Anonym (Akademiker) skrev 2009-09-18 09:44:23 följande:
Kära vänner.Låt oss sansa diskussionen lite. En del här tycks tro att intelligens har med utbildningen eller yrke att göra. Min erfarenhet är att det inte stämmer. Man blir faktiskt inte smartare av att gå en lång utbildning. Jag kan bli så trött på folk som sitter och rabblar något de pluggat och sedan när man frågar vad de själva tycker, sitter de som fågelholkar. Universiteten lär ut massor av ämnen - tyvärr är inte självständigt tänkande något av dessa.Att tänka och reflektera får man lära sig själv. Och då spelar det ingen roll om man har blå byxor eller vit skjorta.Däremot måste man vilja lära sig nytt. Man måste fortsätta vara nyfiken. Den dag man tror att man vet allt och kan allt ? då flyttar dumheten in mellan öronen.
jo delvis sant men en lång utbildning tränra analytiskt tänkande.
Men man blir inte mer intelligent. Bara mer tränad.
Jo det där med att folk korvstoppar kunskap och sedna inte har en egen åsikt kan man se, men flertalet studerande är rätt självständiga och har eget tänkande.
Det anser iallafall jag att jag har, men är bra mkt äldre än alla de 19-20 åringar som gått direkt från gymnasiet.
Jag anser inte att universiteten passviserar de studerande, men jag har läst utomlands där man får ta helt ansvar för sitt lärande. Det finns inga mallar eller vägledningar utan man måste själv ta reda på vad som krävs för att bli godkänd.