• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • hundpuss
    Mundt skrev 2009-09-30 20:34:09 följande:
    Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt.Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige. Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad.Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.
    Tack för det bästa jag har läst ikväll
  • TheCoopers
    Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt. Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige. Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad. Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.
    I'm the me I choose to be ...
  • MrsAssault
    TheCoopers skrev 2009-09-30 20:33:03 följande:
    Nej det väljer inte själv att bosätta sig i invandrar täta områden . Det är där det finns lediga lägenheter . Knappast i Stockholms innerstad tex
    Precis, kötiden på en lägenhet i Rinkeby är ca 3 månader. I innerstaden är det 20 år. I "normala" förorter är det ca 7 år. Fina förorter 10. Jag har stått i kö i 6 år och kan nästan få en lägenhet i Sätra.

Jag fick min lägenhet i Alby på tre veckor och behövde inte ens använda min kötid i "riktiga" kön! Mailade dessutom ett bolag som hade lägenheter i Fittja och undrade om de hade något, en vecka senare ringde en kvinna och var i princip beredd att ge mig kontraktet rakt upp och ner genom telefonen :D
  • Beautifully Human
    Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt.Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige. Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad.Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.
    Excellent!!!
  • MrsAssault
    Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt. Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige. Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad. Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.
    Jaaa! Tack.
  • TheCoopers
    MrsAssault skrev 2009-09-30 20:40:33 följande:
    Precis, kötiden på en lägenhet i Rinkeby är ca 3 månader. I innerstaden är det 20 år. I "normala" förorter är det ca 7 år. Fina förorter 10. Jag har stått i kö i 6 år och kan nästan få en lägenhet i Sätra. Jag fick min lägenhet i Alby på tre veckor och behövde inte ens använda min kötid i "riktiga" kön! Mailade dessutom ett bolag som hade lägenheter i Fittja och undrade om de hade något, en vecka senare ringde en kvinna och var i princip beredd att ge mig kontraktet rakt upp och ner genom telefonen :D
    Yes sådan är verkligheten och alla har ju inte råd att köpa .

Min kompis fick ett förstahandskontrakt i Tumba på några månader men min mamma  stod 19 år i kö innan hon fick en lägenhet i innerstan .
    Helt absurt !

Sen kan man ju köpa kontrakt .. men det är en historia för sig
    I'm the me I choose to be ...
  • Jmia
    Woho... Ja! Det finns ju begåvade sätt att diskutera detta på! Mycket bra.
    Vi kan alltså fastställa att invandring som sådan inte är utav ondo. Om vi alla kunde enas om det och sen finna lösningar på de praktiska problem invandring medför så kan vi ta en cola med lime sen och koppla av.
  • Hayati
    Thumbs up!
  • Beautifully Human

Hahahaha,

Mr Mundt är POPULÄÄÄÄR!

(Med all rätt, jag är avundsjuk, skulle gärna vilja ha författat ett sådant inlägg själv)

• RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-09-30 19:58:31 följande:
    Men jag pratar fortfarande om att man måste befinna sig i landet man söker asyl i. Om man inte har ekonomisk MÖJLIGHET att ta med sig hela familjen hit, ska man då strunta i familjen?
    Eftersom du vet vart i texten det står så är det enkelt för dig att peka ut vart. Jag har nämligen läst texten och inte hittat det stycke där det skulle stå att inte alla kan söka asyl OM DE INTE BEFINNER SIG I LANDET?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?