• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • HäxanSurtant3
    Anonym skrev 2009-09-18 13:22:13 följande:
    Det får vi verkligen hoppas att det inte gör. Jag har inte råd att doktorera på mer än 4 år. Iofs har jag märkt redan när jag tog min masters-examen att det han sa mest lät som grymtningar i mina öron, tror du det kommer bli värre? Kanske måste jag bygga en koja åt honom i skogen utanför där vi bor. Mycket att tänka på...
    jag tror du ska ska skaffa en förmyndare åt honom-det är ju ett linjärt omvänt samband med dumhet/intelligens. Ju mer du läser desto dummare blir han. Till slut om 4 år kan du inte lita på att han kommer klara sin vardag utan en förmyndrare.

Ja-en koja i skogen borde vara en del i lösningen.

• HäxanSurtant3

jag själv vill bli tituleras ers Nåd då jag är klar med min utbildling. Ngt annat är ju inte acceptabelt. Sedan vill jag ha en egen stad som är fri från pövlen.

Anonym-vill du bli min granne där?

• Senap
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 16:49:24 följande:
    jag själv vill bli tituleras ers Nåd då jag är klar med min utbildling. Ngt annat är ju inte acceptabelt. Sedan vill jag ha en egen stad som är fri från pövlen. Anonym-vill du bli min granne där?
    Jag trodde det ingick med doktorshatten. {#lang_emotions_undecided}
    My sugar is raw
  • Anonym

Ja, gud, tänkte inte på det. Men vad roligt för 4-årige sonen att få ett "syskon"

HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 16:46:52 följande:
    jag tror du ska ska skaffa en förmyndare åt honom-det är ju ett linjärt omvänt samband med dumhet/intelligens. Ju mer du läser desto dummare blir han. Till slut om 4 år kan du inte lita på att han kommer klara sin vardag utan en förmyndrare. Ja-en koja i skogen borde vara en del i lösningen.
  • Anonym

Gärna, men jag kan inte lämna "barnen". Men vad skönt det vore ändå, bara de fiiinaste som grannar och vänner

HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 16:49:24 följande:
    jag själv vill bli tituleras ers Nåd då jag är klar med min utbildling. Ngt annat är ju inte acceptabelt. Sedan vill jag ha en egen stad som är fri från pövlen. Anonym-vill du bli min granne där?
  • HäxanSurtant3
    Anonym skrev 2009-09-18 17:19:28 följande:
    Gärna, men jag kan inte lämna "barnen". Men vad skönt det vore ändå, bara de fiiinaste som grannar och vänner
    väl bara lämna in dem på dagis tillsammans? De kan ju kanske bo i ditt garage? så kan vi bli grannar.
  • enny signatur
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-18 09:41:07 följande:
    Jag är vän med flera doktorer-inte sitter de o snöar in hemma vid köksbordet i diskussioner om politik o fiolsofi. En av dem har 5,snart 6 barn och har insett DET är livet förutom sin gedigna utbilding och karriär... Hon sitter inte på höga hästar och skrävlar om hur bra hon är och hennes make är lagerarbetare. Det är ett tecken på omognad och ung ålder då man fort ej insett vad livet går ut på att tro "djupa diskussioner " med sin make är det livet ska handla om. Visst.diskutera är intressant men att göra en så stor affär av det -ursäkta men jag blir full i skratt. Ingen av de professorer jag umgås med håller på så. De är helt vanliga normala människor som pratar om vardagliga ting och jag har faktiskt aldrig hört dem leda in diskussionerna på filosofi ocg politik...de pratar hellre om barn,barnbarn,senaste resan,en god bok de läst eller andra intressen de har. Det finns många oerhört intelligenta och kloka samt allmänbildade människor utan utbildning. Det är löjligt påstår outbildande människor är "dumma"-så är inte fallet. Jag själv har många högskolepoäng men tycker verkligen inte jag är förmer än andra ...tycker heller inte mitt yrke är status, fastän många andra tycker det. Nä TS-var dig själv och slappna av..
    Vad man vill prata om vid köksbordet har det med mognad att göra? Jag diskuterar hellre politik när jag äter än senaste resan/senaste lästa boken (om det inte råkar vara kurslitteratur).
    Jag vet en hel del folk som diskuterar filosofi/politik och liknande klart mer än vardaliga ting som barn/resor/böcker. Sedan vet jag folk som inte gör det med.
    De högutbildade jag känner (som är doktor) varierar helt. En del pratar hellre om barn och trevliga böcker, andra fördjupar sig i metafysiska diskussioner.
    Jag funderar hellre på världens beskaffenhet i någon timme än att kolla på resebilder. Gör det mig omogen?
  • enny signatur

Anonym (Akademiker) skrev 2009-09-18 09:44:23 följande:

Kära vänner. Låt oss sansa diskussionen lite. En del här tycks tro att intelligens har med utbildningen eller yrke att göra. Min erfarenhet är att det inte stämmer. Man blir faktiskt inte smartare av att gå en lång utbildning. Jag kan bli så trött på folk som sitter och rabblar något de pluggat och sedan när man frågar vad de själva tycker, sitter de som fågelholkar. Universiteten lär ut massor av ämnen - tyvärr är inte självständigt tänkande något av dessa. Att tänka och reflektera får man lära sig själv. Och då spelar det ingen roll om man har blå byxor eller vit skjorta. Däremot måste man vilja lära sig nytt. Man måste fortsätta vara nyfiken. Den dag man tror att man vet allt och kan allt ? då flyttar dumheten in mellan öronen.
    Jag måste ju bra påtala att jag faktiskt går just "kritiskt tänkande"
  • HäxanSurtant3
    enny signatur skrev 2009-09-18 20:09:03 följande:
    Vad man vill prata om vid köksbordet har det med mognad att göra? Jag diskuterar hellre politik när jag äter än senaste resan/senaste lästa boken (om det inte råkar vara kurslitteratur).Jag vet en hel del folk som diskuterar filosofi/politik och liknande klart mer än vardaliga ting som barn/resor/böcker. Sedan vet jag folk som inte gör det med. De högutbildade jag känner (som är doktor) varierar helt. En del pratar hellre om barn och trevliga böcker, andra fördjupar sig i metafysiska diskussioner.Jag funderar hellre på världens beskaffenhet i någon timme än att kolla på resebilder. Gör det mig omogen?
    ja- det där tillhör unga omogna...äldre har analyserat klart och insett det där flummet tillhör en period i livet då man vil vara "djup"..

Prata med vilken 60 årg profsessor som helst..ingen vill prata flum. De intressera sig för LIVET..och de närmaste runt dem..dvs familjen.
Svar på tråden Min man är så trög!