• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • MrsAssault
    Minune skrev 2009-09-30 19:59:38 följande:
    orolig? Jag vet inte om jag är det. Men jag gillar inte de som inte kan anpassa sig. Som bor här men verkar avsky de värderingar som finns här. Jag tycker Sverige är ett tolerant land. Tyvärr så är inte alla de som får ta del av denna tolerans lika toleranta tillbaka. Blev själv pekad på och kallad avgudadyrkare av en muslimsk familj i veckan på arlanda. För att jag bar ett kristet armband. Är man så intolerant mot de som inte lever som en själv, så bör man kanske inte vara nånstans där man får möta sådant man inte kan tåla. Då är kanske hemlandet bäst trots allt.
    Okej vi slänger ut den familjen. Gå till migrationsverket och berätta.
  • Minune
    MrsAssault skrev 2009-09-30 20:03:00 följande:
    Okej vi slänger ut den familjen. Gå till migrationsverket och berätta.
    jag tycker de kan inse själva att de skulle ha det bättre i Somalia med den attityden. Skriker man SHIRK och pekar på okända människor så kan man hålla sig i sin hemby där man inte får se sådana hemska påfund. Måste ju vara otroligt jobbigt att leva i ett land där det finns kristna, judar, ateister mm och tvingas se kyrkor och kvinnor i kortkort. Tyvärr så har en hel del den där attityden, och den blir inte bättre av att vissa vill låtsas vara "icke-rasister" så de försvarar allt vad idiotiska människor gör. Lever man i ett land får man anpassa sig efter seder och bruk, det är min åsikt. Gör man inte det så kommer det automatiskt bli så att man blir impopulär. Jag går inte i kortkort framför min svärmor eller super mig redlös i min sambos hemland, då det skulle anses dåligt. Jag följer deras seder då jag är där, och han följer svenska seder då vi är i sverige.
  • lilla V

[citat]
    lilla V skrev 2009-09-30 18:28:22 följande:
    Har du funderat på varför de gör det då?Du säger att det inte är konstigt att du reagerar på varför detta sker. Har du verkligen tänkt på varför?Tror vi finner många av svaren på just varför detta sker, i tråden faktiskt.
    [/citat]

Ja faktiskt...vad jag har fått förklarat så är Sverige ett skitland! Men mitt varför får fortfarande inget svar för hur dåligt är det egentligen? De kommer hit...av EGEN vilja beslutar de sig för att bosätta familjen i ett invandrartätt område. De skulle lika väl kunna flytta till vilken annan stadsdel som helst och skulle då bli behandlade på ett helt annat sätt. Nu är de en i mängden...de känner sig isolerade och utestänga från samhället, men det är helt och hållet vad jag anser ett eget val. Hur dåligt de än är så finns det ingen anledning att förstöra och bruka våld.

• lilla V
    MijaMia skrev 2009-09-30 18:45:11 följande:
    Har du funderat på varför de gör det då?Du säger att det inte är konstigt att du reagerar på varför detta sker. Har du verkligen tänkt på varför?Tror vi finner många av svaren på just varför detta sker, i tråden faktiskt.
    Så ska det vara....:)

Ja faktiskt...vad jag har fått förklarat så är Sverige ett skitland! Men mitt varför får fortfarande inget svar för hur dåligt är det egentligen? De kommer hit...av EGEN vilja beslutar de sig för att bosätta familjen i ett invandrartätt område. De skulle lika väl kunna flytta till vilken annan stadsdel som helst och skulle då bli behandlade på ett helt annat sätt. Nu är de en i mängden...de känner sig isolerade och utestänga från samhället, men det är helt och hållet vad jag anser ett eget val. Hur dåligt de än är så finns det ingen anledning att förstöra och bruka våld.
  • Stinky
    Minune skrev 2009-09-30 20:11:55 följande:
    jag tycker de kan inse själva att de skulle ha det bättre i Somalia med den attityden. Skriker man SHIRK och pekar på okända människor så kan man hålla sig i sin hemby där man inte får se sådana hemska påfund. Måste ju vara otroligt jobbigt att leva i ett land där det finns kristna, judar, ateister mm och tvingas se kyrkor och kvinnor i kortkort. Tyvärr så har en hel del den där attityden, och den blir inte bättre av att vissa vill låtsas vara "icke-rasister" så de försvarar allt vad idiotiska människor gör. Lever man i ett land får man anpassa sig efter seder och bruk, det är min åsikt. Gör man inte det så kommer det automatiskt bli så att man blir impopulär. Jag går inte i kortkort framför min svärmor eller super mig redlös i min sambos hemland, då det skulle anses dåligt. Jag följer deras seder då jag är där, och han följer svenska seder då vi är i sverige.
    Håller med dig.
  • lilla V
    Minune skrev 2009-09-30 19:59:38 följande:
    orolig? Jag vet inte om jag är det. Men jag gillar inte de som inte kan anpassa sig. Som bor här men verkar avsky de värderingar som finns här. Jag tycker Sverige är ett tolerant land. Tyvärr så är inte alla de som får ta del av denna tolerans lika toleranta tillbaka. Blev själv pekad på och kallad avgudadyrkare av en muslimsk familj i veckan på arlanda. För att jag bar ett kristet armband. Är man så intolerant mot de som inte lever som en själv, så bör man kanske inte vara nånstans där man får möta sådant man inte kan tåla. Då är kanske hemlandet bäst trots allt.
    Bra sagt!
  • hundpuss
    LjubaviMoja skrev 2009-09-30 18:22:51 följande:
    Nu vet jag inte vad du ville säga med detta faktiskt.
    Det var ironi med tanke på diverse åsikter i tråden
  • hundpuss

lilla V skrev 2009-09-30 18:28:22 följande:

I min stad finns det en stadsdel med 98% invandrare. Det har på senare tid varit ganska oroligt där och det går rykten om att de vill skapa ett nytt rosengård. Är inte det hemskt?! Tycker jag iaf. De bränner ner och vandaliserar och sen när brandkåren kommer så kastar dom stenar och grejer på dom. Det är inte konstigt att jag som svensk reagerar på varför detta sker.
    sen kom det ju visserligen fram att det var vänstersympatiserande ungdomar som reste till just rosengård för att bråka med polisen,
    bla ungdomar från köpenhamn.
  • TheCoopers
    lilla V skrev 2009-09-30 20:14:35 följande:
    [citat] lilla V skrev 2009-09-30 18:28:22 följande: Har du funderat på varför de gör det då?Du säger att det inte är konstigt att du reagerar på varför detta sker. Har du verkligen tänkt på varför?Tror vi finner många av svaren på just varför detta sker, i tråden faktiskt. [/citat] Ja faktiskt...vad jag har fått förklarat så är Sverige ett skitland! Men mitt varför får fortfarande inget svar för hur dåligt är det egentligen? De kommer hit...av EGEN vilja beslutar de sig för att bosätta familjen i ett invandrartätt område. De skulle lika väl kunna flytta till vilken annan stadsdel som helst och skulle då bli behandlade på ett helt annat sätt. Nu är de en i mängden...de känner sig isolerade och utestänga från samhället, men det är helt och hållet vad jag anser ett eget val. Hur dåligt de än är så finns det ingen anledning att förstöra och bruka våld.
    Nej det väljer inte själv att bosätta sig i invandrar täta områden . Det är där det finns lediga lägenheter .

Knappast i Stockholms innerstad tex
    I'm the me I choose to be ...
  • Mundt

Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt.

Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige.

Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad.

Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?