jaghopparhögt skrev 2009-09-17 01:38:13 följande:
ser mig själv som jävligt smart men inte skulle jag vilja diskutera filosofi och "analysera" saker, som de i 99% aldrig förstår heller utan har lärt sig utantill, för det.
Märklig bild du har av vad filosofi är, något man ska förstå eller lära sig utantill. Filosofera är att tänka, leka med tankar. Ifrågasätta saker, fundera över det mest varierade saker. Barn är ofta filosofiska för dom undrar fortfarande mycket kring världen och har inte bara accepterat den som man gör när man blir äldre. Dom kan t.ex fråga "Hur vet man..."
Hur vet man att det är verkligheten man ser?
Kollar du upp på den blåa himlen så vet du att den inte är blå, det är ljuset som bryts och våglängden av blått är vad som når ditt öga. Men det är inte ögat som ser utan hjärnan som ritar upp en bild av dom elektriska impulser som skickas från synnerven, lite som ett grafikkort skapar en bild av bearbetad data, men hur kan du då veta att din "bild" stämmer med hur verkligheten är? Skulle ditt öga kunna se UV-ljus skulle många färger förändras, hur vet du då att den gula blomman är gul och inte bara en illusion skapad i ditt huvud?
När du då övertygat och självklart svarar att blomman är gul när någon frågar kan man ställa sig frågan...
Vad är sanning?
Dels då du upplever värden genom färgade glasögon och alltid även om du själv tycker att du är ärlig så ger du din version av något, inte sanningen. Ber du 10 människor beskriva en man så kommer du få olika beskrivningar därför att människorna har olika relation till mannen, mamman beskriver sin son, flickvännen sin pojkvän, polaren sin vän och kollegan som avskyr honom ger ytterligare en annan osv. Så vilken beskrivning är sann? Talar någon sanning och dom andra ljuger? Talar alla sanning fast dom beskriver så totalt olika personer.
En annan aspekt blir att man aldrig kan förmedla verkligheten med ord, du kan aldrig ge någon annan den upplevelsen du haft så den upplever den så som du kände den, i översättningen från verklig upplevelse till ord försvinner hela verkligheten. Berättar jag om en gammal flammas leende och hur vackert det var kommer du inte att se hennes leende utan förmodligen se leendet av en annan tjej som du vart tillsammans med. När jag frågar dig om du förstår vad jag menar med ett sådant speciellt leende man aldrig glömmer så svarar du ja, fast du inte har en aning om vilket leende jag menar. Du gissar och tror att du förstår vad jag menar.
Så om man aldrig kan förmedla verkligheten med ord, dels för att man inte vet något om verkligheten utan bara har sin egen version av den, sin egen upplevelse, och dels för att orden aldrig kan bli sanningen
så vad blir då sanning?
Om en lögn är att berätta en förvanskad version av verkligheten blir inte allt vi berättar lögner? Ser man lögnen som en medveten förvanskning av verkligheten blir sanningen då en omedveten förvanskning av verkligheten?
Så om sanning är det som är sant, verkligt, äkta, det som stämmer osv och vi aldrig kan ha en upplevelse av det som är sant, verkligt, äkta, det som stämmer utan bara vår egen version av det, är det då ens meningsfullt att be någon berätta sanningen om vad som verkligen hände?
Vad är rätt och fel?
Hur ofta hamnar du i diskussioner kring hurvida något är rätt eller fel?
Vad är det ni diskuterar egentligen, vad är något som är rätt? Hur skiljer sig det från det som är fel? Varför är inte då rätt samma sak för alla människor? Om det finns rätt och fel hur kommer det sig att människor kan tycka att fel är rätt, och att en del saker som är fel blir rätt i vissa lägen...
Blir det meningsfullt att ens använda begreppen rätt och fel annat än när man rättar prov? Om ens då...
Filosofi sätter färg på livet....