som du kan gå med i, så att du kan få känna både att du får bidra med din bildning, och får ta del av andras?

Men att inte få det på hemmaplan skulle jag som sagt tycka var svårt....

• jaghopparhögt
    Anonym skrev 2009-09-17 15:52:42 följande:
    jaså, räknar du bara lärare i naturvetenskapliga ämnen då? pedagogiken i sig faller annars under humanistflummet.
    Nej jag räknade lärare i osv.
  • Anonym

"osv"?

jaghopparhögt skrev 2009-09-17 16:30:55 följande:
    Nej jag räknade lärare i osv.
  • enny signatur
    jaghopparhögt skrev 2009-09-17 15:37:27 följande:
    Det räknas som humanism mig veterligt. Och helt klart beror de tju på lärare i vad? Religion, svenska, engelska osv är verkligen "humanistflum".

Psykologi tycker du bara är överflödigt *undrar*?
  • Anonym

Vad det var svårt att svara på vad som inräknas i "humanistflumm" Vet du inte själv vad du avser?

Svar på tråden Min man är så trög!