Spartacus skrev 2009-09-17 09:39:27 följande:
till att börja med så kräks jag lite på människor som ser sig själva som intelligenta såsom du gör ts! bara för att man är välutbildad eller intresserad av politik, filosofi eller psykologi betyder det inte att man är smartare än andra!
Eeeh... jo, om man vet något om saker och är välutbildad så betyder det *oftast* att man är smartare än medelsvensson.
Däremot kan jag hålla med om att det inte automatiskt betyder att man är en "intressant" eller "attraktiv" person. En del människor behöver mental stimulans, en del behöver det inte, så enkelt är det.
Varför ser folk det som så fult att någon har insett att de är mer "brainy" än sin partner?? Varför blir vissa så provocerade av att någon ser sig själv som intelligent??
Jag blev själv mobbad genom hela min skolgång för mina höga betyg och för att jag nästan alltid fick alla rätt på proven. Till och med mina klasskamraters föräldrar gav sig på mig, förbjöd sina barn att umgås med mig, ringde om kvällarna och sade åt mig och mina föräldrar att om jag inte slutade vara så "duktig" så skulle de se till att jag blev tvungen att byta skola...

Gissa om jag fick dålig självkänsla (vilket fortfarande skapar stora problem för mig, har enormt svårt att lita på andra människor och tycker i stort att jag är totalt värdelös).
När jag kom till universitetet var det en stor lättnad när jag äntligen fick känna mig medioker. Varför ska det behöva vara så? Varför är det inte tillåtet att vara intelligent?