• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Metrolifestyle
    korsdrag skrev 2009-10-01 01:09:25 följande:
    Sen kan vi ju kolla i våra svenska fängelsen, hur ser det ut där? ca 90% av alla som sitter inne har utlänsk härkomt, vad kostar inte de i deras underhåll gällande mat, arbetstid osv? Det är ju så fullt i fängelsena att man i vissa fall kortat av andras straff för det inte finns någon plats..
    Har inte din mamma lärt dig att det är fult att fara med osanning.
  • Stinky
    200908291 skrev 2009-10-01 09:03:36 följande:
    Har inte din mamma lärt dig att det är fult att fara med osanning.
    Vad är den korrekta siffran?

Många av de som sitter inne har svenskt medborgarskap och därför kallas för "svenskar", så jag tror siffran är väsentligt högre än vad man vill tro.
  • EnLitenFlicka

Mycket oroad. Till stor del för att hela vår lilla stad har blivit någon slags flyktingförläggning. Behöver kanske inte tala om hur kriminaliteten är! Barnen ska lära sig de andra barnens språk på dagis. Varför frågar min son...Ja vad svarar man.

• LindaJohansson81
    Stinky skrev 2009-10-01 09:08:28 följande:
    Vad är den korrekta siffran? Många av de som sitter inne har svenskt medborgarskap och därför kallas för "svenskar", så jag tror siffran är väsentligt högre än vad man vill tro.
    Högre än 90% ? Du skojar.

Lite statistik.

5% av alla brott i Sverige begås av svenskar, norrmän,finländare,danskar

Nordafrikaner har högst procent av brott som begås i Sverige av "ickesvenskar" 0,4 %

Källa;www.bra.se/
  • LindaJohansson81
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:11:52 följande:
    Mycket oroad. Till stor del för att hela vår lilla stad har blivit någon slags flyktingförläggning. Behöver kanske inte tala om hur kriminaliteten är! Barnen ska lära sig de andra barnens språk på dagis. Varför frågar min son...Ja vad svarar man.
    Det är väl bra att de får lära sig andra språk och andra kulturer,? Det tillhör allmänbildningen!
  • Stinky
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:13:51 följande:
    Högre än 90% ? Du skojar. Lite statistik. 5% av alla brott i Sverige begås av svenskar, norrmän,finländare,danskar Nordafrikaner har högst procent av brott som begås i Sverige av "ickesvenskar" 0,4 % Källa;www.bra.se/
    Jag har inte nämnt några procent. Du blandar ihop mig med ett annat inlägg.
  • EnLitenFlicka

LindaJohansson81: Nej det gör det inte. Mina barn har ingen glädje av att lära sig arabiska. Ingen alls. Vi får inte sjunga den blomstertid eller fira jul i kyrkan...MEN vi ska lära oss språk som ingen är har intresse av att kunna?

• Stinky
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:14:42 följande:
    Det är väl bra att de får lära sig andra språk och andra kulturer,? Det tillhör allmänbildningen!
    Det är nyttigare för invandrarbarnen att lära sig det språket som talas i det land de kommer till. Knappast att ex. svenska barn i svenska förskolor ska behöva lära sig andra språk. Det står inte ens i läroplanen att de bör göra det.
  • apmani
    korsdrag skrev 2009-10-01 01:09:25 följande:
    Jag är absolut oroad. Det kostar för det första vårt samhälle fler miljarder ta emot invandrare. I och med att dom direkt tvingas utanför samhället, innebär ju det (allt för ofta) att dom lever på våra skattepengar, socialbidrag. Där har dom även helt klart fler fördelar än en svensk som tvingats till soc. Dessutom kostar det massa pengar för att dessa människor ska utbilda sig här, visst det är bra, då kan dom ju kanske i slutänden hitta ett jobb. Men ska man inte först och främst se till att dom som redan bor här har det bra, innan man tar sig an andra? Sen kan vi ju kolla i våra svenska fängelsen, hur ser det ut där? ca 90% av alla som sitter inne har utlänsk härkomt, vad kostar inte de i deras underhåll gällande mat, arbetstid osv? Det är ju så fullt i fängelsena att man i vissa fall kortat av andras straff för det inte finns någon plats.. Snyggt va? Sverige måste sätta en gränsför det här tycker jag, vad sägs om en prövotid här gällande svensk lag? Sätt en gräns, inom kanske fem år ska personen ha ett jobb, kunna svenska och inte begått något brott, uppfyller man inte kraven kan man packa och åka hem. Självklart ska personliga aspekter räknas in såsom ålder hälsa mm
    Håller helt och hållet med!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?