• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Henom

MijaMia - Det är ju inte direkt för svenskarnas skull som PK-Sverige förbjuder julpyssel.

• Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:41:11 följande:
    MijaMia - Om det nu är så viktigt med religiös obundenhet i skolan borde ju småtöserna definitivt icke få bära sjal i skolan.
    Så du ser på allvar inte skillnaden mellan att en lärare/elev bär ett silverkors runt halsen, en sjal eller liknande med hur läroplanen bör se ut enligt svenska regeringen?

Eller tror du att tjejen med slöja på gymnasiet sitter och citerar Koranen till alla vare sig de vill höra eller inte. Religion "smittar" inte du vet. Du kan lugnt sitta bredvid en kvinna med hijab i klassrummet utan att påverkas.

Det är läreoplanen man oroar sig för. Man vill inte påverka eller lära ut religiösa värderingar.
    En slöja eller ett kort burit av en elev lär inte ut ett skit och vederbörande står inte för undervisningen i skolan.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:43:48 följande:
    MijaMia - Det är ju inte direkt för svenskarnas skull som PK-Sverige förbjuder julpyssel.
    Då har du inte hängt med i debatten.
  • Hayati
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:44:51 följande:
    Så du ser på allvar inte skillnaden mellan att en lärare/elev bär ett silverkors runt halsen, en sjal eller liknande med hur läroplanen bör se ut enligt svenska regeringen?Eller tror du att tjejen med slöja på gymnasiet sitter och citerar Koranen till alla vare sig de vill höra eller inte. Religion "smittar" inte du vet. Du kan lugnt sitta bredvid en kvinna med hijab i klassrummet utan att påverkas.Det är läreoplanen man oroar sig för. Man vill inte påverka eller lära ut religiösa värderingar.En slöja eller ett kort burit av en elev lär inte ut ett skit och vederbörande står inte för undervisningen i skolan.
  • TheCoopers
    PK PK PK

... Gud vilket tjatigt ord
    I'm the me I choose to be ...
  • Plutteli
    Jo, det är främst för jehovas vittnen som inte får ha nått med andra religioner att göra. Muslimer eller judar brukar vara mer tillåtande på sådant.
  • Beautifully Human
    milizza skrev 2009-09-30 10:42:20 följande:
    Min granne bar alltid slöja.I våras separerade hon från sin man - de var från Iran eller Irak. (Minns aldrig vilket )Nu bär hon inte slöjan längre. Och hon har nyss lärt sig cykla. Jag är jätte glad för hennes skull.Hon har kommit flera gånger och sagt hur roligt det är att "vara mer svensk" som hon utrycker det.Jag tycker att dom flesta muslimska kvinnor är kraftigt förtryckta av många anledningar:- lär sig ej svenska, då dom är fast i hemmet- ägnar sig inte åt någon hobby cykla, fotboll,fika osv- går aldrig någonsin på krogen, men deras män gör . Fattar inte riktigt det där.Tycker mest dom tvättar och handlar grönsaker i Alebaba.Men det är väll en fri vilja att leva så.
    Alltså, det känns som om jag bor i ett annat universum.

Jag känner ingen muslimsk kvinna som inte kan svenska. Tvärtom brukar de lära sig snabbare än männen.

Känner heller ingen muslimsk kvinna som inte ägnar sig åt saker utanför hemmet. Här har vi massa tjej kvällar där de gör henna, fixar naglar, kollar på film, fikar, snackar skit som kvinnor gör rent allmänt.

Däremot är det ganska många svenskar som vuxit fast i sina soffor framför sitt Nintendo. De gör aldrig någonting, besöker väldigt sällan släkt och vänner. Förtryckta människor!!!!

Och gå på krogen? Jag är svensk, icke muslim. Och har aldrig i mitt liv satt min fot "på krogen". Min man är afrikansk muslim och har heller aldrig satt sin fot på krogen. Eftersom troende muslimer inte dricker, anser de nog att krogen är ganska överskattad. Känner heller inte en enda gift muslimsk man som går på krogen.

Ali baba är för övrigt en excellent butik
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:33:06 följande:
    Du tycker så mycket du... Personligen tycker jag att foppa tofflor är det fulaste någonsin skapat.
    Foppatofflor är de absolut fulaste skodon som finns, så där håller jag med dig!
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:28:23 följande:
    Mycket bra artikel! Det är precis det jag och många fler försökt förmedla. Gillade speciellt avslutet: "Förra veckan demonstrerade Mohammed Omar, hans islamistpolare och ett gäng nazister mot Israel på Sergels torg. Motdemonstranterna var dock dubbelt så många, vanliga muslimer hade gått man ur huse för att protestera mot islamisterna. Men detta var självklart inte något som medierna uppmärksammande nämnvärt. Katastrofrapportering från förorterna och en tjej som vill klä sig som spökplumpen är ju mycket mer spännande än det faktum är att de flesta människor faktiskt är likadana oavsett varifrån de råkar komma från och att de värnar om de rättigheter som vi i Sverige alltför ofta tar för givna." Hon gör också en mycket bra poäng när hon skriver: "I en lysande debattartikel i DN skriver Dilsa Demirbag Sten att: ?Kraven på religiöst motiverade undantag från klädkoder ingår i en större global trend, där islamister har flyttat fram sina positioner.? Hon är less på att Helena Benaouda, Abd al Haqq Kielan och tidigare den uttalade islamisten Mohamed Omar säger sig representera hennes familj och resten av landets 400 000 muslimer. ?Hur många svenskar vill bli representerade av Ulf Ekman i Livets ord?? " Håller med om varenda ord hon skriver. Jag har hela tiden sagt att jag inte förespråkar varken burka eller niqab. Känner heller ingen som valt att bära något av ovanstående. Men hijab ser varken jag eller skribenten några problem med.
    Man får klippa och klistra som man vill, men jag tycker du missade nåt väldigt viktigt i hennes inlägg:
    "Det borde vara en självklarhet men debatten om muslimer verkar ha blivit så infekterad och onyanserad att det knappast går att diskutera saken utan att bli kallas rasist."
  • Beautifully Human
    Plutteli skrev 2009-09-30 10:48:54 följande:
    Jo, det är främst för jehovas vittnen som inte får ha nått med andra religioner att göra. Muslimer eller judar brukar vara mer tillåtande på sådant.
    Absolut. Vi får heller inte glömma att de tre abrahamska religionerna har en väldans massa gemensamt.
    Muslimer och judar har inget otalt alls med Jesus, Maria eller Josef.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?