• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • Diva

Spelar roll att TS vill diskutera just diskutera filosofi och politik. Det verkar sticka i folks ögon. Och spelar roll vad hon har för utbildning, ska hon inte skriva ut det så det inte ska göra folk upprörda?
    Låt oss säga att hon vill diskutera mode och inredning istället då, och hennes man är fullkommligt ointresserad. Han gillar helt andra saker. Faktum är att ts och hennes man saknar gemensamma intressen och sån kan absolut ta kol på en relation och kan dessutom vara otroligt svårt att "lösa". Det är väll snarare det som är problemet, inte att ts skiter fullkommligt i Jante vilket jag uppskattar. (Ts, sitt kvar på hästen, alltid retar det nån uppenbart...)

Och VARFÖR ger man rådet att skaffa barn i en relation som uppenbart är dålig??! Med det märkliga uttalandet att "fjanta runt och diskutera artiklar och göra karriär blir sekundärt då man får familj". Vad hemskt om alla som blev föräldrar skulle gå upp i det så fullkommligt att alla ens tidigare intressen blir "fjanterier" och ointressanta... Visst blir det sekundärt men inte tusan ointressant. Och ska det läggas på barnens axlar att kompensera flr mamma och pappas brist på gemensamma intressen? Jag hoppas väldigt få anammar det resonemanget.

• vaniljsemlan36

Anonym (Uppblåst?) skrev 2009-09-16 19:39:33 följande:

Jag har varit med om det. Gjorde min "lilla klassresa" och under de åren växte jag enormt som människa. Min sambo och fadern till vårat barn var outbildad och dessutom fruktansvärt anti allt vad utbildning heter, och mycket bakåtsträvande. Saknade det intellektuella utbytet redan innan jag började utbilda mig, men så småningom blev det helt outhärdligt att inte kunna ha en vettig diskussion med människan. Tillslut lämnade jag honom.Jag är en väldigt jordnära människa, och är från arbetsklassen, även om jag är högutbildad. Den högre societeten passar inte mig, men jag vill omge mig med människor med intelligens och ambition. Människor som strävar framåt, som möter livet med nyfikenhet. En man som enbart släpat sig igenom gymnasiet för att han blev tvingad av föräldrarna, och jobbar år efter år på något trist jobb bara för pengarna, aldrig har läst en bok, och inte är intresserad av något djupare än fotboll kommer aldrig att kunna intressera mig. Vad finns då att bli intresserad av..? Ett vackert skal utan innehåll, kanske. Håller inte i längden.
    precis mitt i prick!
  • Diva
    vaniljsemlan36 skrev 2009-09-17 10:53:45 följande:
    Anonym (Uppblåst?) skrev 2009-09-16 19:39:33 följande:
    precis mitt i prick!
    Håller med!
  • FaberCastell
    Spartacus skrev 2009-09-17 09:39:27 följande:
    till att börja med så kräks jag lite på människor som ser sig själva som intelligenta såsom du gör
    Hade det varit annorlunda om TS hade klassat sig själv som "sportigare" än sin man och skrivit att hon saknade någon att träna med och diskutera kost och näringslära med? Förmodligen.

I Sverige är det numera fult att vara duktig i allt som handlar om intellektuella förmågor. Det är fritt fram för speciella idrottsprogram i skolan men t ex matteprogram kallas för elitutbildningar vilket av någon anledning är fult att ha.

Det här landet är på väg att bli ett land där idealet är att vara fet och dum. Då är man som alla andra och det är det finaste man kan vara i Sverige.
  • Anonym (Dr SJL)
    Spartacus skrev 2009-09-17 09:39:27 följande:
    till att börja med så kräks jag lite på människor som ser sig själva som intelligenta såsom du gör ts! bara för att man är välutbildad eller intresserad av politik, filosofi eller psykologi betyder det inte att man är smartare än andra!
    Eeeh... jo, om man vet något om saker och är välutbildad så betyder det *oftast* att man är smartare än medelsvensson.
    Däremot kan jag hålla med om att det inte automatiskt betyder att man är en "intressant" eller "attraktiv" person. En del människor behöver mental stimulans, en del behöver det inte, så enkelt är det.

Varför ser folk det som så fult att någon har insett att de är mer "brainy" än sin partner?? Varför blir vissa så provocerade av att någon ser sig själv som intelligent??
    Jag blev själv mobbad genom hela min skolgång för mina höga betyg och för att jag nästan alltid fick alla rätt på proven. Till och med mina klasskamraters föräldrar gav sig på mig, förbjöd sina barn att umgås med mig, ringde om kvällarna och sade åt mig och mina föräldrar att om jag inte slutade vara så "duktig" så skulle de se till att jag blev tvungen att byta skola... Gissa om jag fick dålig självkänsla (vilket fortfarande skapar stora problem för mig, har enormt svårt att lita på andra människor och tycker i stort att jag är totalt värdelös).
    När jag kom till universitetet var det en stor lättnad när jag äntligen fick känna mig medioker. Varför ska det behöva vara så? Varför är det inte tillåtet att vara intelligent?
  • Trynträ

En jag känner har fotografiskt minne men inte blev hon nåt för det inte. Fick femmor i alla ämnen. Nästan lite sorgligt måste jag säga att hon inte gjorde nåt med sitt liv. Hon hade läshuvud enligt hennes klasskompisar men kunde inte förvalta kunskaperna så det ledde liksom ingenstans. Men jag hoppas hon är lycklig nu ändå. Vissa skulle dock kalla henne trög för hon är så seg när hon tänker. Hehe. Apropå att vara trög men ändå få bra betyg.

• Anonym (Dr SJL)
    Trynträ skrev 2009-09-17 13:39:37 följande:
    En jag känner har fotografiskt minne men inte blev hon nåt för det inte. Fick femmor i alla ämnen. Nästan lite sorgligt måste jag säga att hon inte gjorde nåt med sitt liv. Hon hade läshuvud enligt hennes klasskompisar men kunde inte förvalta kunskaperna så det ledde liksom ingenstans. Men jag hoppas hon är lycklig nu ändå. Vissa skulle dock kalla henne trög för hon är så seg när hon tänker. Hehe. Apropå att vara trög men ändå få bra betyg.
    Låter inte som att du verkligen hoppas att hon är lycklig. Låter mer som skadeglädje tycker jag...
    Varför är det tillåtet att trycka ner, behandla illa och förminska de som är lite begåvade i huvudet? Jag blir så ledsen...
  • Jessi1982

I din trådstart ger du intryck av att du tycker att människor med lägre utbildning och svenssonjobb på något sätt står lägre än dig själv. Att du nedvärderar dessa människor.
    Det är din man du pratar om. Herregud! När du blev ihop med honom,så visste du nog om hans karriärstatus och "dåliga" utbildningsgrad.
    Han kanske har mängder med andra kvaliteter som gör honom till en bra människa och make, eller??
    Inte dumpar man väl någon man älskar för att den har "lägre status"??
    Som någon skrev här, den dagen ni skulle få barn så är högskoleutbildningar och välbetalda jobb oväsentligt. Då kommer du att glädja dig åt att han ger era barn sin tid, kan laga saker som går sönder, renovera huset eller byta däck på bilen.
    Så tänk dig noga för innan du gör nåt du ångrar.

• vaniljsemlan36

Anonym (nej tack) skrev 2009-09-17 09:11:35 följande:

Nej tack till icke akademiker! Min utbildning kallas för övrigt skillsmässoprogrammet. Det är ganska många äldre (gifta/sambos) från en arbetarklassbakgrund som går den och de tenderar att växa ifrån sin partner..
    vilket program?
  • Trynträ

Anonym (Dr SJL) skrev 2009-09-17 13:52:08 följande:

Låter inte som att du verkligen hoppas att hon är lycklig. Låter mer som skadeglädje tycker jag...Varför är det tillåtet att trycka ner, behandla illa och förminska de som är lite begåvade i huvudet? Jag blir så ledsen...
    Nä jag tycker mest det är sorgligt. Hon hade alla chanser i världen att bli vad som helst och ändå är hon arbetslös. Åkte t o m utomlands med stipendium, studerade på privatskolor och så.
Svar på tråden Min man är så trög!