• Anonym (karriärskvinna)

Min man är så trög!

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent.

Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar.

Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Min man är så trög!
  • Anonym

Anonym (Candy) skrev 2009-09-16 17:45:12 följande:

När jag träffar på en akademiker, (gör det ofta inom mitt yrke)... då vill jag bara därifrån.. (oftast får jag kväva skrattet) Jag tycker att det är intelligent och supersexigt med en karl som är stark och praktiskt lagd.. inte en som bara rabblar en massa goja han läst och lärt sig utantill...
    ´

Herre Gud, vilken inställning.... Samhället behöver faktiskt akademiker...
  • Anonym (nej tack)
    Spartacus skrev 2009-09-17 09:39:27 följande:
    till att börja med så kräks jag lite på människor som ser sig själva som intelligenta såsom du gör ts! bara för att man är välutbildad eller intresserad av politik, filosofi eller psykologi betyder det inte att man är smartare än andra! det hela handlar ju om att ni inte delar intresse eller att du helt enkelt inte längre hyser samma känslor för din man! låt det inte bli en iq-fråga, det finns många fler sätt att vara intelligent på och din man måste ju ha NÅGOT eftersom du en gång blev förälskad i honom? skilj dig och träffa någon du ser som "värdig" dig, för inte bara du vantrivs väl om du kör översittarattityden?
    Klart vissa är mer intelligenta än andra, har bättre "läshuvud", är mer ambitiösa... Varför ska man inte få vara det? Vissa är bättre på fotboll än andra och ingen kräks på dem. Så snart det handlar om intelligens så är det "översitteri". Alla "street smarta" kryper fram ur sina hålor och hävdar  att "de minsan är minst lika intelligenta" trots att de inte ens haft vett nog att skaffa sig ett grundskole- och gymnasiebetyg. Sen har kanske inte alla haft samma möjigheter att utbilda sig, men jag vill ändå hävda att gruppen helt utan chanser är mycket liten. Och nej, utbildning och IQ går inte hand i hand. Men  nog tror jag att det finns ett starkt samband.

(Intelligenta, ambitiösa och människor med "läshuvud" är inte för den sakens skull bättre människor, det är en talang. Erövrad, inlärd, medfödd. )
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2009-09-17 14:00:00 följande:
    Anonym (Candy) skrev 2009-09-16 17:45:12 följande: ´ Herre Gud, vilken inställning.... Samhället behöver faktiskt akademiker...
    Jo absolut, läkare, ingenjörer, ekonomer, sjuksköterskor, jurister, översättare osv behövs. Men knappast humanist flummet.
  • EmmaOh

Men var kommer alla arga åsikter ifrån? Är det så konstigt att en människa utvecklas av att studera? Är det så ovanligt att man växer ifrån varandra?

• Anonym
    jaghopparhögt skrev 2009-09-17 14:13:50 följande:
    Jo absolut, läkare, ingenjörer, ekonomer, sjuksköterskor, jurister, översättare osv behövs. Men knappast humanist flummet.
    Även om "humanist flummet" inte ger en yrkesutbildning så behövs även deras bidrag till samhället.

Jag fattar inte ens varför du ser ned på humaniora? Om folk känner stort intresse av den inriktningen och bidrar med massor av kunskap, varför är det fel?
  • Självständigochgift

Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent. Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?
    Första reaktionen är bara: hahahaha! Känner igen det du skriver.
    Sen så är det väl så att ni helt enkelt växt ifrån varandra- som du skriver.
    Antar att han en gång i tiden var en man med ambitioner och någon att diskutera med?
    Och så blev han en ointellektuell soffpotatis med "puckade" intressen.
    Förstår fullkomligt att du är leds.
    Det här var ju inte vad du "signade upp dig för" i början av erat förhållande.
    Vad du ska göra åt saken vet bara du. Du väljer ju själv hur du vill leva ditt liv. Har ni pratat om saken? Tycker han att du också förändrats? Kan du tänka dig att fortsätta leva med honom och kanske ha de där diskussionerna du vill ha med några andra människor? Eller har kärleken helt enkelt bara tagit slut?
    Som sagt, svaret har du.
    Lycka till!
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2009-09-17 14:35:14 följande:
    Även om "humanist flummet" inte ger en yrkesutbildning så behövs även deras bidrag till samhället. Jag fattar inte ens varför du ser ned på humaniora? Om folk känner stort intresse av den inriktningen och bidrar med massor av kunskap, varför är det fel?
    Vad är deras bidrag till samhället då?
    Det är fel för att det är skattebetalarna som får betala för att de ska kunna sitta hela dagarna och analysera allt på ett "djupare plan" medan vi andra måste jobba.
  • Anonym (hmm)

Blir lite sur å "blåbyxornas" vägnar!
    Min man arbetar i blåställ och han är då en av de smartaste personer jag träffat. Nästan garanterat smartare än dig! Han har bara valt ett yrke som han trivs med!

Jag tror att du måste känna efter VAD det egentligen är med din man du stör dig på. Jag hade för många år sedan en pojkvän som jag efter ett tag helt enkelt inte stod ut med. Helt enkelt för att jag upplevde honom som lite korkad. Jag behöver ett intellektuellt utbyte av min partner. Så jag kan förstå hur du menar på sätt och vis.

Men din man kan ju inte vara korkad? Det borde du ju ha märkt för länge sedan i så fall! Bara för att han kanske valt bort DIN dröm av karriär och hög lön och status osv, behöver han ju inte vara korkad, han kanske bara har hittat det sätt han vill leva sitt liv på?
    Om du inte trivs med det bör ni diskutera igenom ert gemensamma liv och er framtid.

• Anonym (Tråkig)

Anonym (karriärskvinna) skrev 2009-09-15 14:41:09 följande:

Jag står inte ut med min man längre. Vi har helt växt ifrån varandra. Jag har hög utbildning (doktorsgrad) ett välbetalt och utvecklande arbete där jag gör karriär. Jag är bildad och intelligent. Han hoppade av sin utbildning, har ett vanligt jobb och är inte intresserad av annat än vardagliga saker som fotboll och husrenoveringar. Jag vill diskutera filosofi och politik. Men får bara puckade svar. Jag vet inte vad jag ska göra? Någon som varit i samma situation?
    Vilken tråkigt jävla kvinna du är!!!
  • Anonym (....)

om du nu är så less på din man så vadför är du ihop med han då? du kan ju inte va ihop med en "vanligt" kille det går ju inte, fan ta och hitta dig en rik framgångsrik istället som har samma intresse som dig! tycker synd om sånna männsikor som dig, tragiskt

Svar på tråden Min man är så trög!